Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1665 ggr
Refv
0

Fågelfrön, hundben o.s.v.

Hej på er!

Jag har fler djur i mitt hem förrutom mina två råttor - en katt och en hund närmare bestämt. Jag har sett att ni har skrivit om katt/hundmat i blötform och Torrfoder, men jag undrar om hundben skulle fungera?
Jag försöker aktivera mina råttpojkar på bra sätt så de får gnaga och klura, och tycker att det vore roligt att hitta på något med hundben - om det går.

Sedan undrar jag även om solrosfrön med skal? Nu när det är fågelmatartider, och jag har köpt hem mig det! Det känns spontant som att detta skulle fungera bra som godis och rolig aktivitet, men jag vill bara dubbelkolla 🙂

Som Torrfoder får de "Supreme Selective Råtta" och färskmat får de en miniportion av vad jag själv äter under dagen, förutsatt att det inte starkt/saltat. Så det är bara fråga om vad som är okej som godis ibland, något som kanske även de andra djuren gillar så jag kan slå flera flugor i en smäll! 😉

Zolah
0

Jag brukar ge råttorna hundben och 'veg hundben' ( dom brukar se ut som krokodiler osv, brukar läsa noga så det inte är tandkräms ben )

solrosfrön ska inte vara nåt problem annat än att man kan bli lite tjock om man äter för mycket ;) har för mig att folk avrått att ge sådant man ska ge fåglar… men jag minns inte varför. om dom hade något medel på sig eller nåt? jag minns inte alls haha ^^ jag brukar köpa istället sådant som finns i mataffären som man kan äta själv :)

jag blandar egen mat, finns bra instruktioner om det i artiklarna :) samt så är det SÅ mycket billigare x3
brukar ha i lite av hundens Torrfoder också, bara för att blanda ut.

[Aremea]
0

Mina fick både råa och tillagade köttben och en klick färskfoder för hund(frysta slaktrester, inte burkmat) då och då. Ffa kändes det bra att ge dem tillagade ben med lite slams kvar på, så köttet tas om hand och gör nytta istället för att gå till spillo.

Mapel
0

Om det är sådana där hudben till hund som du funderade på så har vi testat att ge det till våra tått. De var helt ointresserade, hehe. Men vi ger dem råa köttben typ kyckling, gris och nöt och de snor oftast hundens när han tittar bort, hehe och det älskar dem och är ju otroligt bra beräkning för dem att få gnaga på köttslamsor och ben :) 

Vi ger dock aldrig tillagade ben varken till hund eller tott då det lätt kan flisa sig och är då skadligt att få ner i magen. Vet dock inte hur stor risken är med att råttorna ska skada sig då de är rätt duktiga på att inte äta sånt som är dåligt/farligt.

Zolah
0

Det är inte så stor risk då råttor maler ner benen, medan hundar tuggar och krossar benen ( och ofta sväljer så ingen annan ska hinna ta den ifrån henne/honom )

zickan
0

Mina råttor får råa köttben som rå kyckling med ben. Ytterst få har velat tugga på köpta tuggben i råhud. Men några har gillat det. 

Råttor som flesta köttätande djur klarar råa ben. Tillagade ben är mer vassa och lättare att splittra sig. Men råttor kan inte direkt stoppa i sig stora benbitar som glupsk hund. De brukar normalt tugga sin mat bättre. Rå fisk bör va fryst en viss tid innan det ges för att ta bort ev bakterier. 

Men annars är det ingen vara med rått, ende är ju risk att de smittar oss med något. Men sverige har rätt bra kontrollering på kött. 

Jag har solrosfrön i min fodermix till och från. Vilket jag också rekommenderar som Zolah säger. Blanda hellre ditt foder själv. Ger bättre variation för de små. Men ge som godis är inge fel alls. Ende är att det är lite fett och de bör inte äta allt för stor mängd.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.