Går i råttköpar tankar :)
Hej! Funderar på att skaffa mig två råtthanar. Men är lite orolig för lukten :-/ Luktar dom verkligen så hemskt, som man får höra överallt? Tänkte ha dom i mitt djurrum, men är rädd att lukten ska sprida sig i resten av huset. Har redan 7 hamstrar och 2 landsköldpaddor, och tycker inte att det luktar illa av dom. Är väldigt noga med städning, men känner inte att jag vill behöva skrubba hela buren varje kväll. Hur är det för er? Luktar det i hela huset så att andra stör sig?
Nej absolut inte.
Sköter man städningen och inte får lortgrisar så luktar de inte mer än andra burdjur.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har inte upplevt att det luktar illa av råttpojkar alls.
Som #1 sa, och tänk också på vilken bur och bottenunderlag du kommer att använda.
don't let anyone destroy your happiness 
Om man städar buren var tredje dag så luktar det inte så farligt, men råttor tycker jag luktar mer än andra djur och då har jag honor.
Hanar tycker jag luktar mer.
"Lev livet idag, imorgon kan det vara försent"
Kram
PTCina
Och jag tycker honor luktar mer.
Så det är vääääldigt olika!
don't let anyone destroy your happiness 
Som ganska nybliven råttägare så måste jag säga att de luktar en del. När råttorna kom till mig luktade det avskyvärt om deras bajs. Jag bytte foder och rätt snabbt luktade det avsevärt mycket mindre. Så jag skulle vilja svara på din fråga genom att säga att var beredd på att de luktar men inte så mycket så att det sprider sig i hela huset. Dessutom kan man laborera med olika foderblandningar som har "luktkontroll".
Vilket foder bytte du till ?
"Lev livet idag, imorgon kan det vara försent"
Kram
PTCina
Jag städar till mina (2) rått tjejer 1 gång i veckan och då har det inte börjar lukta. Min bur är ungefär 1m x 1m x 1m. Mina får rat complet, crispy pellets, grönsaker och "människomat"
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Mina råttor, båda könen, äter egenblandat foder baserat på müsli. Färskfoder baserat på grönsaker och köttprotein (rått) nåon gång i veckan. Har inte problem med illaluktande avföring.
Det som luktar är om jag missat att plocka bort toapappret de får att boa med. Byter det varannan dag men kan ibland missa lite och Då luktar det men det är urinet som luktar så det är jag noga med.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag tycker det kan lukta lite beroende på vad man har för underlat. Själj jätte känslig mot papper som blir blött/fuktigt. Så toalette och stl strö går bort.
Tycker att borris dörrmattor från ikea 4:- st. och tvätta vid behov. Här hemma på stora flockarna byts det var tredje dag. Mina går väldigt bra på toa och där kör jag dyrare modell kattsand med lavendel doft.
Sedan kan man tänka på att inte ge mat som risker att bli lösa i magen av. Inte ge jätte mycket fisk, för det kan stinka när det kommer ut på andra sidan.
Men annars är det inte mycket lukt på en liten flock om man håller efter.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har provat lite olika. Enligt min veterinär och flera andra källor ska råttor ha ungefär 20% protein och det är där många matblandningar faller. Förpackningen till vänster, rat complete, har mycket bra näringsinnehåll och luktkontroll. Dessutom verkar råttorna gilla den. Jag tyckte att den var lite väl dyr och att det fortfarande luktade lite. VitaKraft Menu har bara 11,5% protein så den kommer jag inte att ha mer. VitaKraft emotion hittar jag ingen info om proteininnehåll så den kommer jag också sluta med. Rat nature har jag nästan precis börjat med men den verkar ha bra näringsinnehåll och Gerbil nature i samma serie är väldigt hyllad så den känns stabil.
Hur är det när man tar i dom då? Luktar man "råtta" sen? Luktar det när dom revirmarkerar? Vill så gärna ha råttor men är som sagt orolig för lukten. Har en bekant som hade mååånga råttor i en ganska liten bur som han va dålig på att städa. Kan säga att det lukta!! Tror att det är den lukten jag inbillar mig att det blir även om man bara har två och städar varje dag :-/
Köp en bur som du värkar lättstädad. Jag köpte en med en liten utdragbar botten och större på höjden. Lätt att få med in i duschen och det luktar efter en vecka ungefär. Men jag städar ju några gånger i veckan smågrejer, men sköljer en dag i veckan. Men vill man verkligen ha något kan man ju städa varannan dag då ska det ej lukta. Tänk på att använda plast och inte trä och dylikt, då luktar det också betydligt mindre :)
Angående råttornas egen lukt så är den verkligen inte något problem vad jag upplevt. De råttor jag haft hittills har alla luktat jättegott, en blommig parfymliknande doft. Man kan sticka ner näsan i pälsen och bara njuta! Undantaget är dock om de typ somnat i sitt eget kiss eller något liknande och därför luktar.