Vad INTE ha i buren?
Det finns många trådar om vad man kan inreda buren med, men jag undrar vad man absolut INTE bör ha i buren? Ja, förutom helt självklara saker som trasigt glas och sånt skit😉
Finns det särskila material man bör undvika och så? Saker som kan verka stressande o s v..
Trådiga grejer som kan fastna runt lemmar o strypa blodtillförseln. Spån. Hö & halm. Vassa saker. Saker med hål i olämpliga storlekar som råttan kan fastna i.
Tass!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
..Varför är hö farligt? för att det är vasst? 🤔
#3 det kan komma parasiter och annan ohyra med hö
#3 fast det går ju att motverka med isolering och upphettning? Då borde det vara lika mycket nej till allt som kommer utifrån. Även ikea saker ;) De KAN ha råttor på lagret 😛
Tass!
Du frågade varför och jag svarade, visst kan man böka med att sätta hö i frysen eller isolera det, upphettning vet jag inte hur man ska göra heller då det är hö? för man måste väl ändå ha rätt bra gradantal för att döda saker.
Sedan är det lite långsökt att jämföra hö med ikea möbler/förråd/saker :P Man brukar inte direkt ikea saker i samma takt som man gör med hö bland annat.
Hjul överhuvudtaget. Ryggen och svansen kan ta skada av den onaturliga hållningen, och det är enbart ohälsosamt och stressframkallande. Satsa på klättermöjligheter och utevistelse!
Man ska också skippa salt- och mineralstenar då de oftast bara överbelastar njurarna. Komplett foder och varierad kost rekommenderas.
Klättergrejer med sandpappersliknande yta är väl inte heller någon höjdare. Skaver bara på tassarna.
Inte spån?
#8 Det finns ju sådana stenar specielt för råttor.
Inte direkt i buren men springbollar är inte bra.
#1 Du säger spån, men brukar inte alspån rekommenderas som bottenmaterial till råttor?
Jag förstår det är skillnad på spån och spån, men hur ligger det till med detta spån? Vad är det för spån man ska undvika, allt utom al?
det handlar om spån gjort av barr trä, som biprodukt ( om jag minns rätt ) så får man terpentin. Så det plus att barrträ spån bildar väldigt små partiklar är inte så bra
#12 Aah, det är så det ligger till. Tack så mycket.
#12 hur är det med kutterspån då?
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
vad är det gjort på?
#15 hmm står
Kutterspån är ett träavfall från snickerier eller sågverk som bearbetar träråvaror till olika produkter med olika hyvelmaskiner ellerfräsmaskiner. (Cutter är det engelska ordet för en typ av fräs). Kutterspån är i dag en råvara i bränslepellets, spånskivor och pappersmassa, fast de har för korta fibrer för att ge papper av god kvalitet.
på wikipedia
/ Lizette
#16 generellt vad jag sett är det gjort av gran och tall, och man bör hålla sig undan det ( terpenin sakenjag nämnde ) men också för att det blir massa spåndamm. Det finns en orsak varför man har på sig mask arbetsplatser där det blir spån osv :)
#17 okej :) undrat det länge men nu fick jag ju svar på de :)
/ Lizette
Jag har inget på burgolvet (plastgolv) lite toalättströ i hörtoaletten och 3-4 hammockar och hemmasydda fleecemadrasser på hyllan och i husen.. har sytt det mesta själv så jag har omgångar att byta med när jag tvättar det andra.. funkar bra😛
MVH Renée