Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 335 ggr
Incognita
0

På vilket sätt ger du medicin?

Min Adde har mycoplasma, konstaterat av veterinär, och nu krossar jag minibitar av tabletter (Ronaxan och Baytril) två gånger om dagen och försöker blanda det i olika saker.

Egentligen är det ingen fel på hans aptit, men "naturligtvis" är han en finsmakare och tycker att det är jättebesvärligt när han känner doften/smaken av medicinen. Tänk om det hade varit min gourmand som fått medicin istället… då hade det varit mindre problem!

Adde älskar ju som de flesta råttor majs (nogrann utsortering av skal!). Palt, ägg, köttbullar, potatis… mycket fungerar, men han blir misstänksam och med mycket trugande får jag i honom antibiotikan.

Vad ger ni era råttor när ni ger medicin, och vad har ni för specialarknep?

Ninja
0

Jag har försökt lura i med mat i form av barnmat (främst potatis-och majspuré), mjukost och smör, men även den hårda vägen genom att pressa in en spruta i munnen och trycka in lite, lite medicin i taget så han råttan hinner svälja.
Sprutan i munnen fungerade bäst. Min råtta upptäckte ganska snabbt att det var nåt lurt med maten och slutade äta. Eller så hann han bli mätt och så visste jag inte hur mycket han hunnit få i sig..
Har man tabletter kan man lösa upp pulvret i vatten och dra upp i sprutan, men man får tänka på att vatten är lättare att sätta i halsen än mer trögflytande vätskor så man måste vara lite extra försiktig.

(Tänk på att all medicin inte går att blanda med vilket livsmedel som helst. När man medicinerar med exempelvis Vibramycin så får råttan inte äta mjölkprodukter under kuren.)