Förlorad till råttsidan!
Ni har vunnit över mig till råttsidan!!
Jag går också i råttköpar tankar men velar fram och tillbaka om jag ska rädda några stackars sötnosar från arken zoo eller om jag köpa från en bra uppfödare!
Jag vill veta så mycket jag kan veta.
Exempel vad det ultimata nybörjarkitet innehåller, mått på burar, vad maten ska innehålla då jag vill göra eget, hur inredningen bör se ut, städning osv!
Supersugen!!
Where you invest your love
you invest your life
Hej vad roligt att ud är intresserad av råttor!
Du kan hitta jättemycket bra information genom att klicka på "Vanliga råttfrågor" somär nålad till vänster.
Ett tips är att inte ta från butik utan istället vända dig till uppfödare.
Köper du från butik så öppnar du upp den platsen för affären att ta in fler så även om det känns som om man räddar de man köper så kommer bara fler fylla tomrummet.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
håller med #1 vad gäller att köpa från djuraffär. kan också känna som du att jag vill 'rädda' dem men i mitt tycke, när det gäller att inte köpa från djuraffär, handlar det mindre om den ökade risken för råttor med temperamentsproblem och sjukdomar och mer om att inte stödja grossisterna. att samarbeta för att minska efterfrågan. en djuraffär kan ha bra djurhållning men det gäller att tänka på var de fått djuren ifrån.
Sajtvärd på Skrivlust
#1 #2 Tack!!
Jag hittade till det precis efter jag postade det här! Haha :D
Men det skulle vara kul att läsa vad andra har för erfarenheter.
Exempel på vad man gjorde fel i början eller vad man gjorde rätt. Erfarenheter över lag är roligt att ta till sig :)
Vart kan jag hitta bra och seriösa råttuppfödare då? :)
Where you invest your love
you invest your life
#3 Du kan hitta RiF's Uppfödarlista via Länkar här ovanför :)
Jag skulle vilja påstå att det vanligaste nybörjarfelet mna gör är att använda kutterspån, hö/halm och lösviktsmat från affärer :)
om du klickar på länkar uppe under headern så finns det en Uppfödarlista.
är lite svårt att säga vad man gjorde rätt. :p det är väl det mesta förutom det man gjorde fel. :p
när jag hade mina två första råttor var jag 12, då gjorde jag felen att ha sågspån till dem vilket de inte tål, och att de hade en för liten bur. senaste felet jag gjorde var att ha microfiberdukar som filtar och cederträspån på botten, microfiberdukar är bra men deras yta gör att allt fastnar, så när de ramlade ner i spånet blev de helt täckta av spån och det tog arton år att få bort det från dem sedan. har nu dörrmattor som underlag.
vad gäller övriga frågor så googla mått, har dem inte i huvudet. någon annan får svara på frågorna om att göra egen mat. finns burbilder här på sidan om du letar så kan du se vad folk brukar ha för inredning. mina råttor har många filtar, lägger ett par lösa på burbotten då den ena gillar att bädda och hålla på.
värt att veta om du inte tagit reda på det är skillnaderna mellan hanar och honor. de generella skillnaderna är att hanarna är större och doftar mer, honorna är mer aktiva och rörliga än hanar.
Sajtvärd på Skrivlust
På jordbruksverkets hemsida står det att minsta tillåtna bottenyta är 0.18 m3, kortaste sidan minst 0.3m och minsta höjd 0.3m http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html
Vad som även ska tilläggas till #6 är då att det är ett otroligt litet mått så man ska gärna tänka stort :)
Enligt L80 så är den bästa buren en kaninbur då de endast märer Bottenyta men råttor gillar att klättra så tänk hellre Högt än Brett :)
De burar jag tycker är bra är en Furet Tower (kan ha två flockar eller många råttor i den), Furet XL (som är hälften av en Furet Tower), Savic Royal Suite Double 95 (Mycket dyr, men är stor och lättstädad, passar bra till två flockar) och Savic Zeno 2 (mindre i storlek, billigast och passar till två-tre råttor)
Det beror helt på hur många råttor du ska ha! 🙂
Oftast finns de bästa råttburarna inte i djuraffärer, så du får beställa online- www.zooplus.dk är bra och billig. Köp från den danska sidan för den svenska sidan är mycket dyrare!
Välj INTE en träbur! Kisset sugs inte upp, då kan det lukta mycket. (det är inte så vanligt att råttor blir 110% rumsrena, tyvärr.)
Välj en hög bur istället för en bredd, som #7 sa. Råttor älskar att klättra!
Inne i en bur behövs det ganska mycket inredning. Hängmattor, rör, leksaker, hyllplan, rep .. Även saker som finns på Ikea är mycket uppskattade och billiga. Sputnik är ett måste för de flesta råttor och man kan få tag på dem i djuraffärer eller online :)
Nu har du fått en bur- special 👍
don't let anyone destroy your happiness 
Man kan ta träburar, men det krävs en hel del grundarbete just för att man ska slippa problemet med att det sugs upp kiss i trät.
Om du använder forumsök så kan du se en hel del som har byggt egna burar :)
En bra sak kan vara att kika igenom tråden om vad råttor INTE bör äta :) Kan vara bra att ha lite koll då det finns en del saker som man kanske inte tänkt på! Men sen så ska man även ta det med en nypa salt , mkt av det som står där är sånt som råttor KAN vara känsliga mot. Vi har tex vant våra råttor vid att äta lite mjölkprodukter, de får ibland smaka en bit av vår mjölkchoklad mm då vi tyckte det var bra att kunna ha råttor som inte var så känsliga och som man kan variera mat och godis mycket till. De har för övrigt aldrig varit läsa i magen någonsin(ta i trä! ;P).
Om du söker på "vad råttor inte bör äta" tror jag den heter så hittar du den där :)
Sen ang mat så ska de ju alltid ha tillgång till Torrfoder, vi gör vårt eget med axa grynblandning som finns på ex vis ica :) Sen får de även färsk mat varje dag :) Det brukar vara lite olika men på ett ungefär någon form av kolhydrat som ex pasta/potatis/ris och sen nån slags kött som ex lite rått färskfoder från hundens mat/ fisk/ ibland ett rått köttben från hunden och sen massor med olika grönsaker och de får alltid salladsblandning som man köper i påse :)