En sån där vidrig knöl...
Upptäckte precis att en av mina flickor har en liten knöl snett under örat, på nedre delen av käken typ.
Hur vet man ifall det är en "ofarlig" böld eller om det är en tumör? Ska ju ringa veterinären på måndag, men ville höra efter.
Hon är inte besvärad av den alls, inte ens när jag försiktigt tar eller trycker på den.
Hu. Blir så himla nojig.
Klart att något sånt här ska hända precis när jag fått hem en liten bebis…

På din beskrivning av placeringen låter det som problem med molarerna. Kan du beskriva knölen lite mer? Sitter den fast mot käkbenet? Sitter den på käkbenet eller lite mer ner mot halsen? Känns den jättespänd och hård eller lite lösare?
Man kan normalt sett enkelt angöra huruvida det är en abscess eller en tumör genom att sticka i den med en liten kanyl och se vad som kommer ut.
#1 Borde en okunnig verkligen sticka sin råtta med en kanyl..?
Känns inte som något som jag skulle rekommendera folk utan utbildning/kunskap 😮
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#2, Jag skrev aldrig att trådstartaren skulle sticka sin råtta med en kanyl, did I? Utan att det är så man kan avgöra skillnaden mellan varböld eller tumör.
#3 Inte direkt men indirekt med din beskrivning på hur man kunde göra så gavs en öppning för att man kan göra det.
Var säkert inte menat så, jag reagerade bara över det och det gjorde nog fler än jag (om jag ska gå efter gillningarna min kommentar fick)
Men då har det framkommit nu att du inte menade det :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vad är molarerna? Den sitter liksom inte fast på käkbenet. Det går att flytta på den litegrann. Vet inte vad jag ska jämföra med riktigt, men den är inte stenhård, men inte mjuk heller liksom…

#5, molarer är detsamma som kindtänder. Råttor har 12 st molarer. Vid problem med dessa kan varböld uppkomma vid käkbenet. Enda lösningen, om det är tandproblem, är att antingen dra ut tanden som orsakar besväret, eller att låta råttan somna in. Att hitta en veterinär som drar ut molarer på råtta går i princip inte att hitta, så därav hoppas jag verkligen att det inte är det som är problemet hos din råtta.
Ser du något sår någonstans på knölen? Om ja, så kan det ha kommit in bakterier utifrån via såret. (Och det är vad vi hoppas på har hänt, för det är enklast att lösa.) Kan du försöka ta en bild på hur den sitter, eller rita i paint eller vad som helst? Den sitter inte nere på halsen va, under käken?
Hur har det gått?
Nämen, vad du är fin som undrar!
Ska faktiskt ringa vetten imorgon för att boka in en operationstid…
Var där ett par dagar efter jag skrev inlägget, och de sa åt mig att avvakta så länge hon mådde bra och bölden inte betedde sig konstigt.
Men igår började den bli sårig, och jag ringde djursjukhuset. Så imorgon ska jag ringa och boka tid. Känner att det ändå är värt att försöka. Eli är bara 1 år och tre månader så hon har ändå (förhoppningsvis) halva livet kvar.
Så vi får hålla alla tummar och tår för att hon pallar narkosen…
Okej, lycka till med Eli!
Tack snälla! Uppdaterar efter operationen!
Nu är Eli hemkommer och mår bra! Hon ser helt liten och hjälplös ut vid ärret, där de också rakat bort lite päls. Hon är lite groggy, men operationen gick braaaaa!
Är sjukt lättad.

Så himla skønt! :)