Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1871 ggr
Voidberry
0

Är denna transportbur okej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var nyss iväg och köpte en transportbur, tyckte den såg bra ut i affären, men nu när jag kom hem började jag fundera om det inte är för stora hål i gallret?

Jag ska frakta hem två småpojkar nästa vecka och skulle behöva veta om jag ska byta till en annan eller om denna är okej…

Praefatio
0

Hålen är definitivt för stora.

Praefatio
0

Tillägg. Jag har haft de här varianterna:

http://djurmaxi.se/images/fagel/ovrigt/P5901_vb.jpg

http://www.pwss.se/files/images/t_11606.jpg

De fungerar bra. Den första bör man dock sy ett fodral till, annars blir det kallt och blåsigt så här års.

Zolah
0

Som regel, så kan råttor pressa igenom allt där deras huvuden kan sticka ut. och enligt ett program jag såg så kan dom ta sig igenom hål i storlek med en femkrona -

du kan ju alternativt se om du kan hitta något att sätta för gallrena med, har sett folk spänna fast plast ( typ ser ut som det kommit från plast pärmar/fodral ) med hjälp av 'katt strypare' ( ledsen jag kommer inte på vad dom heter igentligen och alla använder just det ordet så ofta runt mig så jag vet inte ._. det är som en slags plast sak man kan knyta/låsa fast saker med? )

vapensyster
0

#3 Buntband! :)

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Zolah
0

Haha tack! får tatuera in det någonstans ._.

zickan
1

Sätt på hönsnät lr liknande över gallret. fäst med ståltråd eller buntband.

Går även trä runt med ståltråd och minska ned hålen på det sättet

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mapel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte att det ska vara något problem att ha den buren såfort de blivit lite större, är ju alltid skönt att ha en lite större bur! Men nu när de är små kanske det behövs lite säkring av tex hönsnät. Vi har en liknande bur till våra töser och det funkar ypperligt, dock med plastdörr vilket inte är det bästa när man använder den som sjukbur till en tott som inte vill sitta i sjukbur, då får man göra sånna här snygga lagingar på, hehe. 😂

Ljusa
0

Den funkar frö vuxna råttor

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Voidberry
1

Tack för alla bra svar, ska pilla dit lite hönsnät eller ståltråd på en gång! :)

Charlott_
2

#9 Pilla inte med massa hönsnät!!! Snälla…

Jag hade exakt samma problem. Med ta bara fleece tyg eller annat tyg å dra igenom alla hål, slallom asså. Samma med hålen på sidan då de är kyligt ute nu!!! Blev kanon bra för mig och inga drag för råttan!