Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1528 ggr
graleh
0

Råttor ihop med andra djur?

Hej,

Jag tänkte höra hur det går att ha råttor ihop med andra smådjur. Jag har en sugar glider (ja, jag har fått detta godkänt av Jordbruksverket) och bor i ett stort hus på 260 kvm med två våningar. Jag är så förbaskat sugen på att skaffa två råttor. Jag har haft tamråttor tidigare. 

Men.. hur funkar detta? Hur går det med råttor ihop med andra smådjur? Sugar gliders är ju inga gnagare utan ett pundjur/halvapa. Men hur funkar det med dofter etc.? Om jag har råttorna på nedanvåningen och sugar glidern på ovanvåningen, t.ex., fungerar det då eller kommer de känna av varandras dofter? Hur bra känner en råtta att andra djur finns i samma hus? 

Taskiga eller översittande svar undanbedes, jag frågar enbart för att jag bryr mig och inte vill göra fel. Tack!

Graleh

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Zolah
0

Så länge du inte har dom i samma bur ska det inte vara några problem, råttor är ju rovdjur så det kan bli lite väl spännande. Men dom ska inte störas av varandras dofter, dom kan däremot bli intreserade av den nyare doften men det vänjer dom sig vid till slut.

har själv katt, hund, orm och råtta. Och det går bra

Kalli
0

Alltså de kommer säkert vara medvetna om att det finns andra djur i huset och jag skulle under inga omständigheter låta dem träffas. Men jag har haft både gerbiler, kanin och nu hund i samma hushåll som råttor utan att de reagerat negativt. Nu är ju Suger Glider ganska ovanligt men om det finns råttor som är okej med att dela hus med katter så tycker jag ändå inte att det borde bli problem.

graleh
0

#1> Tack för ditt svar! Nej absolut, jag tänkte som sagt ha dem på varsin våning, så att säga. Men frågan är ju om de känner av varandra och det blir ett jäkla liv. Råttor borde väl kunna vänja sig relativt enkelt? Vet inte exakt hur det är med sugar glidern. Han är ju ensam av en anledning (aggressivitet mot andra sugar gliders bland annat) men jag ska inte ha honom i samma rum ens med andra djur så.. Häftigt med orm och råtta i samma bostad :). 

#2> Tack för input! Okej jag förstår. Nej träffas ska dem inte, aldrig! Ohfan, okej, det låter ju positivt med så många djur, att det tydligen kan fungera!

Guybrush
2

När jag hade råttor så gick de ihop med våra katter, hundar… Det var mer katterna och hundarna som visade stor respekt åt råttorna.. Minns särskilt en råtthona som brukade sitta med katterna runt kattskålen och käka kattmat med sina kattpolare (mycket katt i den meningen)

xD

Zolah
0

Aldrig haft problem med det, tror inte ormar luktar direkt heller :/

… haha xD

graleh
0

#4 Tack för input! Oj! Så råttorna var alltså ute med katterna? Jag visste inte det gick, trodde katter går igång på råttor! Gulligt hur som helst när djur kan bo ihop :)

Zolah
0

#6 jag har mina katter och råttor ute, men under uppsikt! råttorna i soffan och katterna nyfiket på soffan eller längre ifrån. hade en alpha hanne som lärde dom vem som var kungen i lägenheten.

Jempa78
0

Vi hade tidigare 4 sugar glidets och 5 råttor samtidigt (inte tillsammans såklart). Vi bodde i lägenhet och det var inga problem, deverkade intestörasav varandra.

Guybrush
2

#6 Yes mina råttor hade tillgång till hela lägenheten, det hade katterna också. En av mina katter kunde t o m gå in och lägga sig i råttburen tillsammans med råttorna.

[mitzylinnea]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina råttor har funkat med katt, hund och hamster. Hamstern var INTE meningen att dom skulle träffas, men min syrra höll i den och så fick den typ fnatt och bara sprang… Rätt ner i transportburen till råttorna och såklart var den luckan öppen. Vi trodde att han skulle dö, men råttorna bara tittade och nosade o undrade nog va de var för en liten sak ;)

På bilden är min Råtta Börje (R.I.P) och katten Rudolf :)

zickan
1

Haft suga gliders samtidigt som jag födde upp råttor. Inge problem alls. Bara tänka på att de kan skada varandra och akta så sugisarna inte får tag på råttornas mat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

graleh
1

Tack alla för era informativa och trevliga svar :)