Lura i medicin
Har en rådis som skall ha i sig en droppe baytril två ggr per dag, någon som har bra tips på hur man kan lura honom att äta upp det? Smakar ju pyton och han vägrar att jag försöker droppe det i hans mun, undrar om det finns någon råttvänlig mat som kan dölja smaken riktigt bra? Tacksam för svar!
Blanda med några droppar blåbärssoppa, det brukar göra susen :)
Mikeiko hann före, men blåbärssoppa Will do it!
Allright! Detta skall prövas. :)
En liten mängd yogurt funkar också prima här hemma!
Kanske är något vanligare än att ha blåbärssoppa hemma tänkte jag…
#4 Jag vet inte hur sant det är, men min veterinär avråder från att blanda just Baytril med mjölkprodukter då dessa tydligen gör att effekten av Baytrilen försämras.

Jag blandade baytril med TofuLines vaniljglas :) det var väldigt poppis x) men inget funkade med vibranord när jag fick det utskrivet, men som sagt: till baytril hade jag vaniljglass (mjölkfri)
Mjölk är förövrigt inte bra att ge råttorna då dom kan vara känslig mot laktos.. Är även slembildnande…

#5, bollade med en vet angående det där, och den laktos våra råttor får i sig när vi ger som lite yoghurt är alldeles för lite för att påverka antibiotikan negativt enligt honom.
Blanda med yoghurt med gott samvete. Huvudsaken är att man får i dom medicinen. Mina och många andras råttor får ofta mjölkprodukter och det har aldrig lett till besvär. Men givetvis ska man ju alltid ge det med måtta, då laktos inte är bra för någon som inte är ämnad för att få i sig just komjölk.
Äppelmos fungerade toppen för mina när de skulle få i sig medicin. Efter ett tag tröttnade både jag och råttarna på att truga, så jag stoppade in 'sprutan' i munnen på dem; sen fick de gott efteråt :3
#8 Good to know! :D
När jag skulle ge vibranord till mina sjuklingar lurade jag i dem det i brödbitar. Fungerade länge, men tillslut ville de inte ha det..
Men som sagt, det funka! 😃
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!