Soja till råttor?
Jag är vegan.
Jag har aldrig stött på någon som gett sojamjölk eller soyghurt till sina rådisar.
Är det okej att ge?
Tyvärr en produkt du bör akta av flera orsaker.
Skrev massa info om soja i denna tråd: http://rattor.ifokus.se/discussions/523762cb8e0e743bee0000d3-maste-jag-ar-rattdrommen-bara-att-glomma?participating-8
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag ger havremjölk och havreghurt till mina - minst lika nyttigt som mjölk och yoghurt skulle jag tro.
Men undviker att ge soja.
#2 vanliga mjölk produkter är inte så nyttigt att ge. Är råttor vana med det så klarar deras mage. Men många råttor är laktosintolleranta. Samt att det är ökad risk med tumörer när man ger mjölk.
#3 Med -minst lika nyttigt- menade jag inte att mjölk är jättenyttigt.
#4 ah du mena så ^^.
Inge måste att ge mjölk produkter. Men vill man ge skulle jag hålla med r8bus. Köra på havremjölk. Själv föredrar jag laktosfri mjölk, keso och vanlig fet vispgrädde. Just fått lära mig att fet vispgrädde är väldigt bra till hundar med dålig mage och ger inte alls samma reaktion som vanlig mjölk. Kan va annorlunda på råttor iof. Men det är mest som godis.
Även om man är vegan/vegetarian. Så kan man köpa en liten mängd ekologiskt till råttorna så de får.
Är det okej att ge bönor, ärtor? det är ju ganska proteinrikt? eller har jag fel?
Att ge ärtor är helt ok, då kan ha ärtor i en skål med vatten för då kan råttorna vänja sig med vatten… Jag har dock ingen erfarenhet av bönor
kolla i våra artiklar där står det en del, bland annat att man ska undvika ge baljväxter ( någon gång då och då går bra )
kan inte komma på rak arm varför man skulle undvika det men det står har jag för mig
Bönor och baljväxer är inte toppen för för råttor och ska endast ges i små mängder isådanafall.
Fiska efter lite ärtor går ju självklart bra ibland! Superkul också.
Jag är vegetarian, kan ju vara lite av ett dilemma när de lurviga måste ha protein i form av kött eller fisk i sin mat.
Antar att du har någon bra lösning på detta och tänker ge dina små vänner icke-vegansk mat?
Jag biter bara ihop när jag går och handlar fisk (för det mesta) till mina, och ser faktan i att de till skillnad från oss verkligen behöver det.
Bönor och baljväxer kan ges ibland men bör aldrig ges mycket eller ofta av. Det innehåller växtgifter och står med i en mycket bra artikel på konsumentverket. Samma artikel som soja.
Det har gått runt ett rykte att baljväxter ger ökad chans på juvertumör hos honor. Om man söker lite mer på det så verkar det stämma att riskerna ökar pga att baljväxter som soja har en del växtgifter för att skydda sig ovan jord och det finns även mer om man går in på länken ovan och läser det jag skrivit eller googlar lite mer på det. Orkar inte skriva mer om det igen.
Det är samma sak som för potatis som blivit grönt. Det gröna på potatisen är växtgifter som utsöndras för att skydda växten när den kommit ovan jorden. Men om man kollar på potatisen så är det skalet som är mest giftig. Kanske samma sak som gäller med ärtor och bajväxter. Dvs ärt slidan innehåller mer farliga ämnen än själva ärtorna. Dock bara en tanke jag har och inget jag vet eller kollat upp.