Beteende vid nykomling
Nu, för ett tag sedan så har jag fått hem två små råttungar. Dom är unga, runt 5 - 6 veckor, och jag har en äldre råtta, som det är tänkt att de ska bo med. Och jag undrar vad det "normala" beteendet hos en råtta är när dom träffas. Alla är hanar, och den äldsta hanen är runt 1 år nu. Och han blir väldigt hoppig, och lekfull när han får träffa dom. Jag har läst mycket om det, men det ger mig inte så mycket svar på vad som är ett "bra" beteende när de träffas. Han drog den ena ungen i pälsen, och verkade förvånad över att den bara hängde med, men enligt mina kunskaper så är han direkt inte aggressiv. Dom har fått träffas på en neutral plats, och då har han luktat och så, och han har även försökt att få in sin lukt på de genom att lätt skvätta, stryka sig mot de små. Men jag undrar även hur era hanar brukar bete sig när de träffar små, och hur dom var första gången. Efter som att jag inte vill förhasta det hela, och gå stegen försnabbt.
Och ja, jag har läst artikeln Introducering av tamråttor. ^^
Att han stryker sig mot och markerar på bebisarna kan vara ett tecken på dominans, så det är bra att du håller koll. Men det är inte så komplicerat med intron. Man låter råttorna sköta sitt, tar det i den takt man finner nödvändig (max några timmar/någon dag för en fullt normal intro) och håller koll på att dom inte bråkar på blodigt allvar. Om råttorna biter hål på varandra eller attackerar varandra i uppenbart syfte att skada (och inte bara är lite oeniga) så ska man sära på dom direkt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#1 Tack för svaret. Och efter att de har fått träffas till och från så har jag nu låtit ungarna gå i buren som de ska bo i, och sedan så flyttade jag in den äldre. Och efter 1 ½ timme så är de fortfarande sams och ligger och myser/sover med varandra. 😃