Förkyld råtta, hjälp!
Hej alla!
Jag har ett problem som jag verkligen behöver hjälp med. Har två grabbar hemma på snart 1 år. Det senaste halvåret har de dock lidit av någon slags förkylning. Läst på lite, om mycoplasma osv. men känns som allt man läser inte är sp. aktuellt så ville fråga igen. Har ni haft samma problem? Hur behandlade ni?
Jag har nu bytt underlag(till ett som inte dammar), städar varje dag, bytt plats på buren, har en handduk över och runt buren så det inte ska kunna dra på dem. Men ändå fortsätter de vara "snoriga" som det ser ut. Typ blod runt nosen fast det är ju tydligen inte det, utan något sekret. Nu har även den ena råttan börjat låta typ som en duva eller hur man ska förklara det. Inte hela tiden men ibland, speciellt när han blir stressad. Så orolig för nu känns det som det gått så lång tid att det kan ha gått för långt.
Har varit hos veterinären 3ggr & behandlat med antibiotika 2 x 10 dagar, då har förkylningen hämmats under kuren men så fort den är slut bryts förkylningen ut igen. Nu senast läste jag på lite om olika antibiotika & såg att man kunde ha två st ihop. ( baytril & vibramycin) Men det fanns tydligen inte som vätska som de får nu gör, har bara provat baytril ensam. Och på min veterinär låter det som sista chansen nu, fick prova en 20 dagars kur. Men rätt säker på att det inte kommer ge något resultat… Rädd för att proppa i dem hur mycket medicin som helst till ingen nytta, så snälla hjälp mig!