HJÄLP akut dödlig sjukdom!
Allt började hemma hos min väninna… För ca två veckor sedan(någon dag mer eller mindre) insjuknade en yngre råttpojke på lite över ett år. Hans ögon var avsmalnade som att han kisade han var kall och hade ingen styrka/ork i bakkroppen och flämtade efter luft. strax efter vi fann honom dog han.
Några dagar efter det insjuknade en äldre råttpojke, honom hann vi ta till veterinären och dom kunde bara rycka på axlarna och gissa på inflammation någonstans. Han dog trotts kur senare på kvällen.
Inatt hände detta hemma hos mig och jag misstänker att det är någon form av smitta. En yngre hona på nästan sex månader, hon var frisk och kry på kvällen men inatt på väg till toan hittade jag henne flämtande i ett hörn av buren. Alldeles kall och lealös!
Hon dog på mindre än en halvtimme i min famn efter ja fann henne. Mina rått tjejer brukar sova ensamma ibland men ingen har blivit så kall av detta.
Jag har ringt runt till veterinärer även dom större djursjukhusen men kan inte hitta svar. Ingen har hört nåt liknande om råttor och just nu känns det hopplöst.
Samtliga råttor hemma hos mig och min väninna har fått en ordentlig genomgång och extra vitaminer men jag vill inte medicinera någon i onödan.
alla råttor som tagits av den mystiska sjukdommen har varit friska och krya bara några timmar innan, dom är överlevnadsdjur och försöker dölja sjukdom in i det sista men inget snor eller konstigt beteende har märkts!
Flocken jag har har jag jobbat på i snart fyra år och den är stabil och alla är jättesnälla, samt att några av dem tillhör en blodslinje jag håller vid liv pga psyke och god hälsa. Tanken på att förlora alla mina små i ett svep är förödande!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till och ingen lokal veterinär verkar ha några svar. jag har tom ringt till sthlm Umeå och göteborg för att se om någon kan tänkas veta nåt…
(bilden är på Nala när hon var 6 veckor)
Hemma luktar råtta!

Varifrån kommer råttorna? Har någon ny råtta flyttat in hos er i samband med detta? Spontant tycker jag det låter som ett utbrott av SDA.
Jag vet inget om råttor, men tänkte på om det kunde vara att dom fått i sej något giftigt. Vad ger ni för foder? Hoppas dom andra klarar sej.
Men herregud! :O Undra vad de kan vara! Under hur lång mellanrum var de mellan dödsfallen då? :O
Beklagar sorgen. Styrekram till dig!❤️
I alla år jag haft djur och råttor har jag aldrig varit med om något liknande som dödar så fort. Antagligen har jag bara haft otur och fått prata med personer som inget kan, tänker inte ge upp och fortsätta ringa runt så jag vet hur man kan förebygga/förhindra något liknande igen. Vi ger dem bra kost, både torr och lagad mat, inga kryddor, inget giftigt… vi blandar Torrfoder själva på dom fyra sädeslagen div spannmål etz. Ingen ny råtta har bott med någon av dem, alla nya tillskott utifrån sätts i "karantän" medans dom får lära känna mig men det var över ett år sen någon utifrån kom in hit. Jag får mina råttor från en privat uppfödare som hjälper mig med min "blodslinje" hon vet heller inget!
SDA? förklara gärna lite mer vad du tänker runt det!
Hemma luktar råtta!

Din kompis då? Ingen ny råtta där?
charlott: Lemmy insjuknade rätt fort när jag var djurvakt, Matte skyndade hem men efter jag fann honom tog det två timmar. Milton var äldre och redan lite svag, för honom tog det ca nio timmar efter vi fann honom. det är bara några dagar mellan ca 2 nu kanske 12 dagar efter fann jag Nala. Jag säger godnatt till alla mina djur och jag la mig elva. Då var hon pigg och glad. Jag klev upp halv två och fann henne. Det gick på mindre än en halvtimme. Men det gick fort iaf…. nu är jag bara rädd för att det är någon form av epidemi så jag har städat buren genomgående med alla tio tjejer, gett samtliga djur även kaniner och hamstrar extra vitaminer i vattnet, råttorna har fått koffeinfritt roiboste och lite apelsinsaft i maten. jag har även undersökt alla noga efter symptom, förstorade svullna körtlar eller andra avikelser men dom verkar friska för tillfället!
Hemma luktar råtta!
Träffat nån annan råttägare eller nån ny råtta sista tiden? Sda kan sitta i kläder upp till 4 timmar. Och detta är inte första fallen om samma symptomer sista tiden.
Vet en del råttor som fått svullnad lymf under halsen(knöl), kisande ögon, andnöd, nysningar, kall och snabbt dödsfall
Sda i sig själv är inte direkt dödsfarligt. Men det har gått runt sda hos imazo innan som levererar till zoo butiker och jag vet att vi har Car aktivit i sv. Det har vi haft i flera år. En kombo av detta är däremot risk för flera dödsfall.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Usch, vad hemskt! Men du borde inte träffa andra råttor eller vara i samma hus som andra råttor fören du/vi vet vad det är. Detta för att förhindra spridning såklart!
//Nike
Jag och min väninna bor grannar och vi umgås mycket med varandras råttor. Hon har inte fått någon ny på ca ett år och hon ger sina exakt samma kost som mig och samma försiktighetsåtgärder som mig! Vi har tajt kontakt om detta då det oroar oss båda. Dock sitter inte hon på forum som mig. Efter hennes råttor gick bort har vi kontaktat vet, och uppfödare men ingen vet något. hon valde att ge sina djur en baktrimkur och nu sitter jag och funderar på samma sak! men jag vill gärna ha samtycke av vet, eller lite mer info innan. Imorgon ska jag ringa till djursjukhuset i falun igen och se om dom inte kan ta prover på mina små iaf. Mina råttor är mitt liv, utan dem håller inte dagarna ihop!
Hemma luktar råtta!
Åh tack Zickan, då var det som jag befarade då… nej vi har inte imgåtts med andras råttor inte ens varandras och inte varit hemma hos varandra pga detta. Hon lixom jag vill inte riskera att förlora sina små. Men då kan jag gå till vet imorgon med lite "kött" på benen och kanske få lite bättre förståelse!!!
Jag har haft råtta till och från sen jag var åtta år(över 20 år sen) och aldrig aldrig varit med om nåt liknande. Dock har jag inte upptäckt någon svullnad på någon. Min väninna var dock till djurmagazinet i Borlänge och gosade lite med råttbebisar där för kanske tre veckor sen!
Efter min väninnas dödsfall har jag duschat och bytt kläder innan jag gått in till mina djur men verkar som jag lyckats föra över smittan iaf.
Hemma luktar råtta!
Falu Djursjukhus är inte det stället jag skulle vända mig till med sjuka djur. Deras kunskap om djur i allmänhet och råttor i synnerhet lämnar mycket i övrigt att önska. Men om Marianne Mellgren jobbar kvar där så tycker jag du ska be om att prata med henne. Vad som borde göras är att ta prover på en råtta, en som har insjuknat är ju att föredra, och skicka in till SVA. Eller helt enkelt skicka in en redan död råtta. Ni borde båda genast sätta er i karantän, en väldigt strikt sådan. Det verkar bara något allvarligt ni råkar ut för och ni borde göra allt för att kväva det i dess linda.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#10 Djurmagazinet i Borlänge köper inte in råttor från grossist. Dom har åtminstonde inte gjort det förut, utan ville ha djur från privata uppfödare. Risken är att det kan vara därifrån smittan kommit. I så fall borde ni prata med dom, upplysa om vad som har hänt och försöka ta reda på vart råttorna kommer ifrån.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Virus är endast dödligt i kombination med bacterie. Är det virus så hjälper ingen medicin. Däremot hjälper den mot bakterien.
Tror inte det är sda då det är ett virus som sätter sig på råttans körtlar och orsakar svullnad. Tror mer på sendai men oavsett så bör en smittspårning göras.Hur mår dom andra djuren?
Lamina: Jo det var en av första grejerna som jag gjorde efter andra dödsfallet hos min vän. Jag är något mammig och överbeskyddande men inte för mycket hoppas jag!(sätta dem i karantän dvs) Anledningen till att jag väljer falu djursjukhus var för att av alla jag pratade med(lokala veterinärer) var dom dom ända som oroade sig för en epidemi och spridning till andras husdjur samt villig att ta sig en titt på mina tjejer och skriva ut medicin även om ingen av dem visade symptom. Jag är relativt ny i Borlänge och har ännu inte hittat någon som är hyfsat kunniga på smådjur. inte ens dom som jag sett rekommenderas har varit halvbra. Vilket är tyvärr vanligt… dom små saknar värde i samhället… vilket jag med så många andra förtvivlat försöker ändra på!
Zickan: Tack så hjärtligt, jag har läst på mer och förfäras över att jag inte visste något eller fann en enda veterinär som var kunnig i ämnet. men nu vet vi det. Även min väninna tackar!
För närvarande kommer alla mina och min väninnas råttor ifrån en privat uppfödare i Sala, hon har slutat att bedriva avel och föder istället upp på en blodslinje som är helt underbar en till två kullar om året, tillsammans med mig och en annan. Djuren väljs noga ut och samtliga reggade i srs och genomgår en full koll innan, allt pga alla sjukdommar som drabbar råttor som är ärftliga. Nu var det dock över ett år sen vi hämtade hem någon ifrån henne. Jag tar mig alltid tid och lär känna dom nya tillskotten medan dom sitter i karantän och vänjer sig vid miljön, fodret och dom andra djuren i mitt hem, karantänen varar alltid i tre veckor. Vi vet inte vart smittan kan ha kommit ifrån eller hur den förts från henne till mig.
jag vet inte vad mer jag kan tillföra mer än att det är olyckligt och vi gör vad vi kan, ingen annan älskar mina djur så mycket som jag gör. Många påstår att mina råttor äter bättre än jag gör :P
Hemma luktar råtta!
Nu har jag bara teorier. Men om ni inte varit i kontakt med andra råttor annat än detdär gosandet med råttbebisar för 3 veckor sedan låter det ju rätt troligt att det är därifrån skiten kommer. Men vart kommer dom råttorna ifrån?
Jag vet att Djurmagazinet tidigare inte velat ta in grossistdjur. Däremot tar dom gärna emot privatuppfödda råttor, utan att bry sig det minsta om att kolla upp hur djuren har det. Det har varit på tapeten förut, när Silver Star Rats diskuterades flitigt här på sajten. (Det var väl en 2-3 år sen?) Sen dess har dom inte sålt råttor då dom inte kunnat få tag på någon ny uppfödare. (Jag vart t.ex. tillfrågad en gång.)
Nu har dom helt plötsligt börjat sälja råttor igen? Det sammanfaller ganska bra med att en person i området (Falun-Borlänge) just har startat upp en i allra högsta grad oseriös uppfödning. Råttorna som avlas på kommer från Arken Zoo i Falun. Arken Zoo tar såvitt jag vet in djur från grossister… 🤐
//Lamina
Lamina: sånt får jag ont i magen för!
När min väninna började sin kur så visade inga fler några symptom vi trodde att farsen var över. men nu vet vi bättre så vi ska vidta åtgärder och jag tänker gå till botten med detta!!! Även om det känns långsökt att någon på djurmagasinet vet vart dom kommit ifrån och vem som sålt dem dit så kan jag vell iaf göra dem uppmärksammade!
Däremot är jag nästan övertygad om SDA. För ca en månad sen var jag och några andra råttor förkylda och sånna bakterier kan ligga kvar i dem utan att bryta ut. och symptomen är skrämmande lika. Vi har helt enkelt haft otur.
Jag har en flock på tio individer igår var dom elva och det ökar ju oddsen lite… min väninna hade oxå tio, nu åtta… Mina äldre flickor är satta i en egen bur då dom löper större risk, dom är mellan två och två och ett halft år alla tre. även om bactrim inte tar död på virus så tar den död på bakterier och förhindrar dödsfall… även om jag inte törs ge dom äldre tjejerna så vet jag inte vad mer jag kan göra… att gå och vänta på nästa insjukning känns så frustrerande hjälplöst!
Hemma luktar råtta!
Wintermynta: du har så rätt men som jag skrev ovan… SDA i sig är inte dödligt men förkylning har förekommit relativt nyligen och jag vet inget annat jag kan göra för dem… mer än att ge dem lite extra antioxidanter och vitaminer och hoppas det är nog.
Just nu mår alla bra, än så länge iaf
Hemma luktar råtta!
#16 Någon måste ju veta. Någon måste ju ha pratat med personen som sålde dom dit. Jag tycker det är bra att du går till botten med detta, för att hindra vidare spridning. Och om du har oturen att någon er råtta blir sjuk tycker jag du ska skicka den till SVA.
Jag håller tummarna för att ni får behålla resten av era råttor.
//Lamina
#16 Butiken måste veta vem som lämnat in djuren. Framför allt då de måste skriva kvitto för de djur de betalar för. Så ledningen Ska veta, arbetarna kanske inte vet men ägarna för just den butiken (är ju individuellt ägande i kedjan) bör veta vem som lämnat råttorna där.
De får inte lämna ut personens uppgifter till Dig men de själva bör ha informationen.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Åh jösses, hoppas de som är kvar klarar sig!