ej diskutera avlivning?
Varför får man ej diskutera avlivningsmetoder?
Vad är argumenten till det?
Jag undrar bara av ren nyfikenhet!
Tass.
I think more things before breakfast than people think all day 
Dels finns de barn här inne på forumet som kan ta illa upp! Inte så trevligt å sitta å läsa olika metoder heller. Tänk om du kör en metod hemma å råttan inte dör först, då lider den!! Därför rekomenderar man att gå till vetrinären när den får somna in istället och inte lida!
så att folk som inte kan avliva gör försök som gör att djuret lider, det ska hållas till professionella.
Diskutera avlivningsmetoder som inte sker hos en veterinär.
**RiF regler
**
I skrivreglerna står det att man inte får diskutera metoder som inte sker hos vet.
Jag kan inte svara på varför just Sajtvärden valt att förbjuda det, det är något hon själv får svara på när hon tillfrisknar så jag skulle tipsa om att PM:a henne för att få exakt rätt svar.
Men min gissning är att eftersom det krävs en speciell kunskap för att kunna avliva ett djur på ett humant sätt och genom att skriva ut på ett forum så kan folk få för sig att prova själva, vilket kan sluta i katastrof rent logiskt.
Sedan är jag inte helt hundra på det men krävs det inte ett speciellt tillstånd för att få avliva djur själva? Eller det kanske bara gäller andra typer av djur som ex lantdjur osv? Det är något jag har för mig att jga läst/hört/sett så är inte alls säker som sagt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
sajtvärden valde förbjuda det för att folk inte ska testa för mycket hemma och göra fel. dra ut på lidandet istället. vilket är väldigt lätt.
finns de som inte förstår bättre och faktiskt testar saker som skrivs utan kunskap för dessa. vilket kan leda till katastrof och onödigt lidande.
men det finns även mycket yngre här inne som känsligt folk. tror tom att frågan var på röstning och medlemmarna röstade emot för hem avlivning och tips. men för på att få diskutera veterinärer. kan ha fel men för mg detta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 Tack Zolah, det gav mig mycket mer klarhet.
Men som någon skrev tidigare (som ej fick diskuteras) så frågade hon/han om det fanns alternativ till att fråga någon jägare om hjälp.
Saken är den att när jag sist var hos en veterinär så bad jag om lugnande, min Ara FICK lugnande men ÄNDÅ skrek hon och vred sig av smärta när nålen, som var lika lång som hennes huvud, åkte in i henne. Rakt i magen. Kan inte ens föreställa mig hur ont de ska göra. För det är så det ser ut när man är hos veterinär. Det var SÅ himla hemskt. Där hade jag bara önskat att någon hade en hagelbössa så vi kunde få slut på hennes lidande. Och ja, jag är allvarlig. Det var SÅ hemskt.
Kanske är det för att jag fortfarande är traumatiserad över hennes död som jag skriver detta, det vet jag inte. Jag vet bara att jag inte vill att fler råttor ska få komma samma död till mötes som min älskade Ara fick. Hur går det om vi ska vara mer rädda för att barn ska ta illa upp av diskutioner om tar upp ämnet?
Nu har väl jag tullat lite på reglerna kanske, men du förstår att det är svårt när jag upplever att ett veterinärbesök inte är likamed inget lidande som många oerfarna tror.
#4 Jaa, ja undrar just det nu när du skriver det. Dedär med att man behöver ett tillstånd för att få avliva djur. Men då tänker jag: då borde jägare också ha det.
Eller är det så att det alltid är veterinär som kommer och avlivar skadade/sjuka djur på djurparker tex?
Nu kommer jag, inte medlem här, men kollar ändå in här nu och då. Spännande att läsa om alla råttor.
Jag förstår att man inte vill diskutera avlivningsmetoder öppet så att alla kan läsa. Men ser ändå att det är en bra sak att veta. Om olyckan är framme, och man inte har tillgång till en veterinär, men djuret lider och det skulle vara omänskligt att vänta tills morgondagen.
Pratades om metoder inne på hamster.ifokus, för det var en tjej som ville veta. Men inget sades öppet, utan man fick skriva ett pm till en tjej som förklarade.
Och jag tycker det är jättebra att veta hur jag skulle kunna göra om mina hamstrar gjorde illa sig mitt i natten såpass att jag inte kan vänta till en vet. (Hoppas att det aldrig nånsin händer!)
Håller dock med #6, det är inget som garanterar att det inte blir lidande hos veterinär med.
Det kanske skulle gå att göra en klistrad tråd, att man kan skicka ett PM till någon/några som har kunskap om det, och att man kan be dom om hjälp om det är så att man behöver veta?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag tycker dock att detta är lite fel.
Utav erfarenhet vet jag att olyckor och hemska saker händer när alla veterinärkliniker har stängt och vad ska man göra då?
Bara låta råttan lida till de öppnar?
Nej, då tycker jag det är mycket bättre att istället lära folk hur man gör det på rätt sätt för att djuret inte ska lida.
Nästan alla gångerna då någonting akut har hänt så har det antingen varit helg eller sent på kvällen då allting har stängt och då finns det inget annat att göra än att bara låta den somna in så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Personligen så tycker jag dock att veterinärkliniker borde vara som sjukhus dvs öppet dygnet runt och 150:- avgift oavsett vad, dock så lär detta aldrig ske även om det vore det absolut bästa.
#5 Ah jo jag förstår det och ur den synvinkeln är det en bra regel, absolut.
Tänkte mer de oerfarna som aldrig satt sin fot på rattorifokus och nu undrar vad denne ska göra med sina gamlingar som börjar bli alldeles för gamla. Men det kanske finns bra information här på iFokus som är lätt att hitta när man behöver den hjälpen?
För risken är kanske att det blir väldigt tabubelagt att prata om avlivning så inte ens veterinärsalternativet når fram. Men det kanske bara är jag som är nojjig.
#8 Aaah shajt, ur den aspekten är det ju såå himla svårt alltså. Fy sjutton va skulle man göra, springa runt gråtandes i panik! Blir ju helt knäckt av tanken.
Dedär med klistrad tråd kanske skulle vara ett alternativ, ja vet inte. Bra brainstorming iaf.
kort - det är emot reglerna att diskutera avlivningsmetoder, det går inte att rubba. man får ta eget ansvar om vad man gör utanför sajten, om man ska vara petnoga kan allt gå fel. jägaren skjuter fel, veterinären är dålig, etc etc.
men nu ber jag er att respektera dessa regler, det fins många goda poäng som visats i tråden varför man inte bör diskutera avlivning, och det lär inte ändras på det senaste taget
Till alla som undrar så är det inte emot reglerna att öppet be någon skicka pm på hur man gör.
Det är inte emot några regler att ta kontakt med någon som kanske kan veta. Eller leta upp större reptil uppfödare. De brukar kunna.
Allt måste inte ske på rif. Och även den info man får behöver inte stämma. Det som är problemet med forum.
Det en ger som råd kanske inte ens är lagligt tillväga sätt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vill bara inflika en kommentar till den låsta tråden; jag tyckte det var lite onödigt att ta bort den och inte svara på frågan eftersom den (om jag inte missminner mig, rätta mig gärna i så fall) handlade om vilket som var bäst för råttan - avlivning av en bekant jägare eller hos veterinär. Ingenstans någonting om HUR man faktiskt går till väga. Är det verkligen mot reglerna? (och jag har inte orkat läsa hela tråden, skriver jag helt ur kontex nu så sorry 😞)
hon bad att få den låst
De va jag som skrev de inlägget, jag vill verkligen inte göra någon avlivning hemma, de har jag inte hjärta till när de inte är akut.
Ville mest spekulera om vad som va bäst, jägare som avlivar alla möjliga slags djur (känner han väl) eller veterinär
#15 Jasså, okej!
#16 Det var så jag förstod det också, tycker den frågeställningen är bra att diskutera.
(och #14 *kontext, förlåt men sånt STÖR mig x) )

På till exempel kaniner.ifokus så märks trädar med vuxet/känsligt innehåll med "X"
Själv tycker jag alla borde kunna avliva sitt djur själv, eller ha tillgång till någon som kan göra det snabbt om olyckan är framme. Bor man granne med en dygnet runt öppen klinik så är det väll bara fint, men för många av oss tar det många timmar av bilåkning at ta sig dit med en döendes och lidandes råtta eller annat djur
Jag tror också att det är bra att veta om avlivningmetoder så att det inte leder till något onödigt lidande om olyckan skulle vara framme. Dock så är det lätt för mig att säga som är vuxen. Jag förstår att detta inte är lämpligt för barn. Jag skulle kunna hänvisa till en länk hos Jordbruksverket om vilka metoder som är godkända om någon är intresserad. Möjligtvis hade länken kunnat finnas under Vanliga råttfrågor om det är bättre med en länk. Då blir det ingen diskussion. Man skulle också kunna skriva en kortare artikel om varför man inte får diskutera detta ämne och hänvisa till länken.
#12 Förstår det och det ska respekteras.
Jag tycker dock att det borde finnas mer information om vad som gäller och inte. Framförallt för nya råttägare som kommer att besöka denna sajt i framtiden. För om det inte får diskuteras så kommer inte information att spridas och då behövs dendära lilla artikeln som alla kan vända sig till. Där skulle det kunna motiveras varför. Kanske inte om "hemmametoder" om man tycker att det är för självklart, men varför vi på detta forum inte får -Diskutera avlivningsmetoder som inte sker hos en veterinär- När det är tillåtet enligt lag att vända sig till någon som uppfyller kunskapskraven som krävs för att få avliva.