Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 395 ggr
gickan87
0

Panik vid medicingiva, lösning?

Två av mina råttisar var förkylda när jag hämtade dem för 8 dagar sedan. Igår började jag medicinera dem med Bactrim men dem avskyr det verkligen. Då dem bara bott här i drygt en vecka så känner vi inte varandra så bra och dem får verkligen panik när de ska få sin medicin. De skriker och piper något fruktansvärt och iom stressen så blir dem sämre i sin förkylning också :'( Finns det något man kan blanda ut det med som smakar gott så dem äter självmant? Bactrimen är i flytande form.

MVH Erika :)

Fridborg
0

Jag brukar blanda det med lite vatten och dextropur… Det är sött så mina har slagits om sprutan istället ;)

gickan87
0

Dextropur, är det dem där tabletterna med druvsocker och olika smaker?

MVH Erika :)

Fridborg
0

Precis, men det finns i pulverform också :)

marathos
0

Har blandat medicin med en liten klick av något kladdigt de tycker om, t ex leverpastej, mjukost eller yoghurt. Det har funkat bra hos oss.

Åkis
0

Vår veterinär tipsade om glass, och det funkade jättebra för oss. En annan gång för länge sedan blev det till sist havremjölk med chokladsmak som funkade bäst. Då blandar man såklart bara litegrann i en skål så slipper man sprutan helt och hållet :)

wintermynta
0

Ta lite färskost blanda med medicin och smörj tassarna så slickar dom av det.

mini-monster
0

Här hemma tar vi en sked och lägger ett väldigt tunt lager yoghurt på den och sen droppar medicinen ovanpå. Ibland har vi blandat till det lite. Alla mina råttor har glatt slickat i sig utan problem:)

Zolah
1

kom ihåg att vissa mediciner kan fungera sämre tillsammans med viss mat ( har för mig det var mjölk produkter? ) så kolla om det är några sådana saker som kan bråka med din medicin :)