Parning på gång - östergötland
Nu har jag och min sambo utvärderat våra två Parning partners och tycker att dom passar kanon ihop med varandra vad det gäller beteende, teckning o färg etc. Vi sätter ihop dom idag så om ca 3 veckor kommer ungarna att ploppa ut. Det är första gången vi tar en kull så jag har läst på, men som sagt man blir aldrig fullärd. Så finns det någon som varit erfarat ovanligheter så skriv gärna. Honan Namn: Ninja Född: 24/3-2013 Färg: Mink/choklad brun med ett litet vitt sträck på bröstet. Öron: dumbo Vikt: 328 g Beteende: Hon är en väldigt livlig ung dam men också oerhört social. En väldigt så kallad mjuk råtta. Älskar att sitta och mysa. (ej registrerad på srs) Hanen: Namn: ziggy Född: okänt datum men är ca 9 månader Färg: Black hooded Öron: toppörad Vikt: 530 g Beteende : Social kille som älskar att vara i ansiktet och pussas och mysa. Väldigt lugn och lätt att ha med att göra. Väldigt mjuk. (ej registrerad på srs) Bilder under hela dräktningen kommer att uppdateras!
Det jag är nyfiken att få veta är varför ni valt att använda en så pass ung hane?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag läste om att dom skulle vara mellan helst över året, han är i väldigt bra form o hälsa och så som jag tolkade av henne jag köpt dom av så var alla i kullen friska och att honan vad frisk och jätte snäll o social. Ska jag vara ärlig så är det en chansning, men jag tror också att ett beteende kan ändras under en råttas hela livstid. Likaså hälsan, jag haft riktigt bra erfarenhet av uppfödare som av misstag fått ungar (dom ungar jag köp) och har inte stött på något problem. Men har du invändningar så tycker jag att det är bra att höra andras erfarenheter av tidiga avelshanar m. M :) Allt skiljer sig så mycket vad som folk anser och tycker.
tror ingen vettig uppfödare skulle rekommendera en hane under 1 ½ år. Så där skiljer det sig inget alls så sätt.
runt året som deras "rätta jag" kommer fram därför man ska vänta.
"lite vitt på bröstet" låter som irish, bra grund att veta med innan man parar så man även kan regga ungarna rätt samt säga rätt till ev köpare.
Vet du vad för sjukdomar som ligger bak?
Om de är nått som båda föräldrarna bär eller om de bär olika som kan komma fram?
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Eftersom en hane är fertil i stort sett hela livet är det bra att ta para med en hane som är så gammal som möjligt (ja inte halvdöd förstås) så att man kan se att han verkligen varit frisk hela livet och inte utvecklat några beteendeproblem. Framförallt viktigt är det med hanar med okänd stam, där man inte vet hur släktingar varit i temperament och hälsa.
Jag skulle ha väntat ett år med din hane och därmed letat efter en annan, bättre lämpad hane till din hona.
Har du kollat upp honans släktingar förresten? Hur är resten av kullen hon kommer från?

Mvh Stephanie