Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 655 ggr
Josnik
0

När ska man avliva?

En av min pälsklingar har nu 2 st tumörer. En ganska stor och en lite mindre. Har varit hos veterinären och hon sa att jag märker när det är dags att låta henne somna in (valde att inte operera), men jag tycker det är så svårt att veta! Hon är pigg och äter som hon ska. Har anpassat buren så hon ska få det lättare att klättra runt. Hon verkar inte såå påverkad av det, men det ser ju verkligen hemskt ut. Vill ju inte omedvetet vara en djurplågare :( Har någon varit med om liknande situation och vad gjorde ni?

Fridborg
2

Så länge hon äter, inte blir ett benrangel och kan gå omkring utan att få sår och helt enkelt bara känns som sig själv tycker jag du kan vänta.

Tror veterinären menade att du märker när hon inte är samma råtta mer, då är det nog dags.

Kashii
1

Så länge hon är som vanligt kan du avvakta. Men ändrar hon beteende, blir slö och bara ligger, får problem att gå osv då kan du börjar fundera att hjälpa henne över. Precis som Fridborg här skrev.

Man vet när det är dags att hjälpa sin älskling.

mikeiko
0

Precis som båda ovanstående skrivit så är det ingen fara så länge råttan inte ändrar beteende. Se det mer som ett handikapp som kanske försvårar för råttan men inte nödvändigtvis försämrar. Det är först när tillståndet direkt försämrar som det är dags för avlivning, och det märker man på råttan via tecken såsom de ovan nämnda.

Josnik
0

När jag kom hem igår efter ja skrivit detta inlägget så upptäckte ja att hon var hur slö som helst, helt plötsligt. Tror inte hon har långt kvar. Känns inte humant at ha kvar henne MEN då kommer vi till dilemmat. Upptäckte en liten knöl på hennes syster igårkväll :( Hade tänkt försöka omplacera henne men tror ni det finns någon som vill ta emot en sjuk råtta? Funderade på att ta bort henne samtidigt men det känns inte rätt heller. Hon är ju så himla pigg och mysig :( Åhh så jobbigt allt känns just nu. Vad hade ni gjort? Ska jag lägga ut en omplaceringsannons ändå?