Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1167 ggr
lizzplace
0

otama nafsande råttor.

hej!
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. för att göra en lång historia kort så köpte mitt ex två råtthonor när vi var tillsammans. dom var vid tillfället ungefär 6½ veckor då (födda 12 aug 13). kort därefter gjorde vi slut och han tog råttorna eftersom han köpte dom. knappt en månad senare blev han och jag sams och det visade sig att han inte ville ha kvar dom så jag köpte dom.

När jag fick dom visade det sig att han inte hållit på med dom nånting sen vi gjorde slut. när han köpte dom var dom halvtama, det gick i alla fall att hålla i dom. 

nu har jag haft dom i två veckor, har läst flertalet forum och dragit ut viktig information. mitt problem är att dom nafsar så fort jag försöker klappa eller håller handen i buren, ibland går det att klappa på rumpan. Jag har inte försökt hålla i dom eftersom jag vet att dom inte känner sig bekväma med min närvaro. Jag har även suttit och bara pratat med dom, försökt muta dom med godis men dom är mer intresserade av att nafsa på min hand än godisen. 

jag har testat att knyta handen så dom bara kommer åt en späng knoge, till och med då försöker dom nafsa. Jag har ingenstans jag kan ta ut dom för har inte direkt råttsäkert hem och är rädd för att dom ska springa iväg och gömma sig så jag inte får tag i dom.

Jag sitter här och känner mig tom, jag är arg på mitt ex som skitit i dom vilket är anledningen till att dom är vilda och osäkra.

Nu i skrivande stund är dom 3 månader och 4 dagar. vad ska jag ta mig till? Jag vill inget hellre än att ha två mysiga honor.

Hjälp?

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

EmelieSaraViola
0

Bästa  tipset är att låta dem nafsa, tills det att dem tröttnar, så länge de inte biter hål eller det gör ont förstås. Då lär dem sig att det är ingenting att ha. Så länge de inte hugger är det jättebra. Ha buren öppen varje dag och som du säger är det inte bra att tvinga ut dem då dem kommer bli stressade. Men fortsätt så som du gör med gotte, prata med dem och ha handen i buren så kommer de nog komma omkring till slut! :)

lizzplace
0

#1 tack, jag har även testat att pipa som en råtta när dom nafsar. den ena försökte hugga tag ordentligt en gång men numera nafsar dom bara. Vill mest få ut om jag gör rätt liksom och det känns ju bra att jag inte är inne på helt fel spår. Det är mina första tamråttor och vill gärna göra rätt liksom :)

/ Lizette

EmelieSaraViola
0

Mina ville inte komma ut själva först, och dem nafsade dem kunde bita sådär sakta men dem bet aldrig hårt, och jag lät dem. Nu nafsar dem aldrig längre. 

Hur ser din burdörr ut? Jag gjorde så att min stod raklång ut och inte rakt ner, verkar av någon anledning vara lättare att klättra uppåt än neråt. Det är först nu jag inte har den raklång ut mha kuddar för nu är dem så vana och tama. Sedan la jag kuddar vid utgången som de kunde smyga under när de gick ut, då gick det med bättre :)

lizzplace
0

okej då får jag låta dom smaka på mig och hoppas på att det slutar. Jag har en gallerbur med dörr som man öppnar typ som i en fågelbur. den ena försöker klättra ut så fort jag öppnar och är väldigt nyfiken men som sagt vågar jag inte släppa ut henne då mitt rum inte är råttsäkert. Funderar på att bygga nån slags "hage" som jag också får plats i så jag kan låta dom springa där men har inte materialet till det just nu. :)

/ Lizette

EmelieSaraViola
0

badrum brukar vara ett bra ställe att släppa råttor, om man städar dte ordentligt först. Brukar sällan finnas kontakter osv där. Så länge man inte har badkar eller dusch de kan krypa under vill säga :p

lizzplace
0

tyvärr kan mina krypa in under skåpet som tvättmaskinen står vid :/

/ Lizette

[Nelley]
0

Om ditt rum inte är råttsäkert, råttsäkra det? Eller vad hindrar dej?😛

marathos
0

Det kanske går att sätta något för, så de inte kan krypa in under skåpet i badrummet? Stoppa kuddar under kanterna?

EmelieSaraViola
0

Lös det på något sätt med ett råttsäkert rum, det kommer nog bli svårt om de inte få springa runt hur dem vill. Dem kommer kanske bli stressade över att du lyfer under dem hela tiden osv.

lizzplace
0

#8 det skulle funka i o för sig :)

#9 jag lyfter dom inte ^^ jag har än så länge bara handen i buren o klappar dom.

Mitt rum är för pluttrigt för att göra råttsäkert men ska testa i badrummet nån dag o se om det funkar bättre :)

/ Lizette

EmelieSaraViola
0

Men hur har du tänkt ha ute dem om ej badrummet funkar? :p

EmelieSaraViola
0

Jag menar hur tama råttorna än blir kommer dem springa under saker, bita på saker osv. :p

lizzplace
0

råttsäkrar badrummet, det är enklara o råttsäkra det än mitt rum. Får ställa något stort så jag skärmar av där tvättmaskinen är för andra delen av badrummet är i princip råttsäkert. vi har toalett och badrum skilt så är bara en dusch o sen tvättmaskinsdelen^^

/ Lizette

Nymphadora
0

Släppa ut dem i säng eller soffa funkar bra också. De älskar att krypa runt under en filt och undersöka. Och så kan du sitta med dem ute hela tiden, så att de vänjer sig vid din närvaro, klättrar runt på dig etc.

Vi har alltid haft våra råttor ute i soffan på kvällarna, när vi sitter och kollar på teve. Då hänger de med en. Det är jättemysigt. :)

lizzplace
0

Det kan jag ju i o för sig testa :) Har två mysiga filtar jag kan lägga i sängen bland annat :)

/ Lizette

lizzplace
0

testade återigen att sticka in handen o hålla den knuten så dom till exempel inte kan nafsa på fingertoppar osv. Min ena fick tag i hela knogen och bet hål. jag har börjat tappa tron för att jag kommer få dom tama.. :(

/ Lizette

EmelieSaraViola
0

Ge inte upp än. Försök till exempel avleda med lukt, det vill säga något gott. Lukt är bästa sättet att avleda ett djur. Jag kör på små mjölkplättar som man kan köpa i djuraffären i en liten röd påse. Ger ej hela för dem är så onyttiga utan bryter av små små bitar och dem älskar det. Plus att dem lärt sig att vara försiktiga när de tar mat ur min hand och inte rycka den ifrån mig. 

Sitt vid buren och bara var där, lägg in filtar med din kroppslukt på och så vidare. Jag tror med lite tålamod kommer dem nog komma omkring till slut. Men somsagt, lite tålamod krävs ju tyvärr :)

lizzplace
0

Tack! Har en kudde jag sydde åt dom, kanske ska gosa med den så min lukt hamnar på den o sen lägga in den igen. sitter väldigt ofta och bara tittar på dom o pratar med dom när jag är ledsen, gör mig lite gladare. Dock blir jag ju ledsen när Mindy biter mig, vill ju bara hennes bästa liksom. ska fortsätta med godistricket. 

Det går framåt med min andra råtta melodie dock, henne fick jag till och med klappa på huvudet förut utan att hon försökte nafsa. Lite synd att den ena är halvtam och den andra är vild :/

/ Lizette

EmelieSaraViola
0

Ge henne lite mer tid bara :)

lizzplace
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sydde en kudde till dom av en gammal mysig tröja, satte dit band och hängde upp i buren. den blev populär direkt. gick även omkring med den i en kvart för att min doft skulle fastna efter tips här. kommer köpa hem kedjor o fästa istället ifall dom får för sig att bita av banden som sitter nu. 

Här är melodie, den av mina två som faktiskt är snäll :)

/ Lizette

lizzplace
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste bara dela med mig av min lilla framgång. har lyckats hålla i melodie två gånger idag och hon verkar trivas. hon fick klättra lite på utsidan av buren och i morgon ska hon få komma ut i sängen. 

Har dock nästan bestämt mig för att omplacera min Mindy till nån med mer erfarenhet av bitande råttor och sedan köpa en ny hona till min vän. Känner att jag inte har kunskapen för o ta hand om henne eftersom hon verkligen attackerar mig :/ 

Här kommer en bild på min nyfikna snälla tjej, vilken modell!

/ Lizette