Vetrinär sundsvall?
Är det någon här som vet en bra vetrinär i sundsvall?
En av våra nykomlingar har börjat nysa en massa, samt putsar sig oftare om nosen, speciellt efter han nyst. Han har dock inget rött runt ögon eller nos, och är pigg och äter och dricker som vanligt, men vill helst va på den säkra sidan, speciellt eftersom dom egentligen skulle ha fått börja introduceras med gamlingarna här snart, men blir att vänta med det tills han är frisk/jag vet om det är säkert.
Så vet ni om nån bra vetrinär eller vad det kanske kan vara är jag tacksam för svar :)
Sundsvalls Djurklinik är den enda jag har varit till. De har ingen kompetens vad gäller råttor, men är hjälpsamma. Jag var där med en råtta som hade ett vad jag förstått ganska ovanligt problem bland råttor: han hade epileptiska anfall.
Jag upplevde att veterinären lyssnade på mig och var seriös. Eftersom hon inte hade en aning om vad det kunde vara så fick jag vänta medan hon sökte svar(om hon ringde till någon med råttkompetens eller bara kollade i böcker vet jag inte). Tyvärr var diagnosen för min kille en trolig hjärntumör, de skulle behöva söva honom för att kolla upp det och det kändes inte säkert att söva honom, så ifall att det var en infektion av något slag fick jag antibiotika att medicinera i två veckor (Han blev inte bättre, utan fick somna in i augusti då vad det nu var började påverka hans allmäntillstånd).
Jag upplevde att de var öppna med att de inte kunde så mycket men gärna ändå vill hjälpa.
Det negativa var att de skrev ut vibramycin (annat namn på vibranord). Båda de medicinerna har slutat tas in av apotek, så de är beställningsvara och svåra att få tag på. Och så var det dyrt. För mig gick undersöökning+recept på 600 kr. Dessutom så delar katter och smådjur på ett superlitet hörn till väntrum(5 eller 6 stolar fick det plats) medan hundägarna har ett helt rum med matta på golvet och soffor och en fucking tv.
💣
Har nu själv varit till djurkliniken, då veterinären också kom fram till vad jag misstänkte redan, nämligen mycoplasma, fick baytril som ska ges 2ggr/dag i 7 dagar. Veterinären vägde dock inte Tor innan hon fixade doseringarna (säljs bara på jätteflaska så vi fick i färdiga små sprutor), och när jag frågade varför fick jag till svar att hon uppskattat vikten på vad en råtta i den storleken väger, men erbjöd sig att hämta en våg för att dubbelkolla, vilket jag ville. Hon hade räknat dosering på en råtta på 2hekto, och min lilla vägde 2.2, så hon hade ganska rätt ändå. lite dyrt var det där, men blir han frisk så är det värt det
Veterinären i Timrå är väldigt smådjurskunnig :) Yvonne tror jag hon heter. Tror ett besök kostar 3-400 kr.
jo vi var där först, då det är närmast och vi varit där med katten förut, men hon hade helt fullt tyvärr :/