Fortfarande snuvig
Min söta Dix har varit snorig i en vecka nu men jag kan inte tyckas höra något rossel så det är ju bra!
Jag har gett Rooibos te varje dag sen i tisdags, någon gång med honung o vitlök i annars neutralt, jag har fleecefilt hängade över buren på en kortsida o baksidan, massor av fleecebitar på varje tänkbara sovställe, har alltid 22-23 grader i sovrummet och har inte haft fönstret öppet på typ över en månad.
Jag tänker o tänker men vet inte vad mer jag kan göra för att få det bättre, självklart kommer jag kontakta vet. om det inte blir bättre om en vecka eller så, men har ni några bra idéer och tips? =)
Du har ju redan behandlat med rooibos och planerat vet besök. Så då kan man börja tänka på om det finns andra faktorer, lite som en en checklista :)
1 - Drar det? : Du har satt fleece över buren osv, så det borde inte vara problemet.
2 - är det kallt? : Inte direkt tycker jag personligen, så det är nog inte boven.
3 - Är buren smutsig? - råttor kan bli snuviga av skitiga burar.
4 - har du haft mycket lukter runt om? vad jag har fått för mig kan stark parfym, hårspray, rök osv irritera våra små vänner. Se om du kan dra ner på nåt, eller se till att inget sådant vistas där djuren är.
4 - Badar dom ofta? snabb nedkylning kan vara en bov vid förkylning.
5 - har du bytt bottenmaterial nyligen? är det dammigt?
6 - Har dom fått 'sämre' mat på senaste? kanske saknas nåt i deras mat som gör att immunförsvaret är sämre?
Det är vad jag kan komma på, se igenom checklistan och se om det är något som sticker ut. :)
Lycka till
Buren städas varannan - var tredje dag så det tror jag inte att den är =)
Hmm.. brukar inte vara i samma rum när jag använder mycket dofter som hårspray och dylikt.
Jag har bara badat henne två gånger på 1 år och 2 månader ;)
Haft samma bottenmaterial sen jag skaffade dem
Skulle kanske kunna vara maten i sånnafall =)
Den senaste veckan har det mest varit ägg som stått på matsedeln då vi har ätit ganska dålig mat, som kryddstarkt, pizza o massa skit så då är det enklast med att koka ett ägg eller äggröra. Så så mycket variation har det inte varit de senaste dagarna.
Vad kan man ge för bra mat för snuva? =)
Jag har ju dock inte gett henne Rooiboste i mer än typ fyra dagar så kanske lite mer tålamod vore något? ^^
Ska till min uppfödare på måndag för att kolla på lite råttor och då sa hon att hon kunde gå igenom henne lite, lyssna på lungor och känna o klämma lite grann så kanske hon kan ge lite tips =)