Bada råttorna?
Hej! Hittar ingen sån här tråd så jag gör en.
Jag har läst att man kan bada råttor, men hur varmt ska vattnet vara och hur mycket vatten ska dem ha?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Deras kroppstempratur är typ som våran. Jag brukar fylla badkaret med ca 2 cm, och på andra sidan badkaret är de ju grundare, eftersom de e lutning i badkar, så får dom springa runt där och sen tvättar jag deras päls :) iallafall så jag gör :)
1# behöver man shampo när man tvättar dem? :)
#2 Ja, det finns smådjurs schampo, kolla i djur affären :)
Annars luckar dom ju inte gott efter badet :P haha
Okej ska be mamma köpa :D
Badar mina oxå i badkar. Det är enklare när dom simmar runt
Nu har jag badat dem.. Eller dem stod bara på en pall i badkaret, men min ena har ljus päls med matkladd i.. Så jag gnuggade bort det med lite vatten! 
hehe okej :) När min pojkvän var med och badade dom första gången var han så elak och tog och sprutade vatten med slangen, fast han ändra så de blev mjukare strålar, och dom älskade och stå under de rinnande vattnet, det trodde jag aldrig :P

Råttor är varmare än oss, men vilken temperatur de gillar på vattnet är olika. Mina föredrar strax över 40 grader, de springer in och ut ur duschen när jag duschar.
Många schampoon är uttorkande så det kan vara bra att smörja svansar och öron efteråt med tex olivolja.
Qui dormit, non peccat
Hej, jag försöker att bada mina råttor och jag har bara en balja så dom snusar bara på vattnet sen klätrar dom upp i nacken och lägger sig, jag undrar om ni har några bra tips på hur jag kan få dom sätt vilja bada :)

#10 Du får vänja dem vid vatten, tex låta dem fiska efter ärtor och majs eller något. Mat brukar locka dem ;)
Qui dormit, non peccat
Okej bra då ska jag försöka de ;)
hus-musen en fråga. Jag har ju hundar. Jag har ett schampo för små kattungar och hundvalpar, vet du om det är milt till råttorna? jag läste på och det lät bra :) Vad tror du?

#13 Över lag så skulle jag säga att det som funkar för känsliga kattungar och valpar borde funka för råttor oxå. Medel för småttingar borde ju inte vara uttorkande eller skadligt på något sätt 
Medel för vuxna djur är oftast för avfettande för att vara bra och inget jag skulle använda om jag inte hade en väldigt smutsig hund eller katt.
Qui dormit, non peccat
#14 Tack då vet jag att inte de var så farligt. Tack för svar! :)
jag brukar använda coops egna balsam, de är rätt minimalt med ingredienser i det och de blir rent ändå utan att torka ut. de är rätt mycket silicon samt oljor och sånt i vissa bebisschampo som inte alltid är så bra
#17 Ett balsam innehåller inte dom ämnerna som schampo, som gör håret rent. Balsam ''limmar'' igen dom slitna topparna.

Använder inte schampoo på varken mig eller råttorna, det behövs inte. Schampoo torkar ut och skadar.
Qui dormit, non peccat
ja som husmusen skrev, schampoo torkar bara ut, tömmer håret och frissar de, märks speciellt om man är lockig som jag. Man kan tvätta lika bra med balsam. Grejen är ju att folket använder balsam med massa bös i så håret blir fett och klibbigt. Därför Coops är bra för de innehåller inte massa onödigt utan abra grunderna, de funkar perfekt både till sig själv och djuren för att rengöra med

#21 Det du gör är att du fettar in dem först med en fet salva eller olja, den löser upp smutsen.
Qui dormit, non peccat
Blir ju förvirrad nu :o Vad ska man ha egentligen?
Jag skulle tro att allt som ovan nämnts är helt okej. Det är upp till dig om du vill använda schampoo eller inte. Som jag skrev i #21 så har inte mina mått dåligt av det.
Sen finns det säkert bättre tillvägasätt såklart, det gör det alltid. Sålänge man har djurvett så är det ingen fara.
alla sätt är bra utom de dåliga helt enkelt :)
Med tanke på hur mycket läskiga kemikalier det finns i hygienprodukter skulle jag aldrig bada mina djur med människoschampo. Huden tar upp 60% av det man kletar på den. Jag letar efter något vettigt, ekologiskt och naturligt. Har beställt hem WISE duschgel till mig själv och ska testa på råttorna. :) Jag har förövrigt några flaskor Allergischampo till salu som inte behöver bad med vatten! Läs mer på: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=3160&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fsearch%3DPetal Jag har vart i kontakt med tillverkaren och även om det står hund på produkten så var innehållet densamma utom det var olika conditioners. Det var helt ofarligt för smådjur och fungerar lika bra.

Trevligt med ett allergischampoo som innehåller aloe vera… som bara rätt många är allergiska mot.
Qui dormit, non peccat
HUR ofta badar ni era råttor?
Jag använder gnagarshampoo med lavendel eller babyshampoo.. och smörjer deras svansar med helosansalva..
Funkar hur bra som helst ingen torrhet eller klåda 🙂
MVH Renée
mina badar en gång i veckan.. glömde jag ju att säga och vattnet är jummet..
MVH Renée
#29 Man ska inte bada råttor för ofta. Jag själv badad inför utställning så kanske 1-2 gånger/år badas råttorna. Mer behövs inte och kan göra mer skada än nytta eftersom man tvättar bort råttornas natusliga skydd.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag badar inte mina råttor om det verkligen inte behövs. När jag väl behövt bada någon känns det enbart stressande för dem. Har man rent och städat i buren brukar de inte bli lortiga.
Skulle vara svansen som kan bli lite smutsig ibland o behöva lite tvätthjälp, verkar som att den är den tråkigaste delen att tvätta enligt rådisarna själva.
Men blir inte era att lukta grymt mycket kiss? Mina gör det iaf efter två veckor….urk…
Om du byter filtar eller vad du har som de sover i varje dag luktar de inte kiss.
#34 Då kan du skölja av dem, schampo kommer torka ut huden så använd vatten och något återfuktande. Men bada riktigt bör du inte göra.
Jag har inga problem med luktande råttor, enda som kan hända är att de drar svansen i kiss som jag missat att torka bort från hyllplanen.
#35 jag byter bara hängmattor och liknande ca var 5:e dag och har inga luktande råttor ;)
Byter där de sover varannan dag städar rejält en gång i veckan o plockar skräp varje dag. Ska försöka med att byta i sov platsen varje dag så får vi se. Det är mest den ena som stinker ;)
#36 mina fyra envisas med att tränga ihop sig i en sputnik av gammal vana, så den som ligger underst pallar inte ta sig ut för en kiss. Mkt mer praktiskt att bara kissa i sängen då. Städtanten fixar ändå senare (dvs jag) 🤫
Haha jisses mina tjejer tränga också i sputniken men där kissar de inte :P Vilka små skitnissar du har, haha :)
När jag skriver badar dom en gång i veckan så menar jag inte shamponera dom varje gång, dom gillar att simma och hämta ärtor i vattnet.. en sorts motionsform som dom gillar..
MVH Renée
#39 ja:-) Tur de gör nr 2 på toan iallafall:-P