Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 850 ggr
Helenaw87
0

Tjock råtta

Min ena hona har blivit tjock 🤔
Hon äter samma mat som hon haft hela tiden och hon får ofta rester av pasta och kött mm men de e nu de sista veckorna jag sett att hon gått upp i vikt och blivit lite rundare.
På 6 dagar har hon gått upp 24g och man ser skillnaden.
Hon är dock pigg och glad och verkar må bra men jag oroar mej att hon kan bli för fet.

Hennes mat består av rått och mus pellets, gnagarblandning, lite Torrfoder till hund och det vi äter samt frukt och grönsaker.

Några tankar på vad jag ska göra??

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Zolah
0

Testa sätta maten på jobbigare ställen så det blir mer arbete att äta den, menar.. om man är en lat råtta så är det kanske jobbigt att klättra längst upp i buren jämfört med om man har maten på botten.

du kan testa dra ner på frukten också, och kolla vad som finns i din gnagarblandning. Ibland är det en hel del skit där som inte behövs och bidrar bara till att djuren blir tjocka.

eventuellt kan du börja simma med henne, finns med i artikeln om fettma om vad man skulle kunna göra :)

EmelieSaraViola
0

Ta bort gnagarblandningen, har för mig att det är mycket fett i den och även. Du kan ju även blanda eget Torrfoder mha av grynblandning + frön. Men kanske svårt att byta det om hon ätit det hela livet. Hundfoder kan ju med vara fett så kolla fetthalten på det med :)

Zakaraa
1

Jag skulle personligen dra ner på kolhydraterna, dvs pastan.
Det är en stor källa till tjocka råttor om de inte är så extremt aktiva.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Dramatik
2

#1 Jag bara måste hålla med om att sätta maten på jobbigt ställe! Jag har också en tjockråtta, som är otroligt lat i kombination med att han är otroligt smart när det gäller att komma åt maten på latast möjliga vis.

En skål som man kan hänga i gallret är skitbra, och gärna en skål som inte är så bekväm att sitta i/på. Det gör att de klättrar upp och ner för att hämta sin mat och inte bara sitter och svullar i matskålen. Toppen för tjocka råttor! Och jag försöker verkligen placera mina grabbars matskål på jobbigaste stället för dem. Kan kanske låta elakt, men det är ju för deras skull, och blötmaten de får varje dag får de serverat i en skål på en hylla, så det är ju åtminstone lätt att komma åt för dem.

Annars, så byt foder! Börja blanda eget. Och dra ner på kolhydrater. :)

Helenaw87
0

Tack för era svar.
Ska prova med att sätta skålen på ett knepigare ställe och kolla genom maten.
Min kompis sa att hon ser dräktig ut men hon har ju inte varit nära hanen så det tror jag knappast på.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"