Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 521 ggr
amandabashiri
2

Oroliga labbråttor i skolan!

I min skola har vi en biologisal. På övervåningen bor 3 små råttor som man håller på att experimentera med. Inte så att man injicerar eller ger dem mediciner, utan man studerar bara deras minne. Det är en tjej i tredje ring som har hand om experimentet, så någon lärare finns inte med i bilden.
Idag smög jag upp på övervåningen, ville titta till dem. De har stora burar med flera leksaker, mycket mat och gömställen osv, MEN … de är så himla stressade och oroliga.
Först och främst, så saknar buren tak. Den ena råttan smiter tydligen alltid och springer omkring på en stor bänk med massa ikopplade sladdar, vassa föremål och farliga apparater.
När jag kom upp sprang den omkring där utanför buren. Så fort jag närmade mig sprang den och gömde sig i en vass metall låda.
Jag pratade lugnt och höll stilla och försiktigt fram min hand, men råttan satt ihopkurrad och rörde sig inte ur fläcken. Hon skakade rejält och man nästan såg skräcken i hennes ögon. Det satt en lapp på hennes bur ''OBS! Bits!''. Det är knappast för att hon vill leka eller är arg…
Det här gjorde mig iallafall riktigt upprörd. Mår jättedåligt - speciellt när det är på MIN skola. Det är nästan pinsamt - ännu värre att det bara är jag som faktiskt bryr mig. Eleven som har hand om råttorna ser dem bara som en väg till ett högre betyg och alltså inte som levande varelser.
Vad tycker ni att jag ska göra? Besöka råttorna några gånger per dag, så fort jag har tid & försöka lugna ner och tämja dem? Det skär i hjärtat att se dem såhär!

Emelie
1

Men usch vad hemskt! Jag tycker definitivt du bör prata med tjejen om detta, (om du vågar alltså). Jag vet hur svårt det kan vara att ge folk kritik för det är ju vanligt att folk ställer sig i försvarsposition just när de får kritik riktad mot sig. 

Annars tycker jag din idé med att gå dit varje dag var suverän! Dessa råttor behöver nog lite trygghet i vardagen.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zakaraa
4

Jag tycker du ska vända dig till skolans ledning och påtala att djuren mår dåligt och missköts (tänker främst på det att buren saknar tak så råttorna kan ta sig ut och göra sig illa på diverse saker du skriver)

Problemet med att du går dit och "stör"(läs lugnar) råttorna kan leda till att experimentet förstörs så vänd dig istället för att förbättra råttornas miljö istället och påtala att de behöver lugn.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

amandabashiri
0

#1 Jag vet, det är förfärligt! Jo, det måste jag nog göra. För råttorna.
Tar mer än gärna på mig ansvaret är fostra och ge dem kärlek 😇

#2 Det kan jag göra! Hade jag inte tänkt på. Ledningen är nog de bästa man kan prata med.
Jag tänkte också på det. Men ifall varken ledningen, läraren eller eleven tar det här seriöst, skiter jag i hennes resultat. Man får säga vad man vill, men det här ÄR djurplågeri. Det var längesen jag var så förbannad som när jag fick se hur de levde.

Zakaraa
0

#3 Absolut ser de över resultatet bättre än djurens hälsa så kan du gott göra det men tänk då även på att du kan bli anmäld (antingen till skola eller polis) för typ vandalisering, okej kanske inte exakt det men finner inget bättre ord för det just nu. Så försök på andra sett först så inte du råkar illa ut också.

chelona
2

Det borde väl gå att anmäla för djurplågeri annars?

💣

amandabashiri
0

#4 Jo precis. Får vara en liten kriminell råtthjälte ;)

amandabashiri
0

#5 Det gör det säkert! Men det blir nog min sista utväg isåfall. Finns enklare metoder att lösa detta på. Vill inte förstöra elevens projektarbete, även om hon gör det på väldigt dåligt sätt.

Zakaraa
0

Jag tvivlar på att de är olagliga med vad de gör så tror inte en anmälan skulle leda någon vart dessvärre.
Därför tror jag mer på att man informerar att det är fel och bör förbättras. Djuren löper risk att skadas när de rymmer ur buren så de måste få ett tak i alla fall!

Att de är stressade däremot är svårare att förbättra just eftersom de ingår i ett experiment och står i skolmiljö Men det kan förbättras genom att de står bättre till (vet inte hur det ser ut men kan tänka mig att det är i ett kalt rum med dålig aktivitet förutom vid experimentet?)
En radio med ljus konstant kan ex hjälpa lite samt att kanske täcka för halva buren så de får vara i fred osv.

Så jag tycker helt enkelt att du ska ta ett till besök till rummet och skriva ner allt du reagerar på som kan bidra till att de är stressade (=mår dåligt) och hur det kan förbättras. Och ta det till ledningen.
Att endast säga till kan resultera i att deras förbättringar blir dåliga så ha gärna alternativ som är realistiskt genomförbara :)