Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1470 ggr
Tessla
0

Ändrat färg - Varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tänkte att jag skulle kolla en sak med er som är lite mer kunniga än mig på det här.

Min ena råttjej har ändrat sig mycket i färgen nu på bara 2 veckor. Hur kommer det sig? Varför byter hon färg?

Tessla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg hon ut för 2 veckor sedan

Zolah
1

HOn är en roan, alltså har hon något som kallas en 'blek gen' , det betyder att hon kommer troligen bli nästan helt vit i pälsen när hon vuxit upp :)

Sugar Mist
0

Stripped roan eller husky roan är hon, själva färgen vet jag dog inte.

Hon kommer antagligen blekas mer och mer.

-

Zolah
0

redigerade din tråd förövrigt, det var en del ord som blivit länkar. Tror du kan ha nåt program som sätter in länkar fast du inte gör några, det kan vara skadligt att ha sådana så var försiktig och gör en virus scanning :)

Tessla
0

#2 #3  Tack så mycket! Blev lite orolig där ett tag.. fick för mig att hon kanske inte mådde bra. Tur att man kan vända sig hit :)

Tessla
1

#4 Ojdå! Måste jag undersöka.. Får ringa hit nån datorkunnig :P

Sugar Mist
1

#5 Har själv två agouti husky roan och det är såå kul att se hur de bleknar. Min ena har likadan huvudteckning som min och är snart helt vit i ansiktet, fniss.

-

AliciaRing
3

#2 Hej du! Hennes teckning heter Roan och dem bleks desto äldre dem blir, det är helt normalt. Jag själv har tre pojkar som är oxå roans :) Det finns olika teckningar på olika råttor. Svårt att förklara men det bara är så. Ifrån början när dem är små är dem nästan vit svarta sen när dem blir lite äldre så får dem vita strån i dem svart mörk gråa fläckarna sen när dem är äldre så blir dem ljusare och ljusare. Som vi människor, vi föds med blont, brunt och svart hår och när vi blir gamla så blir det grått och sedan vitt. :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Zakaraa
3

Vill bara poängtera till #8 att Roan inte är Teckningen.
Black = Färgen
Husky/Striped = Teckningen
Roan = Blekgen

Så det är alltså en egen gen som gör att djuret bleker och inte teckningen då de är skilda saker :) Så du inte lär dig fel.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tessla
0

Tack för alla svar! :D Lite häftigt endå att råttisen bleknar :)

JoySurrender
3

För språknördar kan jag berätta att roan är det engelska ordet för skimmel när det gäller hästar, dvs hästar som bleknar med åren.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Dramatik
0

#11 Är inte roan det engelska ordet för konstantskimmel? Grey är väl skimmel på engelska? Det är ju en viss skillnad på konstantskimmel och vanlig skimmel:)

Zakaraa
0

#12 jag har samma inställning som du. Grey är ju skimmel. Roan däremot är Konstantskimmel.

Kopierar från wiki om Roan som hästfärg
"Roan is a horse coat color pattern characterized by an even mixture of colored and white hairs on the body, while the head and "points"—lower legs, mane and tail—are mostly solid-colored."

Samt om Roan som djurfärg i allmänt
"It is defined generally as an even mixture of white and pigmented hairs that do not "gray out" or fade as the animal ages."

Inte bästa kännan att använda Wiki men det duger till det här ändamålet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Dramatik
0

#13 Ja, egentligen är det lite lustigt att man alls benämner råttornas färg som roan. Det känns så fel om man ska jämföra med hästarnas färger.

(Och för att vara OT så stör jag mig på att det heter silver/silvrering på råttor, för det får mig att tänka på hästarnas silvergen. Stickelhåriga råttor låter väl bättre?😛)