Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 662 ggr
EmelieSaraViola
0

Urinet luktar plötsligt hemskt

Min ena hane har börjat lukta hemskt. När han lämnar snigelspår på mig har det aldrig luktat innan, nu luktar det i närhet av kattpiss. Jag torkade rent buren i fredags, ingen förändring. Grejerna går typ inte tvätta rent från lukten. 

Misstänker sjukdom kanske, men kan något annat vara i farten. Den andra hanen har ätit likadant osv men luktar ingenting där bak eller när han kissar på mig.

EmelieSaraViola
0

puttt!

zickan
0

Hur är nyansen anars?. Nått trögflytande, mer vit aktigt, eller ännu rent kiss liknande?

Kan va en infektion. Eller bakterie/virus

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

EmelieSaraViola
0

Nä, precis som vanligt. Kan dock vara att han kissar mer mängder? Men inte säkert. Alltså det luktar hemskt kan knappt vara inne i rummet. Gav han bactrim som jag hade kvar från föregående medicinkur med tanke på om det är urinvägsinfektion.

EmelieSaraViola
0

putt, erfarenheter tack :)

[Nelley]
0

putt heh hjälper lite🤪

swedensess
0

Diabetes kommer jag o tänka på.

marsala
0

Diabetes ger ökade urinmängder, socker i urinen men ingen lukt. Vad jag funderar på är hur gammal han är?

EmelieSaraViola
0

Han är ju bara strax över tre månader. Tänkte på revir och så vidare, inget som påverkar? Ibland när han kissar på mig luktar det väldigt starkt och ibland luktar det inte alls.

Lancia
0

Jag kan tänka mig att det kanske är som med människors urin, det beror inte bara på inferktioner eller vad man ätit och druckit utan även vattenhalten i urinen. Högre vattenhalt - mindre koncentrerad urindoft, alltså.

EmelieSaraViola
0

Ja, jag tänkte med det. Har ju därför gett han gurka och så vidare med höga vattenhalter i. Ska städa buren idag och få bort lukten och se om det kommer tillbaka, eller om det bara var tillfälligt. Annars blir det antagligen vet.

wintermynta
1

Det har inte med könsmognaden att göra??

EmelieSaraViola
0

Könsmogna blir dem ju tidigare, men jag tänkte mer på tonåren och att de börjar sprida revir och kaxa upp sig. Men jag vet inte. Jag tog ut den nya trästegen jag köpt eftersom de gnagat på trät, och se om det kan vara det som spökar ;p

wintermynta
0

Jo men jag tänkte på puberteten. Formulera mig lite tokigt

marsala
0

Jag tänker på samma sak. Att han går omkring och "stämplar" och att du är ovan vid lukten. Råttpojkars kiss luktar inte gott!