tips på botten matrial
vad andvänder du för botten matrial.. skriv gärna med för och nackdelar :)
vad gillar ni tex:
hyvelspån, aspspån, bokflis, cedarspån, toalett, katt sand/grus, tidningspapper, papper, handdukar, konstgräs…
behöver pröva något annat, blir lite små känslig på sommaren mot damm. andvänder annars toalett i buren och fågelsand i toan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Man ska aldrig använda spån till råttor då de är känsliga mot damm såvida spånet inte är urblåst.
Själv använder jag papperspellets på burgolvet och kattsand i toalådorna.
Ceder är ju no no eftersom det innehåller eteriska oljor som är giftiga för råttor.
Jag kan nu bara säga positiva saker om hampaströ. Mjukt och trevligt, inget damm, ljust och fint. Finns att köpa på zoosajten
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Toa-lätt rekommenderar jag!
Toa-lätt på burgolvet helt klart! Och kattsand i toalådan så att buren håller sig fräsh längre :)
toa-lätt är billigt och bra..

Rekommenderar aspspån! Drygt som bara den, luktar gott (enligt mig iallafall), är urblåst på damm, helt ofarligt och suger upp lukt jättebra! Enda nackdelen är väl att det är lite dyrt, ca. 125 kr för 20 liter pressat (när det är opressat är det 52 liter) men det jämnar ut sig iom drygheten 

Håller med! Aspspån är super! Det innehåller inget terpentin och ska vara dammfritt. Suger upp jättebra och tar bort lukt. vet inte om alla zoobutiker tar in det men man kan säkert tjata till sig det.
Har hört att det ska vara bra med olika materail om man vill ha toalåda. Då kan man köra aspspån i resten av buren och toalätt i toalådan.
Älskar mina stora små vänner..
Jag har numera toa-lätt blandat med tidningspapper i botten, i toalådorna är det fågelsand. Dock har mina honor vanan att både boa med tidningspappret, dels lägga en del övers i toalådan.
jag har tänkt att börja med bara tidningspapper till råttorna. sen får dom ha handdukar och sånt att sova på. dom springer ju jättebra på vanligt papper. blir ju lite svårt att spreinga när det är massa taolätt och sånt ivägen.

Kör dagens reklam skörd i botten, och täcker med Toalätt.
Fungerar super anser jag. (ingen "potträning" än)…
Aspspån är underbart drygt och smidigt. Toalett toalådorna
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor