Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1575 ggr
GeishaoChick
0

Mask i rumpan!!

Upptäckte just att Molly, min enda råtta, har mask runt anal öppningen >_____< Jag upptäckte detta nyss och jag blev genast orolig! Molly har haft ett slags slem runt anuset i några dagar och jag hade inte direkt tänkt på det.

Har läst på att jag måste sanera + veterinär. Innebär detta att jag måste slänga ALLT i buren inklusive hus och hyllplan? Vad ska jag göra?

Jag ska ringa veterinär i morgon.

Vad är orsaken till detta? Lider Molly av det här? Vad händer om hon går för länge med mask i magen?

Hjälp!!

GeishaoChick
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sträckläst tråden och rätta mig om jag har fel men jag bör göra dessa grejer inom kort:

-Rådfråga Veterinär (Roslagstull i detta fall) Om dosering av Axilur
-Köpa Axilur på apoteket
-Sanera buren (behöver hjälp hur dock)
-Köpa nytt hus, inredning, RUBBET!
-Hålla det rent i mitt rum + runt buren

Det jag har fixat nu under den senaste timmen är:

- Badat Molly
- Bytt i buren och lagt tidningspapper som bottenmaterial
- Tvättat hela buren med hett kokande vatten + badrums spray (det var det starkaste jag kunde få tag på)

Vad ska jag hålla koll på? Ska jag behöva oroa mig för hennes liv? Molly är runt 2 år gammal men otroligt pigg, frisk och glad. Hon har mykoplasma men det är inget problem, nyser ofta klart sekret.

Jag har en positiv inställning eftersom jag bara ser 2-3 maskar utanför hennes anal öppning. Har inte sett henne klia heller. 

Bonus bild på min lilla änglakaka <3 Myser på Husses axel

GeishaoChick
2

Hur gör jag dock om jag vill ha henne på axeln? :( Kan maskarna lägga ägg i mina kläder eller behöver dom avföring? Måste veta så jag kan hålla i min älskling utan att bli skraj…

Helenaw87
3

Slappna av kan du ju börja med :)
Maskarna kan bara leva inuti sitt värd djur om jag minns rätt.
Har du fler råttor så kolla dem oxå, avmaskning måste ske snarast.
Greja inte med de övriga djuren tills avmaskningen är klar och avmaska ALLA djur i hemmet.
Har råttan med maska gått på mattor skulle jag rekomendera att skruppa dem noga och alla andra textilier skulle jag tvätta på så höga gradet tyget i sig tål bara för att vara säker.

Mitt marsvin fick detta en gång men vet sa att det inte är farligt om man avmaskar så fort man märker det.

Hoppas det går bra för er och stressa inte upp er för mkt, det är bara mask :)

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

GeishaoChick
1

Jag undrade angående tröjan och sånt för maskarna kan ju lägga ägg vart som helst, i buren i detta fall.

Helenaw87
1

Nä själva maskarna ska inte kunna överleva utanför sin värd men för säkerhets skull byt kläder innan ni hanterar andra djur eftersom dyntarna kan överlena

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

:')
1

Jag skulle tippa på att ägg fäster sig vid din tröja då. Så var noga med klädbyte osv.

[ElisabethYL]
1

Tvätta allt i minst 60 grader - då dör allt som finns kvar på kläder och textilier…

Det är det enda jag kan komma på att tillägga till de tips du redan fått - detta kommer gå brq ska du se..

GeishaoChick
1

Står i telefonkö till Roslagstull nu. Vet inte hur länge jag får vänta, men det får ta sin tid. Håller tummarna att jag inte behöver åka in.

Molly är pigg som attan, har rivit upp tidningspappret i buren och bonat in sig i hennes temporära hus vilket består av hennes transportbur.

Ska jag hålla koll på vilka kläder jag har haft Molly på och sedan tvätta dom? Kan det smitta till människor?

GeishaoChick
1

Fick tag på dem. Fick dosering och tips :) Jag är så lättad att detta inte är ett jätte allvarligt problem. Ska lägga alla kläder jag använt med Molly på i en påse och tvätta i helgen när tvättstugan är ledig.

Otroligt tack för all hjälp <3!

GeishaoChick
0

Är det denna produkt jag behöver?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111620

Hittade inte oral lösning på apoteket så min enda lösning är med att beställa online.

Tacksam för svar