Råttungar och färger? :)
Jag har sett att många har gjort en tråd med sin råtta ungar :) De är super kul att läsa om dom, men vissa som gör sånna trådar lägger ut en bild på en marsipangris som är en dag gammal, o endå vet dom vilken ögonfärg, pälstyp och färg den får? Kan nån hjälpa mig att fatta dehär? Jag vill jättegärna lära mig hur man ser sånt, så nån kanske kan posta bilder eller länkar? :)
Tack på förhand :)
Ögonen kan du se redan efter födseln. Man ser färgen som lyser igenom huden. Svartögda har svarta färgpluttar till ögon, rubin har mörkt röda och röd/rosa har helt enkelt ljus röd :)
Päls ser man genom att titta på morrhåren. Släta har raka morrhår, Rex har krulliga osv osv
Färgero ch teckningar grukar man inte se redan vid dygn ett men ganska tidigt så kan man se pigment. Ex är det jättelätt att se om en bebis kommer bli hooded eller kanske någon roan. För då kan man följa pigmenten som bildar mönstret. Det är mycket lättare med mörkare färger än ljusa eftersom ljusa inte syns igenom huden.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Men kan de inte bli så att en "enfärgad" råtta kan ha samma teckning som en roan? Hur ser man då skillnad?
Nej, en roan är en tecknad råtta och en enfärgad är otecknad. Så en otecknad kan inte se tecknad ut. Ellerm issförstår jag frågan?
Nejnej. Ja menar att en råtta som inte kommer tappa sin färg (som en roan gör). En "enfärgad" menade jag som en råtta som får behålla sin färg :) En sån o en roan kan väl ha samma teckning?
#4 Ah du syftar på en icke-roan helt enkelt (säger du enfärgad så innebär det enfärgad, dvs en otecknad råtta så du inte lär dig fel)
En roan har en speciell teckning. Det enklaste är att titta på huvudet. En roan har ett upp och nervänt V i pannan så det skapar en bläs. Bland annat är det en av de saker man tittar på.
Alla teckningar är olika så är de inte för missmarked så ser man skillnad. Två vanliga teckningar som ofta blandar ihop sig kan vara hooded och variegated. När någon av dessa är väldigt feltecknade kan det vara svårt att se vilken av dessa den är lik Mest.
Men just roan och de närmsta teckningarna Ambk (husky) och Hooded (striped) kan man se skillnad på just genom en del kännetecken. Bland annat huvudets teckning.
ok. För de fanns bild på en råtta som såg ut som en black husky roan, men de va de inte, fast den hade likadan teckning som en av mina roanpojkar, med bläs o allt :)
Nu är dessa bebisar lite äldre men här kan du se skillnaden på en Striped Roan och en Hooded. Ser su skillnaden på huvudet?
Där kan du även se att Roan:en har Rexade morrhår = krulliga medan Hooded:en har raka vilket är slät.
#6 Troligtvis kan det ha varit en Ambk, American Berkshire. De påminner om Husky roan men bleks inte
Här hittade jag en tråd om just Skillnaden på Ambk och Husky Roan :)
precis en sån menade jag, en ambk alltså! :D Tack för hjälpen, o hoppas att ja fattar nått i nyare inlägg 😇