Hur gick det till? (X)
Jag vet Ej, ifall detta är rätt tråd.
Till att börja med så vill jag säga att dom här två råttorna aldrig har visat sig aggressiva, inte mot mig och inte mot varandra. Förutom deras små slagsmål om maten. Men, dom har aldrig varit allvarliga så att någon skadats! Och senare, när dom ätit sig mätta så satt dom och putsade, myste och visade att dom verkligen gillade varandras sällskap.
Men, sen kommer den här dagen som alla råttägare fruktar. En av mina två ögonstenar låg död. Jag hade varit med dom på morgonen, då han var lite trött, men glad. Då dom hade varit sams.
Men det var inte nog med det, magen var öppen. Den anledning som jag vill att det ska vara, men som jag vet att det kanske inte är. Är att Rufus, min andra råtta har försökt att väcka sin bror eller flyttat honom, och att den så har gått upp. Annars så har han dödat honom, men dom var inte alls skadade. Inga sår, eller liknande. Och den andra råttan hade inte häller några sår, och allt som magen innehållit var orört. Eller vad jag såg vi en något mer snabb anblick.
Men, jag skulle vilja veta vad ni tror. För att kunna göra något åt Rufus framtid.
Hm, svårt att tro att den andra råttan dödat honnom genom att öppna upp magen. Men kontrollera buren NOGRANT och se om du hittar något vasst, han kanske har rivit upp magen på något?
Om den andra råttan gjorde det, med mening eller inte så borde du kunna hitta blod på den andra råttan. Är det en ljus råtta så borde du se missfärgningar runt tassar och mun.
//Nike

Du tog möjligtvis inte någon bild på hur det såg ut? Inget som bör läggas upp här, men om du har får du gärna visa den, skicka i PM eller så. Det är lite lättare att försöka sig på en teori då.
#1 - Buren städades nästan direkt efter. Men det var inte så mycket i buren då tyvärr, efter som att på morgonen så började jag göra rent allt ordentligt och dom skulle få in saker nästa dag. Men med tanke på något som han kan ha gjort illa sig på var en häng grej. Som en stor stege, som hänger lodrätt i burtaket. Med lite rep och liknade i. Jag vet inte ifall jag har livlig fantasi, men han kan ha fastnat med magen och rivit upp den så. Men jag vet inte. :/
För jag tänkte att ifall den andra råttan hade dödat honom så borde dom ha slagits så att någon borde ha fått sår eller liknande, och ingen hade blod på sig. Förutom han som dog, som var runt hans mage..
#2 - Tyvärr inte..
Jag tror med som #2 säger att han antaligen rivit upp magen. Men sen har jag hört att djur kan vilja få liv i sina kompisar igen och att dem då liksom försöker ah, bita i dem, eller vad man ska säga och att han helt enkelt bitit så pass mycket i panik eller vad man ska säga.
Minns du hur själva såret såg ut? Var det väldigt ojämnt eller jämt?
//Nike
#5 - Ja, funderade på det. Efter som att dom har varit med varandra hela deras liv.
#6 - Jag vet inte, var kanske något mer ojämnt. Jag ville helst inte så dock, men jag tror att det var så.
_____
Men, jag undrar. Tror ni att det går att sätta ihop den här råttan med andra yngre råttor? Dock från uppfödare, och ifall dom är seriösa så kan dom ta tillbaka ungarna ifall det inte funkar. Men jag vill inte chansa för ungarnas och hans bästa.
Och, vad jag har hört så brukar det gå bäst att sätta ihop yngre med större, eller? Det beror på råttorna då, men jag vill att han ska få det bra resten av sitt liv. Och dels så vill jag har råttor i framtiden.
Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att en råtta som ville döda en annan råtta gör det genom att öppna upp magen, jag har även väldigt svårt att tro att den ana råttan var så överlägsen mot den andra att den lyckades bita ihjäl Rufus utan att få några sår tillbaka. OM inte Rufus redan innan fått ett anfall, typ epilepsi, och att andra råttan blev rädd - agressiv och bet upp magen.
Men detta är bara teorier, det troligaste är att han rev upp magen tror jag.
//Nike
Magen är väl inte heller det ett djur ger sig på när man vill döda. Utan det är väl hals har jag för mig och sen kan dem väl försöka kastrera varandra med har jag för mig?
är det ett 'rent snitt'?
Jag har två teorier. Antingen dog råttan av okänd anledning (stroke?) och den andra råttan helt enkelt rev upp magen, antingen för att avlägsna den döda kroppen (det sker ju i det vilda) eller för att han helt enkelt försökte hjälpa till.
Eller så kan det vara som det var för mina Gerbiler förut när jag var mindre, vet dock inte hur pass vanligt det är men båda gerbiler dog av magcancer där magen fläktes upp av tumören. Minns inte hur det gick till eller någonting då jag var liten men det kan även vara en teori men jag tror på den första helt klart.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#9 - Så vitt jag vet så brukar dom ge sig på strupen ja. Och jag tror att jag har hört något sånt.
#10 - Tror inte det.
#11 - Teori 1 skulle kunna vara lite rimlig. Men jag vet inte, råttan som inte finns längre var pigg, glad och ville gärna bus. För vad jag vet så är storke något som sakta växer, så att man kan märka det. Ifall jag inte minns fel?
Men jag känner att jag har fått ut det jag ville av den här tråden, så den skulle kunna låsas.
om det hade varit ett rent snitt skulle det kunna vara att dom slogs, råttor när dom attackerar varandra är nästan som skalpeller. Hade en stackars hanne som blev biten över ryggen :c
Om det vore så att han var agressiv mot andra råttor skulle jag vara mycket försiktig, det kan går rejält snabbt speciellt om den andra råttan inte är med på att den andra ska anfalla.
Om du är säker på att du vill ha tråden låst PM:a mig
Stroke kommer "bara sådär" utan att man märker det, det blir ju liksom en propp i hjärnan, i vissa fall märker man genom att de blir sneda och virriga, i andra fall är det en såpass stor propp att de dör direkt. OM det är som på människor det vill säga! Jobbar inom äldreomsorgen så jag har sett en hel del olika strokefall.
#14 Det stämmer bra det. I de flesta fall dör de råttor som fått stroke antingen direkt eller inte så långt efter. Jag kan personligen inte minnas något fall där råttan överlevt men det finns säkerligen det också.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej, jag har ju som sagt bara sett det på människor, och känner själv 3 som har överlevt stroke, och några som inte har gjort det. Men det känns som att råttor har lättare att dö utav det eftersom hjärnan är så mycket mindre, och en propp antagligen gör mer skada på dem
Blod är ju såpass kletigt& svårt att få bort, så om den ena råttan bitit hål på den andra medan den levde borde det ha varit mycket blod i buren. Bara lite blod från ett mindre sår brukar lämna fläckar.
Då mina råttor haft sår har fläckarna suttit kvar i pälsen trots att jag försökt tvätta bort& de tvättat sej själva. ..men det är klart, -har råttan mörkare päls kan det ju vara svårare att se..
Möjligen om den levande råttan av någon anledning bitit på kompisen då den varit död ett tag.. Tycker liksom ändå att det borde finnas blod någonstans isåfall..
Tänker om råttan kan ha haft ett brock på bukhinnan, eller tumör i magen, så kanske huden kan spricka upp sådär om den ramlar..? Kanske tom dog av tex stroke el hjärtattack& då föll ner så huden sprack sönder om det fanns något sådant därinne..? (Två av mina råttor har drabbats av stroke, som enl veterinären troligen utlöstes av tumör, som båda hade i buken. ..så det kan ju hänga ihop..)
Denhär lodräta stegen med rep, som du nämnde. Är den vass på något ställe, så att det skule gå att riva sej på den?
Har upplevt att råttor har rätt "seg" hud ändå. Tänker på då en av mina råttor drabbades av abcesser& råddes av vet. att öppna& tömma. Gick inte att öppna annat än med vass kanyl. Fick inte hål med vanlig nål ens. ..men är säkert skillnad på huden på olika delar av kroppen också.. Menar bara att om inget rättså vasst finns i buren& råttan inte kunnat ramla ner på det vassa heller, då det sitter högt upp i buren, verkar det kanske inte heller som ngn rimlig förklaring.
Märkligt hursomhelst.
Och jättetråkigt att det hände. Måste ha varit en hemsk syn att mötas av. :-(