Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 506 ggr
[SoiL]
0

råtta som biter den andra råttan

hej jag skulle behöva lite råd har 2 hanar med varandra och nu på senare tid så har den ena börjat få kala fläckar och ser ut som naggningsmärken som blöder kring halsen. vet ej vad detta beror på eftersom att jag endast haft dessa sedan 6 månader tillbaka. tipps på vad detta kan bero på och hur jag får detta att sluta

Lamina
0

Låter som skabb. Ta råttan till veterinären och be om stronghold. En droppe i nacken på båda råttor borde lösa problemet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[SoiL]
0

brukar inte skabb te sig hos djur att de inte kan finna ro för dessa är lugna och sover och äter som det ska.

Wamrat
0

Snarare kan dom bli rätt slöa om dom haft det ett tag. Men det låter faktiskt som skabb. Du borde kolla upp det! :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

[SoiL]
0

vet inte hur råttor med skabb beteer sig men brukar ju på andra djur te sig i deras beteende och vanor är det samma hos råttor eller ser det ut som naggande sår och borde jag då inte märkt liknande sår på den andra råttan tacksam för fler svar ang hur skabb ter sig på råttor. vet bara hur hundar med skabb beteer sig.

[SoiL]
0

ok får kolla på det

Lamina
0

Skabben behöver inte nödvändigtvis bryta ut på alla råttor i flocken. Råttans immunförsvar kan faktiskt till viss del bekämpa kvalstren. Men skabb på råttor visar sig oftast som små sår runt huvud och nacke. Det har verkligen gått för långt om råttans allmäntillstånd påverkas av skabben

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[SoiL]
0

ringde "vet" och frågade och de tyckte att jag skulle dela på råttorna för att se om såren ser ut att läka eller om de kvarstår och sedan kolla löss i första hand

Lamina
0

Hur råttkunnig är denna veterinär?

//Lamina

[SoiL]
0

ja du det kan inte jag svara på ringde och frågade och de tyckte jag skulle avvakta 1 eller 2 dagar för att se om det bara är sår som orsakas av den andra råttan och om det blir sämre komma in. det var det råd jag fick iaf.

Lamina
1

Ok. Om det inte blir bättre och du åker in (och det är rätt så troligt) så är det ett skrapprov som ska göras. Och oavsett vad det visar så begär att få stronghold. Jag säger detta eftersom dom flesta veterinärer faktiskt inte är så bra på just råttor. Så tro inte på allt dom säger bara för att dom är veterinärer. Och skrapprov är inte helt tillförlitliga, så bara för att det inte visar något betyder det inte att det inte är skabb.

Och jag vet att det låter som att jag är en dum jäkel som bara bestämt mig för att det är så och alla andra har fel. Men jag talar av egen erfarenhet och med kunskapen om hur vanligt skabb är och hur okunniga dom flesta veterinärer är när det kommer till gnagare.

//Lamina

[SoiL]
0

inte är jag så dum så jag litar blint på vad en vetrinären säger på djursjukhuset där dom tidigare felbedömt min ena hund. (men dom ända som har tel tid och sjour som man kan ringa dyngnet runt) kan inte ringa till någon annan denna tid utan måste vänta tills i morgon under deras telefon tid. och om det

Lamina
0

#11 Jag har inte kallat dig dum. Men hur ska jag kunna veta det? Att du inte tror på vad dom säger alltså?

//Lamina