Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 5286 ggr
Terato
0

Rubinögda råttor *fototråd*

Lägg upp närbilder på rubinögon. Det är alltså ögonen vi vill se! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Katrin82
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[MissDiss]
0

Min Himalayan färgade VaniljNypon <3

Waka
0

en enkel litenliten fråga, silvermink, kan dom ha rubinögon?

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

[MissDiss]
0

Mitt inlägg kan tas bort då jag fått förklarat att Himalayan bara har röda och inte rubin ögon.

CamillaS
0

Min fina pojke Tuffs. ^^

CamillaS
0

Och Lizzie när hon var yngre.

[Mara-Bell]
0

Min lilla Ellen

[Mara-Bell]
0

Min gamla råtta med det udda namnet Lambodjina XD

[veralera]
0

Om en råtta är vit med en ljusgrå teckning på ryggen, och sedan rubinröda ögon - någon som har en susning om vad den färgen kallas?

[Mara-Bell]
0

Har du nån bild? Eller om du gämför med min råtta

[veralera]
0

Njä mer tydlig gräns mellan grått och vitt, som en liten sadel typ… xD är inte hemma så lägger in en bild nästa gång jag är vid datorn:)

[Mara-Bell]
0

Ok, det kan vara en Black Roan Husky tror jag färgen heter, det är den färgen min råtta har, vet du om din råtta har blekts nåt sen den var liten? Min råtta på bilden var nästan helt svart förutom vit mage och bläs när hon var yngre, hon har blekt väldigt mycket.

Thirre
0

Minkar kan ha mörkt, mörkt rubinröda ögon, önskvärt är dock svarta.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Tezzlan
1

Man kanske skulle tillägga vad som är rubinögdt och rödögt.

Rubinögda råttor ska ha mörkt röda ögon (som i inlägg #1,#5&#6) som ett fint bourdeux vin. Exempel på rubinögda råttor är blue, fawn och siamese blue/russianbluepoint.

Medans rödögda råttor som de på bilderna i inlägg #2 har fint lingonröda ögon. Exempel på rödögda råttor är amber, pew, siamese seal/chocolate point.

De roan-råttor jag har haft en speciell sorts rubinögon som ofta har blivit rödare allt eftersom dom blivit äldre. Jag antar att det har med blekgenen att göra men är osäker på att man kan klassa det som rubinögdt. Någon som vet mer?

Waka
0

min mink har inte svarta ögon, när man fotar med blixt får han antingen lilaaktiga ögon elelr röda.
mina två svartögda andra killar får i stort sett aldrig röda ögon på bild med blixt.

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

Thirre
0

#15 Det var din fråga jag svarade på..

Egentligen finns det fler varianter av rödögt. Rödögda, exempel s-pew, amber och himalaya, rubinögda, exempel siamese seal- och chocolatepoint, och mörkt rubinögda, exempel fawn, beige och blue agouti.

Sedan finns det ytterligare nyanser på röda ögon men då vi inte har de standariserade ännu är det kanske dumt att ta upp men gör det ändå. Cream har litet mörkare färg än vad champagne har men de är ändå inte rubinögda.

Inom grupper mörkt rubinögda finns det flera nyanser, enligt mig, då man ofta kan se på en fawn och beige att de ändock har röda ögon och kan inte förväxlas med svarta. (De önskas dock så mörka som möjligt i standard.) Mink och blue skall ha svarta ögon, enligt standard om jag inte minns fel, men på grund av blekgenen och vad för varianter de paras med kan de har mörkt mörkt rubinfärgade ögon som inte upptäcks förrän i vissa ljus och på foton.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[veralera]
0

Har verkligen världens enormt sämsta kamera just nu… Detta var enda bilden jag fick som man någorlunda fick se färgen på… (den blev antingen helt vit eller helt grå, eller jättemörk på alla andra bilder…) Hade bråttom hemifrån också när jag fotade… (är hos mamma och pappa)

Kan någon kanske ge en lite chansning vilken färg det är? Den har alltså mörktmörkt röda ögon också.

Jools
0

Har två funderingar som ni erfarna kanske kan svara på…

Hugo, en av mina grabbar, har ett rött och ett svart öga på typ alla kort jag tagit. Kallas det något eller är han bara "annorlunda" ;)

Det syns även svagt IRL.

Sen den raringen som är på fotot, Lars, är han rubinögd? Han ser svart med aningens nyans av rött ut IRL. Men på foton blir de ju rödare?…

Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~

nello4ever
0

#18 Jag tror att det Hugo är kallas "Odd eye", men är inte direkt haj på sånnahära saker så är inte säker;)

Thirre
0

#18 Du har en odd-eyed! Vad kul! Det är väll egentligen inte önskvärt inom standard men ack så charmigt. Jag har haft en enda oddeyed i hela mitt liv och det syndes knappt. Vet att det finns en mindre seriös icke-registrerad privatuppfödare som kör med linjer med tydliga odd-eyes. Vet dock inte om det är något handikapp för råttan men när det handlar om de oddeyed som har så liten färgnyans har det inte märkts någon skillnad i beteende.

Den som är på kortet verkar vara en beige rex och då är han mörkt rubinögd. De önskas så mörka som möjligt, att det inte skall synas någon skillnad på det och svarta i snabb titt. Så grattis, enligt standarden har du en snygg råtta!

isabella93
0

Vilma, blue dumbo ambk, har ganska mörka rubinögon.

Cis-j
0

En bild på underbara Mårten <3

Falurven
0

Flera av bebisarna i förra råttkullen var rubinögda! :D

Mvh Nathalie

GeishaoChick
0

Pute <3

Zakaraa
0

#24 Pute är dock en Rödögd inte rubin :) (om inte bilden är väldigt missvisande? hehe :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fjordell
0

Råttorna i #2, #8 och #24 är alla rödögda och inte rubinögda.

Otario
0

Blixten gör ögonen något ljusare än vad de är, men här har ni Ellie i alla fall :)

/ Emma

GeishaoChick
0

Eftersom det är blixt är hon väldigt ljus i ögonen. Hennes stamtavla säger att hon är Rubin.. men jag kan vara misstagen

regskylt
0

Kajsa i väntans tider. Blixen kan ha gjort hennes ögon ljusare på bilden, men hon är rubinögd.

Emmieline
0

1# va e Nea för färg?

[mitzylinnea]
0

En rubinögd råttabäbis <3

Emmieline
0

Blev fel <3

Zakaraa
0

#32 är inte de Rödögda?
Den här fototråden är för Rubin :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Emmieline
0