Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1817 ggr
[THEfluffyRAT]
0

Nyser hela tiden!!!

Mina råttor nyser hela tiden, först var det bara den ena och nu är den andra värre! Idag så låter hon jätte snorig och det bara rann snor från hennes näsa som jag torkade bort. Först tänkte jag om det var för kallt i mitt rum, så jag hade fönstret stängt i några dagar men det blev inte så mycket bättre, och jag brukar ge dem te också ibland. Men nu har jag börjat tänka om det kanske är råttmaten, så jag har bytt ut den nu. Men jag är så orolig, det är som om de är förkylda liksom eller om de är allergiska mot något? någon som vet?

http://v5.tinypic.com/player.swf?file=280vd3n&s=5

Kolla på videon, detta har aldrig hänt förut!! Den andra nyser också i bakgrunden om ni hör det.

Strö i buren: Toa-lätt (rekommenderades här)

Mat jag använder nu: Vitakraft emotional functional beauty råttmat.

[THEfluffyRAT]
0

Hon nyser inte nu vad jag hör, hon gick direkt och lade sig när jag hade gjort rent buren.

[JollyJustin]
0

Oj, jag vet inte vad det är men det ser inte så bra ut.

Du kanske  kan ringa vetrinär?

[THEfluffyRAT]
0

#2 åh jag kan inte för de kan inte ett jota om råttor :(

Men det låter som sagt som förkylning eller allergi, tände lite doft ljus igår och märkte att de nös när jag hade släckt dem. Men det kan ju vara maten de hade men jag är inte någon expert. Men ska fixa lite te till dem!

[JollyJustin]
0

Ta bort doftljuset, det kanske är en dålig doft för dem!

[THEfluffyRAT]
0

Kan ju påpeka att jag själv varit förkyld i några dagar nu och jag kan ju ha smittat henne för hon låter precis som jag gör och gjorde för nån dag sen :(

[THEfluffyRAT]
0

#4 Jag ska göra det absolut.

[JollyJustin]
0

#5 Jag tror inte människor han smitta djur, men det kan kanske vara möjligt.  Jag rä säkert på att den ena smittat den andra iaf.

Det är väldigt bra att din råtta bara nyser, den kommer klara sig o leva länge till.

Men man kan inte bli helt av med den, tyvärr.

Kolla denna bra sida http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/700

#6 Vad bra, byser de nu?

[THEfluffyRAT]
0

#5 Det där mykoplasman lät som om de har de, för det är ju i näsan, men hon går inte heller så bra, men jag tror hon har ramlat kanske :( men det går ju upp och ned, den ena har alltid nyst i alla fall men den här har inte alltid gjort det, så kan vara förkylning bara förstås.

Jag hör att hon nyser lite nu.

[JollyJustin]
0

Det var ju inte kul!  :(

Hon blir kanske hängig av att nysa hela tiden.

När jag nyser mycket så får jag inte så mycket kontroll, då manman ju ramla. När man asgarvar så blir man svag också och kan ramla.

Jag är 85% på att hon är förskyld men hoppas på det bästa.

Har hon nått i näsan kanske?

Håller händer,klor,larvben,tassar och skölppaddspötter! ❤️

[THEfluffyRAT]
0

#9 Ja jag är också rätt säker på att hon är förkyld, den andra råttan har nog det som stod där för hon nyser hela tiden och har alltid gjort det. Men ja deras gener är väl inte de bästa då de är djuraffär råttor och jag har ingen aning om deras föräldrar eller så …

Ja men det började när jag tog ut henne ur buren idag, men hon får vila sig och dricka lite te så hoppas jag det blir bättre. Låter bättre nu så hoppas!

[134643]
0

#8 Jag kan inte kolla på filmen just nu men… Rosslar någon av dem? Om du lyssnar när de andas, låter det som om det är slem i halsen/lungorna? En förkylning kan, vad jag kommer ihåg haha, övergå/göra så att mycoplasman 'utbryter'. Alla råttor har ju mycoplasma i sig hela tiden, men de blir inte alltid sjuka av det utan bara när deras immunförsvar redan är nersatt, alltså typ när de är förkylda.

Om de rosslar borde du ta de till en veterinär, och säger de en kur med antibiotika på 7 dagar så tjata på dem tills den blir förlängd. Det bästa är minst 12 dagar, annars finns risken att det stjälper mer än det hjälper. Thé är bra, se till att det är koffeinfritt bara. Massa filtar, stäng fönster så att det inte drar på dem. Man kan också blanda i några droppar av människomedicinen Kan Jang (tror jag att den heter), eller enchinagard (jag kommer inte ihåg det exakta namnet här heller..) :3 

Vi håller tummarna för att det blir bra! c:

[JollyJustin]
0

Hoppas de inte är från grossister med släkt som får förkyldning.

Ta hand om henne så bra som möjligt o hoppas på det bästa <3

Hoppas ag inte störde dig med massa inlägg.

Det stod att det inte kan botas helt, men vi får se :)

[134643]
0

#12 Mycoplasma går inte att bota helt då, men symptomen kan 'hindras' så pass att tottisarna kan leva ett långt och bra liv ändå c:

[JollyJustin]
0

Okej, ber om ursäkt :)  #13 Fasst jag menade det, men vi får se det kanske botas på nått mirakelvis? :)

[134643]
0

#14 Ber om ursäkt för vad? :) Eftersom alla råttor har det i sig så försvinner det inte, men som sagt så behandlas symptomen (som rosslet till exempel). Mina råttors problem började vid 3 månaders ålder, men med olika behandlingar levde de ytterligare ett glatt och fartfyllt år c:

[JollyJustin]
0

För att jag sa fel ;)

Så alla råttor får det? :O Vad bra att de mår toppen #15

TS du kanske kan åka till vetrinär så de kan behandlas :)

[THEfluffyRAT]
0

Jag har aldrig hört att de har rosslat, de nyser bara liksom, men det är nog bara förkylning!

EmelieSaraViola
0

Det där låter ej som nysning utan rossel/snor i näsan. Jag tycker det ser ut som att den har problem med andningen eftersom den andas så tungt. Jag skulle bokat tid hos vet. för att få medicin. Be om bactrim eller baytril.