Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1098 ggr
[Nelley]
1

nakenråttor:O

hej alla undrar lite hur omplacerings-reglerna för nakenråttor är:) det står ju

OBS!

Säljes- samt köpesannonser av pälslösa råttor är ej tillåtet!

men inget om omplacering, tänkte ju att det borde va okej men man ser ju aldrig såna här på iFokus (inte jag iaf) om nån undrar så har jag ingen till omplacering eller nåt sånt, har bara suttit och tänkt på det ett tag…🙂😃

Zakaraa
0

Jag skulle gissa att omplacering ingår under "köpes/säljes" kategorin så jag tvivlar på att omplacerings annonser för nakenvarianter är godkänt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ljusa
0

Varför får man inte köpa/sälja nakenråttor?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

DuBetMig
0

Många (speciellt de som äger råttor.fokus) att genom att avla på naket avlar man på en defekt - det är inte naturligt för en råtta att vara utan päls, och därmed vill inte rif stödja någon som helst avel/försäljning av dessa råttor.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ljusa
0

Jaha, då förstår jag :) är försäljning av rexade råttor tillåtet? Som i föra inlägget frågar jag endast av ren nyfikenhet.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Dramatik
9

Tillägger till #3 att nakenråttor inte bara saknar päls, utan de har invärtes avvikelser också och lever inte lika länge som vanliga råttor. Nu är jag inte så bra på nakenråttor, men en av varianterna saknar t.ex. thymus, som är en viktig del i immunförsvaret. Och hur stört är det inte att avla på något sådant?

Creds till RIF som väljer att inte stödja sådan typ av avel! 👍(Och även svanslöst är väl förbjudet här?)

Zakaraa
0

#4 Yes, Rex är ingen nakenvariant (tyvärr räknas dubbelrex in i förbjudenkategorin eftersom det kan vara svårt att skilja på dubbelrex och naket rent utseendemässigt) 

Men rex är fullt tillåtet då de inte har någon defekt :) (mer än att de har krulliga morrhår som vissa säger kan orsaka problem rent logiskt eftersom de är råttans känselspröt)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

DuBetMig
0

(Fortsatt på #6) Och dubbelrex likt som naket är helt eller delvist naket, vilket jag syftade på längre upp.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

mikeiko
0

#5 Manx (svanslös) ingår också i Rifs aja-baja-kategori ja :)