Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 8187 ggr
Lamina
30

Att köpa råttor på djuraffär

Jag skriver inte detta för att hacka ner på någon eller säga att ni har gjort "fel". För i ärlighetens namn får man ju göra som man vill och i många fall handlar det ju om att man faktiskt inte vet. Men jag blir så himla arg när jag ser att folk som borde veta bättre går och köper råttor, eller andra djur, på djuraffär. Ofta med någon ursäkt i stil med att "den djuraffären behandlar sina djur bra", "råttorna jag köpt därifrån tidigare har varit friska, pigga och mysiga", "jag var tvungen att rädda den stackaren" eller "jag var i akut behov av sällskap till min ensamma råtta vars kompis dött". Det sista kan jag ju iofs köpa, även om jag personligen tycker att man borde skaffat 3 redan till att börja med för att slippa sitta i den situationen. Vad gäller att "rädda" råttor så är det enda du gör genom att köpa dendär råttan är att säga till djuraffären att det är ok att hålla råttor på det viset och ger dom pengar att köpa in fler råttor.

Men hur djuraffärerna behandlar sina djur spelar egentligen ingen roll, inte heller hur djuren mår om dom är friska, trevliga osv. För i grund och botten kommer dom alla från grossister där dom fötts upp under fruktansvärda förhållanden utan hänsyn till hälsa, välmående och temperament. Den enda skillnad djuraffärens behandling gör är väl att folk får en lite bättre bild av hur djuren ska skötas. Oavsett vilken affär du köper råttan ifrån så kommer pengarna hamna hos grossisterna i slutändan och därmed signalera för dom att det dom gör är helt ok och att det finns mycket pengar att tjäna i att grossistavla. För dom som fortfarande inte vill fatta hur det verkligen går till på dessa djurfabriker så har jag en tråd med bilder jag tycker ni borde ta er en titt i. (Länk)

"Men min djuraffär tar in sina råttor från en privat uppfödare". Jo, den har jag hört flera gånger. Och vad är det som säger att denna uppfödare är bra då? För det första skulle inte en bra och seriös uppfödare sälja till djuraffär. En bra uppfödare bryr sig om vilka hem deras bebisar får och vill veta hur dom utvecklas för att kunna utveckla sin avel. En uppfödare som säljer till djuraffär avlar i blindo. Och dom måste ta många kullar för att möta efterfrågan. Antingen har dom en jäkla massa råttor eller så tar dom alldeles för många kullar per hona. Och det finns ingen garanti att råttorna har det bra hos denna uppfödare heller. Tar en av "mina" djuraffärer som exempel. Dom tog ofta in råttor från en privat uppfödare. Hennes råttor var verkligen underbara, det kan jag själv intyga. Jag hade själv en råtta uppfödd av henne (omplacerad, jag betalade inte ett jäkla öre till "uppfödaren" eller djuraffären för henne) och 5 som kommer från hennes linjer. Och dom är bland det underbaraste jag har träffat på i råttväg. Men allt stod inte rätt till hos denna uppfödare. Råttorna fick på tok för lite mat, om dom ens fick någon, och innan hon tillslut fick lägga ner hade hon uppemot 100 råttor som hon "inte hade råd att köpa mat till" och inte fick sålda. Vart råttorna sedan tog vägen är oklart, men hon avlar som tur var inte längre. Det finns inget som säger att den privata uppfödare som "din" djuraffär tar in råttor ifrån behandlar sina djur mycket bättre. Dom visar ju helt klart inget intresse för hur ungarna dom avlar fram mår och vart dom hamnar. Dom "privata uppfödarna" är inte ett dugg jäkla bättre i mina ögon.

Det är något seriöst fel när en människa kan gå in i en affär och köpa sig en levande varelse utan några frågor om vad dom kan om djuret, hur det kommer att bo och vad den kommer att få äta. Det spelar ingen roll hur bra djuraffären behandlar djuren eller om dom har turen att faktiskt vara uppfödda på ett humant sätt. Så länge vem som helst kan köpa ett djur och göra vad den vill med det kommer djuren alltid hamna i kläm. Så även om du skulle råka hitta landets bästa djuraffär så kommer du ändå sända ut signaler att det är ok att behandla djur hur man vill om du köper därifrån. Och det är i mina ögon inte OK för någon som borde veta bättre…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Varghund88
15

Ett enormt tack för att du sätter ord på mina tankar!

Jag håller med om att det inte spelar någon roll hur underbar/hemsk råttan är, eller ens hur bra/dåligt den har det/har haft det. Man säljer helt enkelt inte levande varelser på detta sätt och det innebär att man inte ska köpa dem och stödja den formen av (rent ut sagt vidriga) handel heller.

Jag är grymt tacksam över att hundvalpar och kattungar är olagliga att sälja på detta sätt numera. Nu ska folk bara förstå att andra djur har minst lika mycket känslor och intelligens och inte förtjänar att bli behandlade så här.

Men då behöver FLER hjälpa till att bojkotta försäljning av djur på det här sättet!

Lamina
5

Vill bara tillägga, innan någon kommer och tjafsar om det, att det troligen inte ser ut sådär i svenska djurfabriker. Våra lagar kräver något större burar. Men utöver det är det ingen skillnad… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lancia
4

Ja precis sådär ser det ut i våra svenska djurfabriker också. Hur jag vet? Jag hade praktik på ett sådant ställe, Åkello utanför Vellinge i Skåne. Och dom skämdes minsann inte.

hus-musen
3

#2 Jo det ser ut så i svenska djurfabriker oxå, det är inte ett dugg bättre. Vet genom bildbevis och genom vänner som jobbat på olika ställen.

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
7

Orkar inte tillägga något smart, men kan åtminstone upplysa folk om att jag håller med #0 till 100%. ;)

"Min råtta levde till hen blev tre och var alltid jättesnäll" just doesn't cut it, darling. Det handlar inte om dig, det handlar om råttorna och behandlingen de utsätts för. Köp från uppfödare, eller ta omplaceringar.

:-)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Lamina
0

Dom har alltså sådär små burar även i Svenska djurfabriker? Trodde Svensk lag krävde lite större burmått än så… Obestämd

//Lamina

Varghund88
0

Så som jag tolkar tabellen på jordbruksverkets sida så ligger måtten på brunråtta på: minst 30 cm på kortaste sidan samt minst 30 cm i höjd.

Sedan har vi ju "minsta yta per djur vid grupphållning" vilken är 0,06 m²

Det är väldigt väldigt litet. >.> Det innebär att om du har en bur på tex 30 x 30 så får du trycka in så många som 25 råttor råttor där, eller räknar jag helt galet nu? För det låter helt galet… Antingen har jag fullkomligt misstolkat tabellen eller så är min matte knäpp (vilket är fullt möjligt då det verkligen inte är min starka sida). *förvirrad*

hus-musen
1

#7 Ja du har misstolkat lite :) Du får inte trycka in hur många råttor du vill på 30*30 cm.

Det som står är att den lägsta tillåtna höjden är 30 cm, och en kortsida måste vara minst 30 cm. En bur ska alltså vara 30 cm hög, 60cm lång och 30cm djup för att vara laglig. (sammanlagt 0,18 m2)
På den ytan får du ha 3 råttor.
Varje råtta ska ha 0,06 m2 var i grupp, du får inte trycka in fler i en liten bur.

För en avelshona i grupp gäller att varje hona ska ha 0,08 m2. Minsta lagliga måtten på en bur är fortfarande 0,18 m2. Du får alltså ha färre avelshonor i en bur än vad du skulle ha tex hanar.

Så buren i grunden måste vara 0,18 m2 oavsett om du har en råtta på den ytan eller 3 råttor. Har du 4 råttor så måste du utöka storleken med 0,06 m2 för den nya råttan.

Sen så skiter många i det, och trycker in fler :(

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Njae, det kan ju inte stämma. Enligt burräknaren får du ha 8 råttor i en maxiduna (99x51x37cm). Och om buren är 30 hög och 30 bred måste den vara minst 60 djup för att man ens ska få ha råttor i den. Och i en sån bur får man "bara" ha 3 råttor, eller 2 om det är avelshona/honor.

//Lamina

Hallonblad
0

#8 Får det ens plats fler? o_o

Lamina
0

#10 Testa! Kolla hur många råttor du får plats med i en banankartong. Obestämd

//Lamina

hus-musen
0

#10 Lagen räknar ju bara på själva bottenytan, den struntar i höjden. 

Kikade på min bur där det bor en ensam hane och buren står öppen jämt. Botten på den är 80*50, där får jag trycka in 6 råttor om jag skulle vilja det. 6 råttor på den ytan vore djurplågeri i mina ögon, den funkar dock till 2-3 råttor eller som  gamlingsbur kanske till 4 st om de verkligen inte är rörliga längre.
Som bäbisbur till 1 hona med kull funkar den oxå.

Qui dormit, non peccat

Lamina
1

Fast även om dom skulle ha rimligt stora burar skulle det inte ändra det vidriga sättet dom föder upp på… Obestämd

//Lamina

hus-musen
1

Näe men det vore ett steg i en bättre riktning för råttorna.

Qui dormit, non peccat

Lancia
18

Måste bara tillägga att det den senaste tiden importerats råttor från utlandet, från en såkallad "privat uppfödare", som håller djuren på samma sätt. Det massavlas och dessa bor i små labburar. Uppfödaren avlivar även allt som är utanför det "önskvärda", dvs fel färg, storlek etc.

Flera uppfödare i Sverige är helt lyriska över att få hem dessa råttor till sig, då dom är så snygga. Samtidigt påpekar ofta samma uppfödare hur otroligt illa det är att köpa zoodjur pga "djurfabriken" bakom. Jag undrar hur man som uppfödare, och förhoppningsvis även råttälskare, kan rättfärdiga det ena men inte det andra.

Som jag förstått det kände inte alla som fick hem dessa importråttor hur djuren föddes upp, men dom som gjorde det.. Jag skriver varken land eller några namn, utan om någon av dessa som vet med sig att de tagit hem dessa importråttor vill uttala sig så är det upp till dom. :)

Lamina
2

Well, jag är alltid skeptisk till djur som kommer från utlandet. Jag har hittat många uppfödare som verkar riktigt bra och seriösa. Men förr eller senare upptäcker man saker som troligen inte skulle anses vara ok här i Sverige, och definitivt inte i mina ögon.

Att köpa från uppfödare är inte bara att leta rätt på någon som kallar sig uppfödare och köpa därifrån. Det kan mycket väl visa sig att uppfödaren ifråga inte alls var så bra, kanske nästan lika dålig som grossisterna själva (avlar hejvilt utan tanke på hälsa och sånt). Dethär tycker jag kan vara bra att läsa innan man väler uppfödare: Red flags Fast man bör ju ta allting med en nypa salt.

//Lamina

Varghund88
0

#8 Fast jag fattar fortfarande inte. Vart står det att buren måste vara minst 60 cm på andra sidan för att vara okej? Jag ser bara att det står 30 cm på kortaste sidan.

Å andra sidan fattar jag inte en annan sak i tabellen (nu när jag har chansen att fråga mer pålästa haha). Okej så det står "Minsta mått på kortaste sidan": 0,3 m (= 30 cm). Men sedan står det ju "Minsta tillåtna yta": 0,18 m² (= 18 cm²). Hur sjutton hänger det ihop? *förvirrad* Det innebär ju att den ena kolumnen säger 30 cm och den andra 18 cm? Makes no sense to me.

Och jag fattar fortfarande inte "minsta yta per djur vid grupphållning": 0,06 m² (= 6 cm² ) och hur det hänger ihp med det andra…

Sorry jag är lite trög ):

…

*några minuter senare när jag blivit avbruten av syster som försökt förklara det här för mig men det går inte för min hjärna kan inte processa matte*

Okej så syster visade hur man räknar ut att det blir sådär på miniräknare, men jag fattar fortfarande inte HUR!

För när jag ritar upp rutor brevid varandra som ska föreställa 6 cm², och sedan 5 x 5 sådana 6 cm² rutor för att skapa 30 cm x 30 cm. I mitt huvud säger de alltså sådana galna saker som att man skulle få trycka in 25 råttor på 30 x 30 cm (vilket jag ju själv inser låter helt vansinnigt).

Jag inser ju "skolvägen" (miniräknarvägen) att räkna ut det här "rätt" men min hjärna kopplar ju inte för jag vill ju rita en bild som blir helt fel. Finns det inget smart ställe med bilder som förklarar sånt här så att vi lite mattesämre människor fattar HUR det här går ihop?

Menar btw inte att hijacka tråden med mina mattebekymmer. >.> Om det finns någon vänlig själ som skulle känna att de kan ta på sig utmaningen att få mig att förstår det här via PMs eller så så är jag helt klart öppen för det. >.>

Lamina
0

#15 Du får gärna PMa mig namnet/länk till hemsida. Obestämd

//Lamina

Denna kommentar har tagits bort.
hus-musen
0

#22 Åh vad bra Glad

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Funderar på hur dethär utveklade sig till att bli en diskussion om burstorlekar. Jag var ju ute efter att väcka debatt. Obestämd

//Lamina

hus-musen
0

#26 Sant, jag snyggar till inläggen strax så håller vi oss till tråden sen :) Ber om ursäkt!

Edit: Ny artikel finns här :) så slipper vi spamma laminas trådSkäms

Qui dormit, non peccat

Trollhund
0

Tyckte det var grymt bra förklarat husmusen. Enkelt och pedagogiskt. Du får nog ta bort att du är dålig på att förklara ;-)

Lamina
2

Skulle ni kunna tänka er att starta en egen tråd om dethär? Oskyldig

//Lamina

Lancia
8

Det här är vad dom som tar hem råttor från den specielle uppfödaren i Holland stödjer. Lika illa som "Zoo-djur" skulle jag vilja påstå.

Lamina
5

Detdär är ju en grossist, han skryter ju för guds skull om att han säljer till över 360 olika djuraffärer. Ursäkta mig, men hur i hela friden kan man ens tänka tanken att köpa av honom? Förvånad

//Lamina

Banankaka320
4

Jag har köpt från en grossist i holland, vilket jag är glad för. Några råttkunniga åkte dit och kollade allt, gubben berättade precis som det är. Typ "Ja jag är grossist, jag avlivar råttungar så fort det är fel färg eller något annat fel." Och han har 5 anställda som tar hand om dem och tvättar burar.

Egentligen tycker jag inte det är fel, ska man ha 400 råttor så får MÅSTE man ha koll. Och då kan man likaväl avla fram fina färger än att blanda ihop så råttorna "rostar". Han har hållit på i 40 år om jag inte minns fel. Han beklagade att råttorna inte var hanterade, råttan jag fick hem är en av de trevligaste råttorna jag träffat. Nästan mer social än mina råttungar som jag sysslar med varje dag.

Så varför är det fel att ta hem NYTT BLOD från en "seriös" grossist?

Jag har köpt råttor från djuraffärer, det är en stor skillnad där. En råtta som jag har, "Viktor", han har aldrig bitit och är jättesnäll men han är osocial. Han bryr sig inte om mig, han vill inte ut ur buren och blir aldrig rastlös … han är som ett marsvin. En annan råtta från en annan djuraffär däremot var jättesocial, rymde från buren och sprang till mig för att hitta på något, dock var hon döv.

Så jag köper hellre grossistråttor från Rene i Holland än Sverige.

Lamina
15

#36 Vad är det för synsätt egentligen? Att det är helt ok att trycka ner råttor i så små burar som möjlig för att få plats med så många som möjligt, bara för att få fram trevliga råttor. Det spelar väl ingen roll att råttorna är trevliga och har fina färger, dom lever ju för guds skull i lådor! Sen när började råttorna existera enbart för vårat ega höga nöjes skull och sluta ha något egenvärde?

//Lamina

Banankaka320
2

#37 Jag såg inte stället. Så jag kan egentligen inte säga något om burarna egentligen. Men råttungarna och föräldrarna har däremot knappt fått men för livet om dem har dåliga burar, för om föräldrarna mådde dåligt i burarna skulle det "smitta" till ungarna som känner av stress redan i magen och då hade lilla Anakin aldrig varit så trevlig fast att han aldrig blivit hanterad.

Lamina
3

#38 Jo det kan du, det finns bilder på hemsidan. Titta på dom och kom sen och säg att det är ok att hålla råttor så.

//Lamina

Banankaka320
0

Men vilken grossist är det då? Hittar inget namn

Banankaka320
1

Såg nu att det var rene, och jag måste tyvärr säga att jag inte gillar hur han har råttorna men trots allt .. han är grossist. Och hans råttor är underbara, till skillnad från Sverige. Och i Sverige har vi ändå "bäst" djurhållning, men ändå är hans djur bättre än sveriges grossister.. säger det ingenting för er?

Lamina
12

Den svenska djurhållningen har krav på burstorlekar och vad som ska finnas i burarna, inte på hur mycket man får avla på en råtta. Så vad det säger mig är att medans Svenska grossiter satsar på att massproducera djur som dom säljer för en spottstyver så satsar Rene på att försöka få fram bättre djur som han då kan sälja dyrare. Att han väljer att avliva dom ungar som inte passar i avel istället för att som andra grossister bara avliva på "måfå" för att sälja till ormmat gör egentligen ingen skillnad. För dom har samma mål: att tjäna pengar. Han gör det bara på ett annorlunda vis.

//Lamina

Banankaka320
1

#42 Ja det är sant, men jag gillar hans sätt bättre faktiskt. Men vanliga uppfödare är soklart alltid bäst. Dock tycker jag att det blir stor skillnad när han tar bort djur som inte passar till avel, de är ju jättetrevliga, medans dem i djuraffären är livrädda. (Dem flesta)

Lamina
3

Varför jämför du med djuraffärsråttor egentligen? Hela denhär tråden går ju ut på att man inte ska köpa från djuraffär, utan från bra uppfödare. Så hur råttorna är i jämförelse med djuraffärsråttor är ju rätt ovesentligt. Faktum är att det är rätt ovesentligt hur råttorna är över huvud tageg, men ja ja…

//Lamina

Banankaka320
1

#44 Mitt svar ang. Rene var menat till Lancia egentligen, så det var därför jag var inne i grossister och sånt. :)

Men jag har en känsla att folk inte delar med sina råttor i avel, jag tycker det är jättesvårt att hitta råtthanar för parning och jag förstår ändå att man inte vill lämna bort sin hane till vemsomhelst. Men jag vet inte om folk har något emot min avel personligen eller om folk bara "snålar" med sina råttor. Tycker inte att det finns så många seriösa uppfödare, och när man hittar någon så är de ofta för långt bort.

Banankaka320
0

Fan .. jag pratar alltid om allt annat när jag försöker gå in i något ämne.. Men jag kan säga att jag håller med dig allt om djuraffärerna. Dock försvarar jag Rene, jag är lite splittrad..

Lamina
0

Jag hade gladeligen delat med mig av mina pojkar, om det inte vore för att deras bakgrund var skit. Obestämd

//Lamina

Banankaka320
0

#47 Ahh okej :o Men då är du bra som inte delar ut honom om han har sjukdomar i släkten och sånt Oskyldig

Lurvas
1

#44 Det finns ju människor som är av en annan åsikt än din…….

Jag tror inte att någon av oss i sverige vill att råttorna ska må dåligt i en dålig miljö, utan alla vill väl att varje råtta ska få ha det så bra som möjligt. Men desa råttor som föds och lever i dom här alldeles för små burarna känner ju inte till någon värld utanför. Och om dom inte visar stress i sitt beteende så mår dom troligen inte så dåligt heller. Dessutom så har ju honorna full sysselsättning med ungarna hela tiden, så jag tror inte att de riskerar att bli understimulerade. (Även om man  skulle önska att de fck lite vila mellan kullarna förstås) Och hanarna har fullt upp att Valla sina honor osov. Råttan är bevisligen ett av världens mest anpassningsbara djur trots allt.

Och om en grossist lyckas så himla bra med temperamentet på sina 400 råttor och vi i sverige som har sk seriösa uppfödare inte lyckas lika bra med varken temperament eller exteriör så har vi kanske lite att lära oss av en sån som honom. Men där med inte sagt att vi behöver anamma hans små burar osov.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Lamina
21

Jag lämnar denhär tråden nu. Jag kan inte längre svara på era inlägg på ett vanligt och civilicerat sätt (tänka sig, miss "trevlig ton i alla lägen" har hittat sin överman). Ni som verkar tycka att råttor bara är en handelsvara som man får behandla hur som helst i syfte att får fram trevliga individer får väl fortsätta tycka det då. Vilken tur för råttorna att ni inte avlar.

Men innan jag lägger ner, några tankvärda ord från en bekant till mig: "Om jag som uppfödare kunde ha 400 råttor, kullade allt som inte passade så skulle jag lätt kunna avla fram råttor med fantastiskt temperament och snygga färger. Och troligtvis avlivas även avelsdjuren när de inte längre kan avlas på. Det han gör är absolut inte en bedrift, det är ju skitlätt när man har aveln på en sån nivå." (Tillagt av mig: Att avla fram trevliga råttor i en hemmamiljö med bara den mängd råttor som man själv klarar av att ha som HUSDJUR, det är en bedrift.)

//Lamina

blondiie
4

Ursäkta, de är faktiskt så att på djuraffären där jag köpte mina vet jag exakt vem som fött upp dom. De fanns/finns två en privat och min skola som säljer råttor dit. (nu är de nog bara min skola då den privata ha lagt ner). Så de att man inte vet är skit snack, de finns dom som vet. Jag vet att dom råttorna har de bra då jag både varit till den privata och jobbat med våra råttor på skolan då jag är där. Va där för ungefär en vecka sedan och då hade inget ändrat sig. (TS ta inte åt dig av att jag låter arg, eller någon annan för den delen. Va bara tvungen att berätta detta)

Kalli
22

Fast det är ju skitsnack, att om råttorna blir trevliga innebär det per automatik att uppfödaren är bra? I så fall kan ju alla börja köpa från djuraffärer här i Sverige också för jag har minsann haft extremt trevliga råttor därifrån också. Några av mina favoritråttor har faktiskt varit just omplaceringar som ursprungligen kommit från djuraffärer.

Jag försöker dock se den större bilden, vilken djurhantering jag vill stödja. Sen har jag absolut gjort misstag, en av mina råttor kom från en uppfödare i Danmark som åtminstone på slutet säkert inte var mycket bättre än en grossist. Men aldrig att jag skulle försvara den sortens uppfödning eller köpa råttor därifrån igen.

Det är ju inget annat än hyckleri att tycka att det ena är förkastligt samtidigt som samma sak som händer utanför Sveriges gränser är någon man tänker stödja. Och i rättvisans namn hoppas jag att ni stödjer så kallade puppy mills också. Vaddå promenader/möjlighet för honan att röra sig hon är väl ändå upptagen med sina valpar/ungar.

Självklart är det upp till var och en varifrån de vill köpa sina råttor, men då får man ju stå för det. Tycker man att det är ett accetabelt sätt att föda upp djur så visst men försök inte att släta över det hela.

Lurvas
2

"Om jag som uppfödare kunde ha 400 råttor, kullade allt som inte passade så skulle jag lätt kunna avla fram råttor med fantastiskt temperament och snygga färger. Och troligtvis avlivas även avelsdjuren när de inte längre kan avlas på. Det han gör är absolut inte en bedrift, det är ju skitlätt när man har aveln på en sån nivå." (Tillagt av mig: Att avla fram trevliga råttor i en hemmamiljö med bara den mängd råttor som man själv klarar av att ha som HUSDJUR, det är en bedrift.)"

Ja visst är det så, det är helt klart svårare ju färre individer man har och om man vill sälja varj unge till en bra köpare så är det ju otroligt mycket mer jobb än om man kullar de som inte passar.

Vad jag menar är bara att belysa att olika människor gör olika och tycker olika, men ingen har patent på sanningen.

Målet är ju att få fram friska, trevliga och snygga rådisar och vägen dit ser ju väldigt olika ut för olika uppfödare.

Jag tycker inte heller om de små burarna osov, men jag tror inte att dessa råttorna lider av det så som vi lätt tror. Titta på andra djur som inte är alls lika flexibla och anpassningsbara som råttorna, de får massor av stereotypa beteenden i en dålig miljö, visst kan råttor också utvekla sådana beteenden i en allt för trist miljö, (gallergnagning tex). Men jag tror inte att det är så vanligt bland dessa råttor som det är hos våra sälskaps råttor.

Råttliv på Runnavägen

[Emma--]
15

Själv tycker jag väl hellre att råttor ska födas upp i en bra miljö hellre än att deras färg är perfekt. Och hellre att avelsarbetet tar längre tid även när det gäller psyket än att de ska bo i små burar där vissa avlas på massor tills dom gjort sitt och antagligen avlivas. Och att de som blir för fula inte får leva. Helt ärligt låter det ganska hemskt att det är en bra sak? Jag förstår att man som uppfödare vill få fram bra och fina färger, men kan inte förstå hur dom som inte är tillräckligt bra och snygga inte får finnas. Att det inte finns plats för dom. Och jag skulle heller inte vilja stödja en sån uppfödare/grossist. Och även fast dom inte vet om någon annan miljö så är det ändå inte en bra och berikad miljö.

Lamina
21

Har tagit en promenad med hunden, en lång dusch och någon timme framför ett meningslöst spel, och är redo att försöka igen.

Att hans råttor är trevligare, i den mån dom ens är det, än råttor från Svenska uppfödare beror inte på att han sätt att föda upp på är rätt, utan att sättet många andra gör det på är fel. Hade alla som avlade gjort det på ett bra och seriöst sätt hade den enda skillnaden mellans hans råttor och "våra" råttor varit att våra inte föds upp på detta vidriga sätt.

Och det kan hända att han råkar ha "finare" råttor iom att allt som inte duger sållas bort. Men sen när började råttan existera bara för att vara fina prydnader åt oss, leksaker som vi kan hantera hur vi vill eftersom dom är "anpassningsbara"? När vart det viktigare att råttan är precis som vi vill ha den än att den mår bra.

Dessa råttor ska alltså vara väldigt trevliga. Vilket betyder att dom litar på oss och vill vara med oss. Men istället för att vara deras vänner gör vi dom till våra slavar. Sätter dom i små burar så att vi har plats för massa många råttor och kan avla fram ännu fler likadana eller ännu bättre. Råttorna gör det ju ingenting, för dom "vet ju inte bättre".

Men jag måste fråga mig, när dessa råttor nu är så fruktansvärt trevliga och människokära, vad får det då för effekt på dom när dom får sitta i sina små burar hela dagarna med minimal människokontakt? Och om dom nu skulle vara avlade till att klara av att sitta i så små burar (vilket jag inte köper för fem öre, man kan aldrig avla bort ett djurs behov av att röra på sig och söka föda eftersom det är ett grundläggande behov för alla djur), vad händer då med dessa råttor när dom får komma till ett normalt hem med en stor bur och massa läskigt utrymme att röra sig på?

Och att bedriva denna slags avel med vettiga levnadsförhållanden för djuren är inte ett alternativ. Hur stora lokaler behöver man inte för att kunna hålla 400 råttor i vettigt stora burar? Hur mycket utrymme måste man inte ha för att kunna erbjuda allihop dagligt utevistelse? Hur många anställda måste man inte ha för att tillgodose djurens behov av denna utevistelse och mänsklig kontakt? Om man sen dessutom avlivar alla ungar som inte duger kommer priset på dom som faktiskt säljs att vara skyhögt för att kunna hålla igång företaget. Och vem skulle då köpa..?

Nej, om så världens bästa råttor skulle komma ut ur denna slags avel skulle jag ändå inte köpa därifrån. För jag kan aldrig låta mina krav på hur mina djur ska vara gå före djurens välmående. Då skulle jag nämligen inte vara mycket bättre än dendär morsan som injecerade botox i sin femåriga dotters ansikte… Obestämd

//Lamina

Lamina
13

För övrigt kan jag inte se hur bristen på stressbeteenden (Vilket ni som inte har varit där ens vet något om, så hur kan ni så bensäkert säga att det inte finns?) kan rättfärdiga att stoppa ner råttorna i så små burar. Som vi ju alla vet så brukar råttor sällan visa hur dåligt dom mår.

//Lamina

Mezzzanina
0

Jag har en fråga.Jag stödjer ingen dålig djurhållning, men måste det inte in lite importer för att det inte skall bli inavel här i Sverige bland uppfödarna?Vad jag menar är att det finns verkligen inte många uppfödare i detta land, och om de bara använder varandras råttor här så borde det förr eller senare bli inavel.Jag är inte helt kunnig om detta, så därför skriver jag detta som en fråga.

Men vad jag däremot vet är att jag inte tycker att det finns många uppfödare till råttor i detta land.Bor man som jag till exempel på Gotland så finns ingen uppfödare här.Och jag vet att det är många platser här i Sverige där det inte finns uppfödare.Många som till exempel jag själv som är haddikappad har kanske inte möjlighet att resa för att skaffa sig en råtta, och då är det inte konstigt att många köper råttor i djuraffärer.Sedan är det många yngre som skaffar råttor.De kanske inte har körkort eller tillåts av sina föräldrar att resa för att hämta en råtta hos en uppfödare.Då tror jag det är vanligt att de handlar i djuraffärerna.Självklart tycker jag att om man funderar på att skaffa sig  en råtta så vill man i första hand ha från en uppfödare som hanterat råttorna och där de har haft det bra.

Lurvas
3

#55 Men hallå!

"Att hans råttor är trevligare, i den mån dom ens är det, än råttor från Svenska uppfödare beror inte på att han sätt att föda upp på är rätt, utan att sättet många andra gör det på är fel."

Det är här jag menar att det finns brister även hos vanliga rått ägare som föder upp råttor, när jag skrev att vi kanske kunde lära oss något från denna grossist. Och då menar jag i att välja vad vi avlar på.

"Men sen när började råttan existera bara för att vara fina prydnader åt oss, leksaker som vi kan hantera hur vi vill eftersom dom är "anpassningsbara"? När vart det viktigare att råttan är precis som vi vill ha den än att den mår bra."

Samtidigt som Jack Black började samla på råttor som var avvikande från det "normala" Människan är inte bättre än så. Vi skaffar inte ens barn fö barnets skull utan för att VI vill HA barn.

Sen att råttor är anpassningsbara kan man se genom hela vår historia. Dom är otroligt duktiga på att finna nya sätt att leva och byta strategier när det behövs.

"Men istället för att vara deras vänner gör vi dom till våra slavar. Sätter dom i små burar så att vi har plats för massa många råttor och kan avla fram ännu fler likadana eller ännu bättre. Råttorna gör det ju ingenting, för dom "vet ju inte bättre"

Det är ju tyvärr många som gör så ja. Och jag förespråkar inte att det ska vara så heller, så länge en råtta lever så ska den ha ett bra liv. Och att det inte skulle göra något om man knöör i hop råttor i trånga burar för att dom inte vet något annat har jag inte heller skrivit. Jag menar bara att jag tror att dom klarar den dåliga miljön och små burar bättre än vad många andra djur gör och bättre än vi tror just pga sin starka anpassningsförmåga. Sen har jag aldrig påstått att det är ok att göra så.

"Men jag måste fråga mig, när dessa råttor nu är så fruktansvärt trevliga och människokära, vad får det då för effekt på dom när dom får sitta i sina små burar hela dagarna med minimal människokontakt? Och om dom nu skulle vara avlade till att klara av att sitta i så små burar… vad händer då med dessa råttor när dom får komma till ett normalt hem med en stor bur och massa läskigt utrymme att röra sig på?

Det finns en bra film här på rif i någon av trådarna som visar vad som händer när man släpper ut labbråttor på större ytor typ i det fria, men jag minns inte vad tråden hette tyvärr. Men en sådan positiv omställning till ett bättre liv klarar dom av jätte bra just pga sin suveräna förmåga att anpassa sej.

"Hur stora lokaler behöver man inte för att kunna hålla 400 råttor i vettigt stora burar? Hur mycket utrymme måste man inte ha för att kunna erbjuda allihop dagligt utevistelse?"

Ja det undrar jag också.

"Hur många anställda måste man inte ha för att tillgodose djurens behov av denna utevistelse och mänsklig kontakt?"

Råttor har inget behov av mänsklig kontakt. Det är vi som präglar dom på oss så at dom upplever kontakten med människan som positiv.

"Nej, om så världens bästa råttor skulle komma ut ur denna slags avel skulle jag ändå inte köpa därifrån. För jag kan aldrig låta mina krav på hur mina djur ska vara gå före djurens välmående. Då skulle jag nämligen inte vara mycket bättre än dendär morsan som injecerade botox i sin femåriga dotters ansikte…"

Ok det är din åsikt och uppfattning, det är helt ok så klart, men jag skulle vilja att du inte lägger in saker i min uppfattning. Tex att det är ok att låta råttorna ha ett crap liv osov. Det tycker jag inte. Så jag upprepar det jag skrev i mitt första inlägg:

Jag tror inte att någon av oss i sverige vill att råttorna ska må dåligt i en dålig miljö, utan alla vill väl att varje råtta ska få ha det så bra som möjligt.

Råttliv på Runnavägen

hus-musen
13

Det är ju ett himla liv när det visar sig att hundar, minkar, illrar mm föds upp på det där sättet.. Varför är det då ok när det gäller råttor, möss, hamstrar och andra smådjur?
Varför är det inte ok att ha barn på barnhem på samma sätt som råttor?

Verkar ju fungera jättebra, det man inte vill ha kan man ju alltid göra sig av med. Problemet löst.

Nu är jag visserligen för sanering och striktare hållning av både folk och fä, men någonstans får man börja tänka på vad som är rimligt. Visst kan man få ta ett steg bakåt för att komma två steg framåt, men det finns gränser.

Näe behandla andra som du själv vill bli behandlad, oavsett om det är människor eller djur. Lite mindre fel gör inte saker och ting mer rätt.

Qui dormit, non peccat

Lurvas
0

#59 Är det ett svar på något av mina inlägg? Hoppas du inte tror att jag tycker att det är ok, det har jag verkligen inte skrivit i något av mina inlägg.

"Näe behandla andra som du själv vill bli behandlad, oavsett om det är människor eller djur. Lite mindre fel gör inte saker och ting mer rätt."

Håller absolut med.

Råttliv på Runnavägen

Varghund88
5

#57 Klart att lite import är bra! Men det finns ju utländska uppfödare som föder upp i hemmiljö liknande så man gör själv och det är kanske de man ska föredra att importera ifrån.
För mig känns det i alla fall att, precis som att jag inte skulle kunna köpa en råtta i sverige från någon jag aldrg träffat, så skulle jag behöva träffa den utländska uppfödaren (och helst hälsa på så klart!) innan jag skulle känna mig trygg med att köpa råttor från den.
Jag behöver ju träffa råttan också innan jag köper den så att jag vet att den vill ha mig som människa, men sedan vet jag ju att jag är mycket mer nogrann med sådant där än de flesta människor.

Jag håller med om att det hade varit bra med fler uppfödare (det skulle verkligen behövas faktiskt), men jag har också lite tänket att "vill man så kan man nog". Finns massor av uppfödare som villigt skicka sina bebisar över hela landet till folk – transport brukar alltid gå att fixa så länge man är lite tålmodig. För mig brukar det oftast kännas (men jag kan ju ha fått helt fel uppfattning så klart) att folk i allmänhet helt enkelt har för bråttom. De har inte tålamodet att kolla upp uppfödare som kanske bor längre bort och se om de är villiga att skicka bebisar på distans, de har inte tålamodet att kanske behöva vänta ett par månader på sådana råttor. De vill ha sina råttor NU! Och då är det klart att det blir djuraffären istället för den där väntan och långa förberedelsen.

Emil Magnusson
3

Jag har inte råttor ännu men har tänkt att skaffa i sommar. I min familj har vi köpt djur från väldigt olika ställen och trevligaste djuret vi har köpt är en nymfparakit som vi köpte på en annons på¨blocket. När vi åkte och hämtade den fågeln så undrade vi vad det var för ställe vi kommit till för hela huset var ett bombnedslag… ända tills man kom in i det rummet där nymfparakiterna var! Välstädat häftigt inrett och med en massa fåglar som både sa alla möjliga saker och gick att ha på axeln och handen utan problem. Den fågeln vi köpte där är riktigt kelen och vill vara med oss överallt men är dock så glad i främlingar att vi inte kan ta ut honom när vi har besök. Man kan helt enkelt inte få bort honom från främmande barn om det finns sådana. annars väljer han främlingar efter längd: ju kortare ju roligare. Våran andra fågel vår första underlat köpte vi som sälskap till nymfparakiten när vi skulle resa utomlands en vecka och tyckte synd om nymfparakiten som då skulle behöva vara nästan helt själv med undantag för när mina morfföräldrar skulle komma över och mata djuren. Den underlaten köpte vi som unge i en djuraffär men den blev alldrig särskillt tam och ända sättet att få med sig den någonstanns var att ta den stora och hoppas att den lilla följde efter. Den underlaten dog ett år senare av någon för mig okänd sjukdom. Vi köpte dock snart en andra underlat också den som en unge från en djuraffär. Denna är några år gammal nu och har blivit en succe. Den är jättesnäll, fungerar bra med främmlingar och kommer bra överens med den andra fågeln. Dock tycker den best om att vara i buren och flyger alltid tillbaka dit med jämna mellanrum.

Kaniner har vi haft väldigt många så jag ska bara ta upp den bästa vi haft och vår nuvarande:
Vi läste en dag i tidningen att en kanin och ett gäng fåglar hade blivit beslagtagna pga. vanvård i staden där vi bor och fanns i den lokala djuraffären för omplacering. Vi hade vid denna tidpunkten haft ett uppehåll på ett par år då vi inte haft kaniner och mamma tyckte att vi skulle ge kaninen en andra chans. Denna kaninen har varit den gosigaste kanin vi någonsin haft. Den kom alltid och hälsade på oss och när vi släppte den lös i huset sprang den nästan bokstavligt talat vallade oss. Den var nästan alldrig mer än en meter från oss när den var lös. Den gillade även både katter och hundar och skulle alltid springa och hälsa om det kom en hund eller katt. På initiativ från mammas kompis blev den även far till två kullar med kaninungar. Honan tillhörde vid båda tilfällerna den av mammas kompisar som övertalade oss att ta kull på honom.  Denna kaninen blev dessvärre stulen en natt för tre år sedan. Den hade då bott hos oss i två år.
Stracks efter så hiittade mamma en kaninunge i en djuraffär som hon fastnade för direkt och gjorde ett så kallat impulsköp. Denna kaninen är den vi har nu och är enligt mig den fulaste i världen Tungan ute men lik förbannat så är den ganska kelen vissa dagar men hur tjurig som helst andra dagar. Den är jättetrevlig men inte hälften av vad vår förra hane var.

Möss och gerbils har jag haft så många att jag tappat räkningen. Min näst sista smågnagare var en dvärghamster och den var så tråkig att jag efter den bestämde mig för att alldrig skaffa smågnagare igen. Men efter att ha haft smågnagare på rummet i så gått som alla 17 år som jag då hade levt så gick det inte att vara utan. Jag fick sömnproblem och hade panik på kvällen och började inbilla mig alla möjliga ljud som gnagarna brukade göra på natten. Så för att få tillbaka sömnen så köpte jag tre taggmöss på första bästa djuraffär. Det funkade faktiskt ganska bra men jag vill nu ha råttor för att de är socialare än mössen och för att jag alltid velat ha det men inte tyckt mig vara redo för det fören förra året. När jag kom med iden hemma blev dock mina föräldrar jättearga och sa att en råtta var död om den kom in i deras hus. Men efter ett års tjat har de entligen gett med sig och nu när jag köpt buren är jag redo att börja leta efter en uppfödare! Skrattande

Fridborg
0

Nu har jag inte orkar läsa alla inlägg, det är ju 50 st nu :) Jag håller med #0.

Jag ser på det så här: 1. Djuraffärer får helt enkelt sluta sälja smådjur öht. och ge info om uppfödare, kanske ett litet ställ med en "broschyr" från uppfödare.

2. Jag förstår om man som uppfödare inte vill sälja till djuraffär så jag tänker inte gå in på det mer, men om privata uppfödare sålde mer till djuraffär skulle man ju veta att de haft det bra, det dumma är ju att djuraffärer säljer till vem som helst. Så jag tänker sätta punkt här.

3. Jag tror alla här inne köpt från djuraffär, som nybörjare och som mer kunnig. Jag har flera st djuraffärsråttor och skäms inte för det :) Tanten Seska från Bromma Zoo är nu 2 år och 4 månader och bara haft en liten förkylning i sitt liv. Just nu har jag själv 2 st som jag fick panikköpa för att en av mina tjejer låg inför döden. Nu klarade hon det, så jag har ett gäng tjejer nu som jag tycker om :) Synd bara att de som e 13 veckor e lika små som den på 6 :S

Tsunamis
2

Jisses vilka dumma argument man läser här då. Snacka om att förmänskliga djuren i någon missriktad form av välvilja. Importer och nytt blod behövs verkligen. Och vad ger er rätten att säga att köparna och djuren är skit när ni inte tycks veta någonting om selekterad avel och befästa önskvärda egenskaper. Snacka om att gnälla när man inte vet vad man talar om.

MvH  Tsunamis

Banankaka320
2

Man kan inte jämnföra råttor med barn. Alla våra djur är slavar, vi utnyttjar deras sällskap.

[Emma--]
3

Jag har en fundering. Är det bara som tex en såndär grossist som är ett alternativ? Jag förstår att man vill få in nytt blod, men finns det så ont om uppfödare att man måste köpa från grossist eller varför väljer man annars grossisten före? Är det för färgerna? Och att dom ändå verkar ha ett bra temperament? För det är väl ändå största skillnaden motför svenska grossister egentligen. #64 vilken tråkig attityd mot andra :/

Banankaka320
0

#66 Hade också den tanken, men jag kan tänka mig att det är svårt att hitta mindre bra uppfödare med bra "rykte".

[Emma--]
3

#67 Okej. Så då accepterar man bara att miljön ser ut som den gör? För det är väl den största bristen.
Sen har man väl kanske olika åsikter om att ta bort de råttor som blir "fel".

Banankaka320
1

#68 Typ … men det finns en värre uppfödare i tyskland. Där fick dem inte ens gå in och se alla råttorna, utan han tog fram dem som var "dugliga" nog att säljas och det stank. Hon rene luktade det, men det klart det luktar, det luktar hemma hos mig också men hos dem i Tyskland stank det.

+ Ang. frågan hur råttan reagerar på en ny bättre miljö. Anakin är jättesjälvsäker, springer runt och undersöker hela tiden. Bråkade inte med någon råtta och ingen bråkade med han, han busar med dem mycket och springer direkt vid luckan när jag öppnar. Han är inte rädd för oljud, inte studsig när det händer något. (Ja han han har hörsel, men han är inte känslig för ljud:)) Han är socialt begåvad också, helt normal underbar råttunge helt enkelt. Det blir väldigt intressant och se hur han är i tonåren, och sen vuxen. Det är då jag bedömmer om han ska användas till avel eller ej :)

[Emma--]
1

#69 Ja det lät ju skumt om man inte får se alla råttorna.

Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är med råttor och andra djur. Men såg nåt program om större djur som varit i små utrymmen i åratal och dessa kunde inte släppas in i en stor miljö på en gång utan fick sakta anpassas till den nya miljön och nya livet.
Med råttungar är det nog inget problem alls, då dom är så pass små. Sen hur dom vuxna skulle reagera är en annan sak kan jag tänka mig.

Men råttor kanske är duktiga på att anpassa sig till nya miljöer oavsett.

Banankaka320
0

#70 Ja råttor är jätteduktiga på det. Har tagit emot råttor som varit i jättesmå burar, dem är lite nervösa första gången i den nya stora buren, men redan efter en dag så springer dem upp och ner och vill ut ur buren och undersöka ännu mer :)

Lamina
16

#64 Argument är inte dumma bara för att du inte håller med om dom. Fruktansvärt tråkig attityd du har där.

För övrigt vet jag en hel del om avel, då jag har ägnat år att läsa på, studera hur olika uppfödare gör och vilket resultat dom får. Det har ingenting med hur dom håller sina djur att göra. Och jag förmänskligar inte djuren, jag säger bara vad jag tycker. Dom finns inte till för våra höga nöjes skull, även när vi håller dom som husdjur. Dom är levande varelser och ska behandlas väl, oavsett vad man har skaffat dom i för syfte.  Och visst, djuren är våra ägodelar, det kan man inte komma ifrån. Men när det går så långt att det är viktigare att djuren är precis så som man vill ha dom än att dom mår bra, då bör man i mina ögon lägga ner och skaffa sig prydnadssaker istället. Skrikandes

För övrigt så finns det väl för guds skull fler uppfödare att importera ifrån, varför måste man just välja en med sån fruktansvärd djurhållning för att få in nytt blod? Hmm?

//Lamina

Lamina
9

För övrigt har jag inte sagt något illa om någon, bara att jag inte kan förstå hur man kan köpa från en sådan uppfödare. Att nedvärdera folk och komma med personliga påhopp är under min värdighet, vilket är anledningen till att jag faktiskt gick ifrån när det blev för mycket. Du däremot, Tsunamis, kallar alla argument som du inte håller med om för dumma. Det är ett personligt påhopp i mina ögon. Obestämd

//Lamina

Lancia
15

#67, men har du ens förökt leta utländska uppfödare på egen hand, om du nu säger att det är så svårt att hitta sådana? Jag har nämligen knappt letat själv men ändå hittat mååånga, som inte är grossister.  (Men å andra sidan vill du ju avla dubbelrexar, bara för att du "gillar dom", så ja..why even bother)

Det handlar ingenstans om att förmänskliga djuren, utan att ge dom rätten till ett drägligt liv bara, i en låda som är större en en låda man köper GB-glass i.

Jag förstår fullt ut att man vill ha in nytt blod, men måste man verkligen stödja en grossistavel för det? Och om man nu väljer att göra det, varför klankar man ner på folk som köper zooråttor, när det är precis samma skit?

Crapsurraren
2

Är det inte lite av dubbelmoral att sitta och klaga på människor som köper zooråttor när ni själva gjort de? Bara för någon vecka sen t.ex. pratades det ju om 2 råtthonor i dalarna på en zooaffär som bara måste räddas… För övrigt så tycker jag att det är bra att kulla bort veka individer och blanda in bättre nytt blod också för den delen.. Svenskar är så jäkla fega överlag att ta kontakt med andra och faktiskt våga visa sina brister i sin avel. Men… Det är ju alltid lätt att klanka ner på andra istället för att sig själv? ;p

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Kalli
12

#75: Att ta bort sjuka/veka individer är knappast samma sak som att döda fullt friska djur för att de inte har en spännade färg som går att sälja dyrt.

Lamina
5

#75 Nej, jag sysslar inte med dubbelmoral. Jag köper inte djur på djuraffär. Och honorna ifråga var inlämnade av en privatperson som inte kunde ha dom kvar. Jag tyckte det var bra gjort av djuraffären att ge dom en andra chans och att köpa dom skulle inte på något vist stödja någon grossist. Det är som att köpa omplaceringsråtor av en privatperson.

För den delen så säljer som inte råttor på djen djuraffären eftersom dom vägrar ta in från grossister och inte lyckats hitta några bra uppfödare. Sånna djuraffärer tycker jag ska ha en eloge.

Och jag har inte uttalat mig om hurvida det är rätt eller fel att kulla bort råttor. Konstigt nog så ser jag inga större problem i den delan av aveln (även om det faktiskt är individer som inte passar hans avel snarare än veka individer). Jag misstänker att dom som sållas bort går till ormmat. Och ormar måste ju ha föda. Det gör liksom ingen skillnad för råttorna om dom blir det för att dom helt enkelt inte dög eller om dom blir utvalda på måfå.

//Lamina

deeremf
3

Mycket väcker tankar iallafall, sådant som när jag köpte mina råttor. Dom kommer från en djuraffär där dom beställer några dagar efter man har varit där och kommer då från en "privat uppfödare". Frågar man dom om detaljer hur man kan nå denna person får man svaret "vi vet ingenting". Det får en att tänka lite på vad dom har att dölja.

Lancia
3

#78, det låter mycket lustigt dessutom att den här privata uppfödaren alltid har ungar med så få dagars varsel, dessutom. Man kan ju inte annat än undra :P

deeremf
1

klart en liten grej som stack mig i sidan var från #58, "skaffar inte barn för barnets skull men för att man vill ha barn"

Trodde man skaffa barn av samma orsak som att råttor parar sig, för att föra sina gener vidare.

Hela altet med kärlek osv osv och känslor som vi får är hormoner som produceras i våra hjärnor för att vi ska föröka oss.

Lurvas
0

#80 Jo visst är det så, men vi har ju en vilja där vi kan välja bort att få barn eller välja att få barn.Glad

Hoppas du inte har allt för ont i sidanFlört

Råttliv på Runnavägen

Lamina
6

Blanda in nytt blod och blanda in nytt blod… Det finns massor av uppfödare man kan importera nytt blod ifrån som faktiskt föder upp på ett bra sätt i hemmamiljö. I just Holland, t.ex., finns det 2 uppfödare jag var i kontakt med för något år sen i jakt på information om och stam på en råtta. Jag måste säga att dessa 2 imponerade en hel del på mig med sina kunskaper och hur seriösa dom verkade vara (därmed inte sagt att dom faktiskt är det, jag tog mig aldrig någon närmare titt på deras uppfödning). Och dom exporterade råttor till andra länder rätt så ofta som jag förstod det, men till Sverige hade dom bara exportera en gång. Dom borde ju t.ex. ha en hel del nytt blod att komma med? Och med tanke på antalet uppfödare som finns här i Sverige så borde det ju finnas 10-dubbelt fler i andra länder med större befolkning. Varför måste man då importera just från denna uppfödare? Det kan jag inte riktigt fatta…

//Lamina

Lancia
4

#82, gaaaaah, för hans djur är snygga! Har du inte fattat det?!

Lamina
4

Vill inte fatta det. Obestämd

//Lamina

deeremf
1

liten fråga, vad menar ni med "nytt blod" finns det ett lågt biologiskt mångfall bland våra råttor?

#80 jo klart men samtidigt ska vi sloss mot 150 000 års evolution. Tungan ute

Sidan läker

hus-musen
1

#85 De flesta råttor i sverige är släkt med varandra på något vis, eller inavlade i många led. Många äldre linjer kommer från mer eller mindre samma råttor, så det är inte särskilt spritt. Därav är det en bra ide att få in nytt blod och korrigera färger, temperament, hälsa mm för att utveckla den svenska råttstammen.

Qui dormit, non peccat

deeremf
0

#86 jaha då var det som jag trodde, tack

Banankaka320
1

#74 Om du läste texten, så kunde du se att jag skrev "Jag kan tänka mig". Dryga människa :)

Lancia
6

#88, det är inte alltid lätt att förstå vad du menar då du ständigt ändrar åsikt och/eller säger emot dig själv. Det är bara att titta på tidigare inlägg från dig i denna tråd.

Vanniz
2

Lamina, När jag har läst i andra trådar så har väl du eller din syster köpt zooråttor förut? Eller jag kanske har fattat helt fel haha :)

mikeiko
4

Nu är vi alla snälla och rara mot varandra, och respekterar varandra, ok?

Lancia
4

#90, alla gör vi våra misstag, och känner man inte till hur det ser ut bakom kulisserna på en djuraffär så vet man inte hur fel man egentligen gör. Jag vet dock ingenting om Laminas eller hennes systers eventuella zooråttor, utan det jag skriver, om misstagen, är allmänt. :)

Min personliga åsikt är att om man är en djurälskare på riktigt, så är det sista man vill stödja en grossistavel.

Vanniz
0

#92  jag har 2 zooråttor faktiskt.. och det betyder inte att jag inte är djurälskare jag älskar djur dom betyder faktiskt allt för mig :)

Crapsurraren
3

Jag har haft 6 zooråttor nu. Dock har jag vetat vart dom kommer ifrån och deras led bakåt. Jag stödjer inte grossisthandlare som massavlar och som inte sköter sina råttor. Dock tycker jag att man inte ska döma ut en grossist bara för att den personen är just en grossist. Finns hur många snälla, friska och bra råttor från såna personer också och som faktiskt bryr sig om sina djur. Det är inte enbart skit liksom…

Sen kan man ju dock tycka att det är korkat att dom vill låta djuraffärer sälja deras råttbebisar till just vem som helst.. Men hur många av oss började inte med just en zooråtta som väckte intresset till liv och som gjort att vi faktiskt insett hur goa, smarta och intressanta dom är.. Såpass intressanta att vi skaffat fler efter detta?

Jag tror inte någon bara vaknade en dag och tänkte:
Jag tror jag ska skaffa mig en råtta. Och hitta en bra uppfödare som är reggad i srs och tar en kull per år!! yayyy (eller nått) ?

//Ellie

Lancia
11

Problemet är inte att råttorna blir sämre/fulare/otrevligare/whatever, utan hur grossisterna väljer att hålla sina djur.

Crapsurraren
1

Min kompis i dalarna är grossist.. Han tar hand om sina djur extremt bra och har inte för små burar eller så alls.. Visst dom klenare/aggresiva bebisarna/råttorna blir ormföda till hans reptiler. Men det tycker jag som sagt inte att det är fel att kulla bort "fel" individer.

//Ellie

[Emma--]
2

#96 nyfiken hur han håller sina djur. Vore som roligt att se att det finns grossister som faktiskt försöker lite mer än att bara ha minsta möjliga burar.

Lamina
2

#90 Mycket riktigt, jag har köpt råttor på djuraffär. Mina 3 första, när jag inte visste bättre (Eller närmare bestämt mina 2 första, den tredje var en råtta som syrran pojkvän köpte, tröttnade på och dumpade hos mig.). Jag tycker jag betonar ganska tydligt i texten att man ju faktiskt inte kan veta om ingen har talat om det för en, men att jag inte tycker det är ok när man faktiskt borde veta bättre. Den sista av dom dog för den delen för snart ett år sen och var då över 2 år gammal.

Men du har helt rätt angående min syster och hennes råttor. Bacardi, vars tråd jag antar att du har läst, är köpt på zoo. Likaså 2 andra råttor. En av dom hamnade hos mig (och flyttade senare till Exoticas), dom andra 2 bor fortfarande kvar hos henne. Texten i #0 skrevs faktiskt för ett år sen. Just efter att syrran hade gått och köpt Bacardi trots mina protester och trots att jag hade visat henne bilderna i länken och förklarat vart han kom ifrån. Jag var redan då fruktansvärt less på att folk envisades med att köpa zooråttor trots all information om varför man inte bör göra det finns så lättillgänglig. Och vad hon gjorde fick verkligen bägaren att rinna över. Att jag inte publicerat den här fören nu var för att jag ansåg det olämpligt för en Medarbetare att publicera en såpass provocerande text.

Men jag ska vara ärlig, det finns fler djur från djuraffärer i mitt hem. Läs och döm själva vad ni tycker om saken: Gummis kull

#94 Du har väl bara 2 zooråttor? Oskyldig

//Lamina

Crapsurraren
0

#98 ja det stämmer.. det står jag har HAFT 6 zooråttor :P
4 tidigare och 2 i nuläget

//Ellie

Hallonblad
16

Men jissenes vilken debatt det blev. :O

Till alla er som tycks ta förgivet att "vi alla började med zooråttor" eller att "vi alla har väl köpt zooråttor vid något tillfälle", sätt inte ord i mun på folk. Jag har aldrig, jag upprepar ALDRIG köpt NÅGOT djur på djuraffär. Vet också med 100% säkerhet att systern aldrig köpt något annat än akvariefiskar från djuraffär - något som för övrigt hände när hon var under tretton i vart fall, om jag inte är helt bakom flötet i skrivandets stund, och därför knappast kan anklagas för att hon skulle veta bättre (vilket jag betvivlar att hon gjorde).

Nu för tiden föredrar jag att inte handla alls i djuraffärer som också säljer levande djur. Just för att jag inte vill stödja den typen utav handel.

Rent allmänt är jag även bl.a emot nedhuggning av regnskogen, förgiftning av haven, barnarbete, slaveri, prostitution, samt vanvård av djur och barnmisshandel (ja, den kursiva texten var menad som en hint, för lagligt eller ej anser jag fortfarande att det är vanvård). Miljö, folk och fä som inte kan försvara sig själva är något vi bör värna och ta hand om. Inte klämma in i pyttesmå burar och massavla på, bara för att sedan gömma oss bakom ursäkten att "de är så anpassningsbara" och "de vet ju ändå inte om något annat". Lite otäckt att folk anser det acceptabela ursäkter över huvudtaget. Vad mer kan vi se mellan fingrarna på? Behöver råttorna fullgod kost? Eller ska vi hitta på ursäkter där med? Råttor är anpassningsbara, trots allt. Behöver bebisarna verkligen stanna hos mamma tills de är fyra veckor? Säkert att det inte går bra med bara tre? Eller varför inte två? Råttor är ju trots allt sådana överlevare…

Lancia
3

Väl rutet, Hallonblad!

Varghund88
9

#100 Jodå. Jag är minsann skyldig till att köpa akvariefiskar från djuraffär (eller a… mamma köpte dem ju åt mig rent pengamässigt *ler lite*). Jag var 7-8 år vid det tillfället.

~

Vad gällande köpande av råttor så kände jag inte direkt någon människa som hade råttor (intresset för dem hade jag liksom skapat mig på egen hand redan som 10/11-åring) som kunde visa mig HUR man skulle skaffa råttor. Så jag gick helt enkelt till väga på samma sätt som man köper hund; besök några uppfödare – välj ut den man gillar bäst som har en intressant kull på G. Åk dit och hälsa på små bebisar och se vilka småttingar som tycker mest om en och ett par veckor senare så åker man dit igen och plockar upp sina nya familjemedlemmar!
Inte så väldigt svårt egentligen, och det är ju väldigt roligt! Både att besöka olika uppfödare för att se hur de har det och sedan at träffa bebisar så klart.

På så vis när jag sedan väl började läsa ännu mer på forum och träffa folk som hade råttor så blev jag en aning förvånad över hur "oseriöst" de tog sina råttköp genom att köpa från första bästa djuraffär eller de så kallade "internetköpen" (där man ser en söt bebis på bild och säger "den vill jag ha" och så skickas den till dig utan att ni ens fått en chans att träffas och se om ni tycker om varandra innan). Jag kan inte se mig själv adoptera en familjemedlem på ett sådant sätt. Det är så otroligt viktigt för mig att det ska klicka mellan mig och råttan – vi ska ju leva ihop i resten av råttans liv! Och det är också otroligt viktigt för mig att bara stödja avel där jag känner mig bekväm med etiken bakom.
Djuraffärsköp hade jag fått för mig att bara extremt okunniga och ointresserade föräldrar gjorde för att köpa något till sina barn så att de ska sluta tjata om en hund eller något… Det var nog lite naivt och fördomsfullt av mig att tro att "riktiga" råttmänniskor skulle "veta bättre"…

Som Hallonblad säger så är vi tveksamma att ens handla vanliga prylar i djuraffärer som säljer djur – i allmänhet så är det något vi undviker om möjligt. Som jag sa i ett tidigare inlägg; numera är det ju självklart att hundvalpar och kattungar inte säljs i djuraffär. Så nu väntar jag på att samma sak ska börja gälla för dessa andra stackars djur, men då måste fler hjälpa till att bojkotta den här typen av handel.

Ungefär som att jag aldrig skulle köpa en hundvalp ur någons bagagelucka så skulle jag idag aldrig få för mig att köpa ett endaste djur från djuraffär. (det spelar ingen roll hur vanvårdad den stackars valpen ser ut – i vissa fall måste man pressa ihop hjärtat till en liten sten och må skit för att man inte räddade den där individen ett tag efteråt för att göra saken bättre för andra. För om jag köper den där valpen så kommer ju människan som säljer ha möjlighet att behandla så många som två eller tre nya valpar likadant. Det är hemskt att man ska behöva "offra" en individ för det stora hela och inte tusan förtjänar valpen det men det är något jag bara måste kräva av mig själv i den situationen. Oavsett hur svårt det är för mig. I slutändan så tjänar ju vi alla på det, för människan kommer inte kunna fortsätta att behandla valpar på det sättet om alla vägrar köpa dem)

Lurvas
2

Nu blir jag Trött! Du skriver att du inte vill att folk ska lägga orden i din mun - kan du vara snäll och sluta att göra det på andra då också!!

"Inte klämma in i pyttesmå burar och massavla på, bara för att sedan gömma oss bakom ursäkten att "de är så anpassningsbara" och "de vet ju ändå inte om något annat". Lite otäckt att folk anser det acceptabela ursäkter över huvudtaget."

Jag har INTE sagt att det är ok att göra så, men jag tror ändå att vi förfasas mer över det som händer och tror att råttorna lider jätte mycket, men det tror inte jag. Jag tror inte att man kan sakna något man aldrig upplevt om man inte har en förmåga till abstrakt tänkande, vilket råttor inte har. Visst dom kan uppleva att dom inte får utlopp för sitt behov av rörelse men inte så att dom längtar efter det utan det ger sej i uttryck som en stress i kroppen - men tydligen inte värre än hos somliga av våra sälskaps råttor som sitter och gnager galler tex.

Jag har ALDRIG argumenterat FÖR att råttorna ska bo trångt och ha ett trist liv i skitiga burar. Sen när det gäller att mass avla så kan jag säga att råttan är byggd för att reproducera sej ständigt, det är deras normala tillstånd i vilt tillstånd att vara dräktiga och ha kullar samtidigt. Det är en av de ingredienser som gör att råttan överlevt så bra i alla möjliga och omöjliga situationer.

Varför får man inte ha olika uppfattningar om hur man tror att råttan upplever sin livs situation utan att folk tror att man tycker att det är ok???

Råttliv på Runnavägen

Lamina
11

#103 Ja, råttan är bygd för att massproducera sig. Men vet du varför? För att så många av dom dör i det vilda. För att kunna kombinera generna på så många olika sätt att bara dom absolut bästa generna kan överleva och sprida sig vidare. Inte för att vi ska kunna skapa massor och åter massor av "exakt" likadana råttor som kanske inte alls är anpassade ens att klara livet som tamråtta (det kräv så mycket mer än ett bra temprament). Och ska vi börja argumentera med hur det går till i det vilda så kan vi väl lika gärna sluta mata våra djur, sluta ta dom till veterinären när dom blir sjuka och släppa dom alla fria. Det gör väl inget att dom kan råka ut för olyckor och kanske t.o.m. dö, för det är ju friheten dom är bygda för? Tyvärr är det ju så att naturen är grym och har ingen medkänsla som vi har. Alltså skiter den fullständigt i att en råtta slits ut av att föda kull på kull på kull. Individen spelar inte naturen någon roll, det är enbart generna som betyder nått. Råttor är bygda för att massproducera sig, men vi låter dom inte göra det för att dom inte mår bra av det. Likväl är alla våra husdjur bygda för att klara sig själva, men vi låter inte dom göra det heller eftersom dom inte alltid klarar sig så bra, kan skada sig eller svälta och må dåligt.

Och jag kan faktiskt inte se att någon har sagt att råttorna längtar ut ur sina små burar, eller ens hur fruktansvärt hemskt det det är att dom bor i dom. Bara att det är hemskt, att man inte borde hålla djur på detta vis och att man inte borde köpa från folk som gör det. Det spelar väl liksom ingen roll hur mycket eller litet djuret lider (djur lider av stress, så enkelt är det). För eftersom vi äger djuren är dom helt utelämnade till oss och då är det tame*** våran uppgift att se till att dom har det bra. Du slår helt enkelt på luft i din argumentation och argumneterar emot ett påstående som ingen har sagt.

Angående dethär med att vi alla har börjat med zooråttor (nu skriver jag mer allmänt till tråden): Som sagt var så gjorde jag det, och jag känner folk som har gjort det. Av den enkla anledningen att råttor har ett så lågt värde i vårat samhälle att många inte ens kan tänka sig att det faktiskt finns folk som avlar på dom, än mindre på ett seriöst sätt (min mor t.ex. tror fortfarande inte på seriös råttavel). Utan man går helt enkelt och köper en eller flera zooråttor, förälskar sig i dom eller får problem med dom och börjar leta efter information eller gelikar på nätet. Väl där inser man att det faktiskt finns folk som föder upp råttor på ett mera seriös sätt. Problemet är bara att även dom som faktiskt haft råttor ett tag, känner till dethär med seriös uppfödning osv ändå fortsätter gå och köpa råttor på djuraffären. Därmed sänder dom inte bara ut signaler till djuraffärerna, grossiterna och mindre seriösa/oseriösa "privatuppfödare" att det dom pysslar med är ok. Utan dom sänder även ut signaler till andra, nybörjare, att det är det. Om man istället skulle jobba lite mer på att sprida information om hur det egentligen går till bakom kulliserna, och förklara varför man inte bör köpa på djuraffär, skulle folk faktiskt undvika det mer. Och sen kanske den personens kompis, bekanta eller familjemedlem också vill ha råttor. Vem tror du den personen vänder sig till för att få tips och råd då? Vilken information skulle vi vilja att den personen fick? Alla köper faktiskt inte sina första råttor på djuraffär. Och ju mer information man sprider, desto färre lär göra det. Tänk på det…

//Lamina

DeniceP
5

Måste bara inflika till alla i tråden, som är så himla emot djuraffärsdjur (jag själv köper inte djur i affär), att jag hoppas att ingen av er använder produkter som kommer från djur (ägg, mjölk, kött eller skinn) såvida det inte är från privatperson som tar hand om djuren på ett perfekt sätt.

För om ni köper eller använder er av sådant så är ni inte ett dugg bättre än de som köper råttor eller andra smådjur från grossister..

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Lamina
0

Äter inte ägg, dricker inte mjölk och har inte råd med kött (till migsjälv). Däremot gör jag mig skyldig till att använda mig av margarin i matlagningen. Känner inte till något alternativ..?

//Lamina

Lancia
4

#105, svensk djuraffär går bort, men hollänsk grossist går bra att köpa av? Med ditt "de som köper" syftar du alltså på dig själv?

#106, margarin är vegetabiliskt, smör däremot är animaliskt. :) (antar att du menade att du använder smör, mao)

DeniceP
3

#107 Ja, jag vill inte köpa från djuraffär eftersom de flesta djuren jag träffat på som kommer ifrån svenska djuraffärer har antingen varit lusinvaderade eller aggressiva. De jag träffat från Rene är friska och supersociala.

Jag sade bara det så att de som är supermegaanti grossistdjur kommer ihåg att de kanske köper andra djur/djurprodukter som är mycket värre än råttor som har vuxit upp i små utrymmen.

Lancia
10

#108, Så bara för att man inte gör allt rätt, så kan man lika gärna skita i att göra något rätt?

Du vet väl att det finns svenska(och utländska) uppfödare, som inte ser sina djur som rättighetslösa maskiner som lika gärna kan leva sina miserabla liv i en alldeles för liten plastlåda med den enda mänskliga kontakten dom har är att bli lyfta i svansen en gång i veckan, som också har supersociala och friska djur?

Jag kan för allt i världen inte förstå hur man kan rättfärdiga den här aveln, om så djuren vore bäst i världen ens. Tänkte du ha din framtida chihuahuauppfödning i små plastlådor också? Dom är ju trots allt inte mycket större än råttor, och har samma behov av mänsklig/flock-kontakt.

Problemet är inte var och hur bebisarna växer upp under dom 3-5 första veckorna i sitt liv, utan hur dom stackars avelsdjuren lever hela sina liv.

[Emma--]
5

#105 jag tror säkert alla gör så gott dom kan. Själv är jag inte redo att bli vegan än, och äter fortfarande ägg, mjölk osv men strävar efter att köpa så bra produkter som möjligt. Precis som att jag vill försöka köpa från så bra uppfödningar som möjligt. Men även jag har gjort misstaget och köpt från en dålig uppfödare, dock inte djuraffär. Ser mig själv inte som bättre heller vill jag bara påpeka. Och tror inte nån annan heller ser sig själv som bättre än dom som köper från djuraffär. Det handlar väl bara om åsikten om hur våra sällskapsråttor ska födas upp. Precis som att det antagligen finns olika åsikter om vilket kött man ska köpa när och om man köper kött.

Bullerbytjejen
4

nu har jag inte läst hela tråden, ni skriver på tok för långa inlägg för att jag ska kunna behälla koncentrationen :p

men det som jag känner e ju att, ok, burarna på själva zoobutikerna e kanske inte det största problemet, då dom oftast inte sitter där så länge, så det tänker jag inte så mycket på, men hur råttorna bor när det avlas på dom, i på tok för små burar, säkert inte helt rätt mat, ingen social stimulans eller mental heller för den delen, sen att det avlar på precis vad som helst, som sen hamnar i en butik och sen i ett hem,  med vanligtvis okunniga köpare som får en råtta som varken är hanterad eller avlad på bra material, vilket ofta leder till problem, rädda, aggressiva och inte ovanligt ohyra som inte behandlas.

så det blir omplaceringar efter omplaceringar osv.

så jag tycker helt klart att zooråttor har ett mycket mindre "skyddsnät" än uppfödarråttor.

Bullerbytjejen
0

hur mycket kostar ett stycke råtta på zoo i dagens läge förresten?

[Alenzi]
0

150 kr sist jag såg en tror jag, var iofs ett tag sedan, på ett arken zoo någonstans.

wintermynta
9

Seriöst hur många av er som uttalat i denna tråd är insatt i avel och import?
Sen blir jag så trött på alla lama ursäkter.

Ska jag vara kall och cynisk så hade dom som importerat lika gärna köpt zooråttor då man har noll koll på bakgrunden. Mao bortkastade pengar.
Den andra delen av mig lider med dessa stackars djur. Dels har dom vuxit upp på  ställen utan kärlek, i små burar och listan kan göra hur lång som helst över misären. För det är en misär utan dess like. Som om inte det räckte får dom nu också kuska land och rike för att en del av oss uppfödare är mer än lovligt fåfänga och vill ha det nyaste. Förhoppningsvis var alla i alla fall avvande, kan man ju hoppas i alla fall.
Sen så även om köparna inte visste vart djuren kom ifrån så har dom ett visst ansvar. Man kan inte bara rycka på axlarna och säga att man inte vet. Man vill väl veta vart dom kommer ifrån speciellt om man ska avla på dessa?

När det kommer till kullningsbiten är jag fortfarande helt emot. Det finns inte i min värld att leka gud och ta bort bebisar för att dom har fel färg, pälsslag eller nåt annat. Det är djur vi avlar inte pelagoner. Djur med känslor som lever, tänker andas. Har ni sett hur en hona som förlorar sina bebisar kan bete sig? Det trauma som man utsätter henne för när man tar bort bebisarna. Det finns honor som sörjer ihjäl sig. Det är en aspekt av kullning , dom andra är att kvarvarande bebisar blir övergödd, växer för fort, kan få skador invärtes, diabetes mm. Du kan heller aldrig utvärdera en kullad linje för hur vet du vad som ligger bak när det bara finns ett fåtal kvar eller en halv kull?

Jag har aldrig köpt en zooråtta och kommer aldrig göra det. Dock har jag fått zoodjur. 
Sen har jag hämtat mammor med bebisar hos grossist för att rädda livet på mina egna kullar där det har uppstått grava komplikationer. I samband med detta har jag även tagit nån fem veckors bebis. För när man står där så vill man rädda alla. Man ser misären och vill bara gråta. Så att stödja en sån handel för att få snygga djur känns för mig fel.

När det gäller import så är det inte svårt att få tag på bra uppfödare. Det handlar om att lägga ner tid på att hitta några, lägga ner timmar på det administrativa och verkligen forska. Visst det är ett skitgöra men åt andra sidan får man råttor uppväxta i hemmiljö som bur i burar och får kärlek. Uppfödarna visar gärna upp sina uppfödningar och man kan diskutera varje linje för sig. 
Ber om ursäkt om mitt inlägg är osammanhängande men jag blir så arg och upprörd hur man kan vara så likgiltig. Det finns så mycket  mer jag vill skriva men jag kan inte vara pedagogisk och trevlig. Tillsist vill jag återigen bara förtydliga att det är : djur vi avlar, köper och säljer. Inte pelargoner.

DeniceP
0

"Så bara för att man inte gör allt rätt, så kan man lika gärna skita i att göra något rätt?"

Nej absolut inte. Men om man inte gör allting rätt ska man inte hacka eller se ner på någon som gör annorlunda.

Så om man inte själv avstår från allt som har med grossister eller djurprodukter (Produkter från djuren eller kött från djur som inte blivit slaktade på privatgårdar typ) så tycker inte jag att man ska säga att det är fel att göra något av det.

Jag personligen hade inte fött upp djur under de förhållandena, och kommer inte att göra det heller, men jag kan, och kommer att köpa från sådana ställen om jag gillar djuret i sig.

Dock köper jag inte djur från uppfödare jag inte vet någonting om, eller har pratat med väldigt mycket, samt vet hur deras syn på djuren är. Om de tycker att djuren är värdelösa och behandlar dem som skräp, hade jag knappast varit nöjd med djuret från stället och inte heller köpt djur från denna person, oavsett djurart.

Och jag förstår inte riktigt själva hysterin med tex Rene. Bara för att han har sina många djur i små burar, betyder inte det att djuren har det värdelöst. Jag vet musuppfödare här i Sverige som har sina möss i små labburar och inte ser något fel med det. För det är ju lagligt.
Jag personligen hade aldrig haft mina möss i labburar, men eftersom det är okej enligt lag så hackar jag inte på de personerna bara för att de håller sina möss i trånga och tråkiga utrymmen..

Varghund88
5

Jag vill bara allmänt förtydliga att inga av mina poster i den här tråden är menade att hacka på folk och jag ser heller inte ner på någon här.
Mina inlägg är mest menade som en form av vädjan att hjälpas åt att sprida mer kunskap och få bort den här handeln en gång för alla. Om vi alla enades och hjälptes åt att bojkotta det här så skulle förmodligen ännu fler djuraffärer sluta, och chansen för trevliga uppfödare på hemmaplan ökar då marknaden och intresset för det skulle öka.

Vanniz
0

#112..toppörad 150 kr tror jag, dumbo 245 kr :)

Crapsurraren
0
70-80 kronor kostar dom här.. spelar ingen roll på öron, päls eller så

//Ellie

Vanniz
0

"118 oj.. Jag kollade på arken zoo då var det som priserna som jag sa elelr kan ha varit 180 för toppörade med :P

Bullerbytjejen
0

#118 , oj gud :S det kostade dom när jag var "ung" och det va en herrans massa år sen xD

Hallonblad
5

Jag har INTE sagt att det är ok att göra så, men jag tror ändå att vi förfasas mer över det som händer och tror att råttorna lider jätte mycket, men det tror inte jag. Jag tror inte att man kan sakna något man aldrig upplevt om man inte har en förmåga till abstrakt tänkande, vilket råttor inte har. Visst dom kan uppleva att dom inte får utlopp för sitt behov av rörelse men inte så att dom längtar efter det utan det ger sej i uttryck som en stress i kroppen - men tydligen inte värre än hos somliga av våra sälskaps råttor som sitter och gnager galler tex.

Jag misslyckas med att se var jag har skrivit att du har sagt det. Du får så gärna lov att citera mitt inlägg exakt var jag pekade ut dig (eller någon annan) över huvudtaget. :)

Men just nu sa du ju just det du sa att du inte sagt. Du säger att du aldrig sagt att det är ok, men i samma stycke skriver du "Jag tror inte att man kan sakna något man aldrig upplevt om man inte har en förmåga till abstrakt tänkande, vilket råttor inte har." Alltså gömmer du dig bakom den exakta ursäkten jag gav som förslag i mitt förra inlägg. Du sätter bara fot i mun på dig själv.

Jag har ALDRIG argumenterat FÖR att råttorna ska bo trångt och ha ett trist liv i skitiga burar. Sen när det gäller att mass avla så kan jag säga att råttan är byggd för att reproducera sej ständigt, det är deras normala tillstånd i vilt tillstånd att vara dräktiga och ha kullar samtidigt. Det är en av de ingredienser som gör att råttan överlevt så bra i alla möjliga och omöjliga situationer.

Nej, men du rättfärdigar det, flera gånger nu. Vilket är precis lika illa, om inte värre. Du ställer dig alltså helt likgiltig inför dessa råttors situation?

Varför får man inte ha olika uppfattningar om hur man tror att råttan upplever sin livs situation utan att folk tror att man tycker att det är ok???

Du får tycka vad du vill, du får köpa dina råttor varifrån du vill, du får behandla dina råttor hur du vill. Så länge allt håller sig innanför lagens ramar. Men skriver man något på ett allmänt forum får man gott ta emot all eventuell kritik och kommentarer andra kommer ge. Klarar man inte det ska man kanske överväga att låta bli att skriva något nästa gång. :)

Edit: Ska nog också tillägga att jag inte ser någon som bättre eller sämre än någon annan. Jag ser inte att jag har rätten att döma någon jag aldrig träffat. Men! Jag blir något förfasad över likgiltigheten vissa uttrycker över hur grossistråttor har det, och framför allt hur de rättfärdigar den typen av djurhållning. Den attityden finner jag mer än bara lite skrämmande, då den ger intrycket av att dessa personer inte längre ser råttorna som egna individer, vilket i sin tur får mig att undra vart världen är på väg egentligen? Här var jag i tron att människan strävade efter fler rättigheter för djuren? Tydligen hade jag fel. Jag får bittert medge att jag är mer än bara lite besviken att somliga av dessa personer dessutom kategoriserar sig själva som "råttfolk" eller "djurälskare".

Lurvas
1

Självklart så är varje råtta en individ och har sitt eget värde! Att jag skriver att jag inte tror att råttorna upplever sin situation så hemsk som vi människor tror betyder inte att jag vill rättfärdiga en sådan avel, jag förstår om man tycker att jag ger argument för att hålla råttor på det viset eller att det skulle kunna användas som undanflykter för de människor som vill avla på det viset, men det är inte det som är min avsikt. Jag tycker precis som du att det är fruktansvärt egoistiskt av människan att låta djuren bo så där eller att låta dom bo i sin skit för att spara en slant på strö, eller om man bara är för lat. Jag vill också att djuren ska få större rätt i vårt land och jag vill också att regelverket för burstorlekar och kull antal per hona osov ska ändras till det bättre för djuren. Jag vill värna de svaga av både folk och fä i vår värd. Jag förstår inte hur du kan tro att jag är för all denhär skit aveln? Privat så har jag gjort mitt yttersta för att förbättra levnadsvillkoren för ett trettiotal orm mats råttor. Jag tycker det känns för djävligt att se dom sitta i sina trånga skitiga burar och få kullefter kull - jag blev ledsen varje gång jag såg dom så säg inte att jag är för sånt skit eller att jag accepterar det för det gör jag inte. Men jag håller fast vid det jag sagt i fråga om att råttorna inte vet av något bättre, men det gör vi människor och det är vår skyldighet att när vi har djur ge dom det VI vet att dom behöver.

Råttliv på Runnavägen

Terato
13

Jag avlar på temperament. Och jag erkänner, jag kan ibland gå över eld för en bra sällskapsråtta som dessutom är bra i flock. DOM VÄXER INTE PÅ TRÄD!

Det uttalandet är fullt med dubbelmoral för mig eftersom jag egentligen önskade att inte zoobutiker sålde levande djur. Jag har inga egenköpta zoodjur själv, men har andragenerationens grossistdjur och zoodjur som andra köpt och stödjer därmed grossistaveln. Jag kan även tänka mig att köpa en zooråtta om den är riktigt, riktigt bra.

Naiva lilla mig trodde förut att ingen uppfödare tog in från zoo eller grossister och att stamtavlorna kryllade av perfekta sällskapsråttor. Men jag hade fel. Tamråttsaveln har problem och så är det. Skulle gissa att det är ännu värre i zoovärlden men trots allt kan det dyka upp guldklimpar där med. Och alla dessa guldklimpar, zooråttor som uppfödarråttor, vill jag ta vara på.

De flesta uppfödare jag varit i kontakt med har någon gång tagit grossistråttor, oftast för att rädda bebisar eller ta omplaceringar men i förlängningen brukar det innebära ett tillskott till deras avel. På det viset stödjer dom också grossister!

En hemsk sanning är att det finns en del riktigt, riktigt bra linjer där ute bland zoo/grossistdjur. Men det finns också rent och skärt skittemperament.

Det är så mycket man måste tumma på när man föder upp råttor, det har jag lärt mig de här åren. Jag tar inte ens hänsyn till standard men det spelar ingen roll, det är ändå ett rent helvete att hitta bra djur! Jag har knappt ens lyckats få till några parningar, ta mig tusan, för att jag är så petig. Och dom gånger jag gjort parningar, har ofta minst en av råttorna haft zoo/grossistbakgrund faktiskt. Det är så mycket barbering, sjukdomar flocktrassel och dåligt temperament överallt att man måste titta utanför uppfödarvärlden också för att hitta någon i rätt ålder, med rätt temperament, som matchar rätt och som har en skapligt vettig ägare. Säg emot mig om flerparten av era djur duger till avel, jag skulle bara bli glad över att bli överbevisad. Jag skulle gissa att en på tvåhundra är riktigt, riktigt bra ungefär. Och då menar jag grymt temperament och ok stam, så långt som syskon och föräldrar och inga jätteallvarliga grejer längre bak. Det är ovanligt.

Om en köpare hör av sig till mig och behöver en kompis till sin ensamma råtta, brukar jag försöka hjälpa till och kontakta andra uppfödare som jag vet har kullar. Kontakter är allt när man håller på med råttor och man måste börja någonstans, då är uppfödaren en bra start. Då kan man försöka lösa det med transport också, man känner någon som känner någon som ska åka hit och dit. De flesta uppfödare jobbar så, även om alla har olika nätverk som de verkar inom. Och ja, folk håller på sina avelsdjur, så är det. En bra råtta ska avlas på, är vad jag tycker. Men självklart har jag också min gräns, vissa vill jag inte samarbeta med. Och vissa linjer vill jag inte kombinera med varandra, så är det också.

Men en sak ska ni lära er. Uppfödarna är inte så perfekta som ni tror. Ni vanliga råttägare är förmodligen många gånger mycket mer perfekta. Uppfödarna säger en sak och gör en annan. Jag är säkert så också.

Liten avelspol = resursbrist vilket leder till att uppfödarna måste rucka på moralen för att komma vidare i sin avel. Det händer hela tiden och är nog också tyvärr oundvikligt. Råttaveln när sig på grossister, även om det inte pratas om. De flesta stamtavlorna har nån liten zoois ett par generationer bak.

Men vad ska man säga, vi kan väl försöka avstå zoo- och grossistråttor och oseriösa uppfödare så mycket som möjligt. Och anmäla misskötsel. Men problemet är så komplext att det inte räcker att tamråttsägare slutar köpa zooråttor. Vi har en stor reptilvärld också, som äter upp den stora procenten av grossistråttorna och den kommer vara lika hungri ändå.

Men det är så klart en bit på vägen och kan vara en bra grej för etikvärdet bland råttägare.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
1

#114 du köpte ju 4v ungar i finland från en zoogrossist. De skulle ju säljas i butik. vad är skillnaden mellan att köpa dom innan de hamnade i butiken än när de hamnat där?

Har inte orkat lägga mig i tråden. Varit så mycket utanför internet sista tiden att fixa med :-D. Iof borde jag packa nu och inte sitta här.

Men håller med ovanstående. Negativa med zoodjur är det man stödjer och det finns bra mycket bättre djur att hitta hos vettigare personer där de haft en bra uppväxt och bättre koll på linjerna.
Däremot så kan det även finnas bra och dåliga djur hos uppfödare som hos zoo. Frågan är mest till vad vill man stödja för avel.
Själv har jag råkat stödja med att köpa från vad jag tro är en grossist utan att kolla upp mer än den informationen jag fått från andra om hur bra det skulle vara. Fick mer information i efterhand av uppfödaren till mina djur kompisar, och denne skulle vara en jätte stor grossist. Anar att då uppfödaren till mina djur med är grossist eller i samma stil. Det är dålig stil från min sida att inte ha lyckats kolla upp bättre. Kan inte göra mycket mer nu i efterhand än att inte rekommendera det till folk och sprida runt information om uppfödaren i hur de verkar vara där. Hoppas att fler inte vill stödja den formen.
Skulle en efter en droppa av att köpa från grossist, zoo osv och de inser allvaret när ingen köper ifrån dom. Så måste de ju göra en ändring.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bullerbytjejen
1

grejjen e ju att så sjukt många inte sitter på forum som detta, och inte har en aning om hur det ligger till som köper djur från zoo, eller som tänker "bara denna gången", och så länge det är 100 stycken som tänker så så blir det hundra sålda djur och hundra nya inköpta för att säljas vidare.. =(

Lamina
4

#125 Ja, men man måste ju börja nånstans. Och även om man inte sitter på ett sånthär forum så kanske man har en vän som gör det. Eller en bekant. Och när man då bestämmer sig för att själv skaffa råttor är det ju ganska troligt att man vänder sig till någon som själv har det och ber om tips och råd. Information sprids inte bara via nätet. Flört

//Lamina

zickan
1

#125 skulle alla här på forumet inte köpa en råtta på zoo så är det många mindre. De som köpt på zoo kanske googlar råttor och hamnar på en av dessa diskussioner och hoppar sin nästa från zoo etc.
Alla som sitter här inne har nog kompisar de umgås med som kanske planerar råttor. Och de kanske säger att zoo inte är det bästa. Så börjar bara en ände kanske det går att göra något åt det.

Banankaka320
2

Istället för att sitta här och predika hur dåliga alla är vad dem än gör, varför inte försöka ändra lagen?

Bullerbytjejen
0

jo, sant , men jag tänkte mest på hur många som först efter att dom köpt en råtta på zoo och fått problem dyker upp här på forumet och behöver hjälp :P

det finns många många som har haft råttor i många år som aldrig ens varit intresserad av att googla om råttor på internet. lika som folk som skaffar katter och hundar, som inte ens vet vad ett internetforum är får något ^^

Lamina
6

#128 Problem som dessa måste angripas på flera sätt. Ett av dom är att informera om det och försöka få människor att tänka om. Och då får man med sig folk i sitt tankesätt. Och får man det, ja då har man fler bakom sig om man försöker få till en lagändring om saken. För du kommer knappast få till en lagändring om du ensam sitter och tycker att något skulle vara olagligt.

Men försöka kan man ju. Tyvärr skulle ingen lyssan på en, av två anledningar. Grossisterna och dom flesta djuraffärer följer nuvarande lagstiftning, alltså finns det ingen som helst anledning att "ge sig på dom". Och grossisterna och djuraffärerna tjänar massor av pengar och betalar skatt, något staten skulle gå miste om ifall all smådjurusppfödning skulle privatiseras. (Fast det mest troliga är att dom skulle fortsätta föda upp och sälja privat istället. Jag känner inte till någon lag mot att beställa djur på nätet, vilket mycket troligt skulle bli möjligt att göra om grossisterna inte längre får sälja i djuraffär.) Då är det bättre att lobba för sin ståndpunkt bland likasinnade, folk som även dom älskar och brinner för sina djur och vill att dom ska ha det bra. Det ger ingen enorm förändring, men det kan iaf hjälpa en del djur. Och det spelar roll, för dom djuren.

Man lyckas ju inte ens få till en lagstiftning mot minkfarmar, som ju ofta är en aktuell fråga i media. Hur ska man då kunna få till något på en så "ointressant" fråga som hurvida man borde få sälja djur i djuraffär eller inte?

//Lamina

wintermynta
1

#114 Det går inte att jämnföra. Den grossisten/privat uppfödare hade stora terrarier till sina råttor. En hona med ungar hade ett eget terriarium och hon kunde både stå , gå och röra sig utan problem. Dom andra råttorna satt max tre och tre och eftersom det här var en liten uppfödning så fanns det inte mer än fem terrarier. Alla råttor hade Torrfoder, inte pellets, rent vatten i vattenflaskor och rena burar. Visst luktade det men inte ammoniak som det brukar. Det lukta mer som om när man har många råttor.
Terrarierna var även inredda med hus. Nån enstaka råtta rossla annars var resten friska. Honorna låg över 300g och hanarna runt 600g. Bebisarna som var tre veckor eller mer bodde i en stor trälår med strö, rent vatten, ett stort hus och mat.
Personen hade koll på vilka som var föräldrardjur till vilka och alla dom äldre råttorna var handtama. Man behövde inte lyfta dom i svansen och dom hade ingen ohyra. Hö fanns inte i burarna överhuvudtaget. Jag har faktiskt aldrig sett en sån välskött grossistuppfödning och bara en sån sak att vi (totalt främmande människor) fick komma in i dennes privata bostad kändes helt underbart.
Personen svara även ärligt på alla frågor och denne kullade inte. 
Rätta mig om jag har fel men oftast är det finska uppfödares råttor som säljs på zoobutiker och inte från grossister.

I övrigt så hade alla andra djuren hos den här grossisten rejäla burar och reptilrummet var anpassat för att likna ursprungsmiljön så mycket som möjligt. Samtliga djur var välskötta och det märktes att även om råttorna ursprungligen var till föda så brydde han sig om dom. Vilket är mer än va kan man säga om grossisterna här i sverige.

zickan
1

#131 jag menade mer vad är skillnaden att köpa genom zoo som ger en adress till sin grossist för de inte har inne, än att vänta ett par dagar och köpa samma råttor från deras zoo de skulle sålts till?. Det är ju samma djur. De var ju princip ifrån zoo.

Banankaka320
0

#130 Ja det är jättesvårt, men man kanske kan försöka prata med djuraffärerna. Många är idioter och slutar lyssna och sätter sig i försvarsställning, men då kan man kanske plocka fram en råtta från deras butik (som förmodligen är rädd och osocial) och jämnföra med en unge från en uppfödning.

Lamina
3

#133 Att prata med djuraffärerna är en bra ide. Jag känner faktiskt till en djuraffär som inte tar in från grossist (vilket gör att dom har brist på djur). Men då får man lov att vara väldigt pedagogisk och hoppas att man har tur nog att stöta på någon som bryr sig om djuren mer än pengarna. Jag är tyvärr cynisk nog att tro det är ont om dom.

//Lamina

Banankaka320
0

#134 Okej, men sen funderar jag vart dem ska få råttorna ifrån och hur det ska fungera som "seriös" avel. Ex. så är det skitsvårt för dem att hålla koll på alla ungar som deras utveckling och sen föda upp allt rätt medans de har massa andra djur. Men då kan man öka värdet på råttan och försöka sälja ett par för ca 500kr, då skulle förmodligen vanliga barnfamiljer bara gå till nästa djuraffär och köpa billigare …
Och om dem istället tipsar riktiga uppfödare så tjänar dem inte pengar på djuren (om inte uppfödaren delar med sig, vilket inte är så trovärdig eftersom man tjänar inget på råttuppfödning om man inte ökar priset) … dock tjänar ju affärerna en del på de stora burarna som krävs..

Lamina
3

Jag hade en fundering när jag hade planer på att föda upp. Jag hade mina planer på att gå ner till den bra djuraffären (som ändå inte säljer råttor) och fråga om dom kunde tipsa om mot en hundring för varje såld råtta (därmed inte sagt att jag skulle sälja till alla som blev tipsade). Tyvärr gick ju dom planerna i kras, men det hade varit intressant att se vad dom hade sagt om den saken. Jag hade iaf inte haft något emot att gå miste om dendär hundringen, jag är inte ute efter att tjäna pengar och har inget problem med att gå back.

//Lamina

Banankaka320
0

#136 Nää jag har inte heller emot att gå lite i back, det är ju en hobby. Men många tänker "busieness" först … speciellt affärerna

zickan
5

#137 jag hjälper en zoo. Iof bara sålt två via henne. Men hon är fd råttägare. Vägrar ta in från grossist. Kom in ett par med sin son som ville köpa råttor. Hon förhörde dom lite och ringde mig, jag fick prata med dom på tel. Sedan körde de hit och hämtade råttorna själva när de var leverans klara.
Köpte voljär och köpte sin mat på den zoo affären. Så det gynnade henne med. Vi har haft en bra kontakt. När ena systern avled så kontaktade de mig osv. Så visst går det att sälja råttor till zoo.
Förr så var det i princip samma sak. Men zoo tog pengarna och jag fick foder/tbh.

Banankaka320
0

#138 vad skönt att höra att det fungerade :D jag kan tänka mig göra samma sak men bara till just en butik här som är ett eget familjeföretag och ingen affärskedja som ex arken.

Lurvas
0

#138 Det vore ju drömmen om man kunde få det att fungera så-helt suveränt.Glad

Råttliv på Runnavägen

Lamina
0

Puttar upp denna då jag tycker att det är ett viktigt ämne. 🙂

//Lamina

Lamina
2

Här kommer en lite intressant insikt. Jag var mitt uppe i att skriva ett inlägg i en annan tråd angående Imazo, Åkello och grossister utomlands (då Imazo tydligen importerar många av sina djur) då det helt plötslig slog mig: Bilderna som jag länkar till i #0 är tagna hos självaste René Bastiaans! Hoppsan, tänk om jag kunde ha kommit på det lite tidigare. Det hade nog blivit en intressant diskussion. 🤔

//Lamina

Fjordell
4

#142 Jösses… och så många som så stolt visar upp sina råttor från den väldigt seriösa uppfödaren René! "Han är inte en vanlig grossist"… Undrar just vad det är som gör det försvarbart att köpa från René, men inte från någon av de svenska grossisterna.

Man kan inte bry sig särskilt mycket om djuren man sysslar med, om man låter dem bo och leva på det där sättet.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.