Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1232 ggr
labbetrubbel
1

Biten av ena råttan!

Ja, nu här ikväll blev jag rejält biten av min ena råtthane! Han bet till, då sa jag ifrån då bet han tag hårdare rakt in i benet i pekfingret och släppte inte på några sekunder! Han är en omplacering på 1,2år. Ska jag vara ärlig så har jag haft det på känn, han har aldrig känts helt hundra om jg ska vara ärlig. Han har bott med oss snart 1mån. Detta var även helt oprovicerat! Vad är eran tanke på råttor som biter? Vad skulle ni gjort? Han är helt klart opålitlig! Han är även väldigt dominant mot dom andra råttorna. Har haft bitande råttor förut, men aldrig någon som bitit så här utan anledning! Vad tänker ni? Behöver lite hjälp här känner jag! Har glömt bort hur satans ont det gör!!! Aj aj aj! Hela armen värker!! Blir vårdcentralen imorgon kan jag lova! Hua.. Ska tillägga att mår bra fysiskt, och verkar inte h ont någonstans!

kolpa
0

Bor han med rumskompis-råttor nu? Vet du om han har bitit de tidigare ägarna förut? Annars så tycker jag det låter väldigt konstigt att han bara biter hårt utan anledning… Kanske har han inte blivit ompysslad och tam av de tidigare ägarna. Hur sa de att han va när du tog emot han?

labbetrubbel
1

Ja han bor med sin bror och sedan två yngre som jag hade sedan innan! Han sa inget om att han skulle bitit innan! Det var en allergi omplacering. Han sa att dom var snälla och trevliga, MEN något vi la märket till var att han lyfte dom aldrig, utan lät dom gå ut själv, tog en bra stund innan han fick ut dom! Hanterade tror jag dom varit men kanske inte så mkt lyftna, dom vet knappt hur man sitter på en axel! Han var dok väldigt snabb med att bli av med dom trots att hans barn ej skulle komma fören flera dagar senare! Ja nä, kan vara inbildning nu, då jag sitter och försöka förstå vad dom hänt/ hände men när man slår ihop 1+1 , ja ni förstår! Kan tillägga att efter bettet sprang han lugnt in i buren, tog mat gick ut igen för att äta(som vanligt) men började senare tjafsa med sin bror vid maten! Han är speciell och väldigt dominant och visar tydliga teckna på agrissivitet mot dom andra råttorna mellan varven men aldrig skadat någon. Ja nä jag är i chock, det var väldigt konstigt detta! Han hade ingen anledning, hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte komma på någon anledning över huvudtaget! Hela händelsen var så här, dom var som vanligt ute och röjde och det var dags att gå in i buren, jag närmar mig honom som vanligt, tar ner handen på golvet varpå han kommer till handen, går upp med framdelen som vanligt, där i vanliga fall brukar jag ta andra handen under rumpan lugnt för att då upp han( gör så med alla) men denna gång satte han tänderna runt fingret längst ner, jag lägger ner handen platt mot backen samtidigt som jag säger lugnt nej, då drar han i så det knakar, reflexmässigt drar jag upp handen och han hänger kvar och jag drog tag i han med andra handen så han inte skulle slå i backen när han släppte! Där efter bokstavligen sprutar det blod så jag kuta iväg till handfatet, och han springer in i buren, hämtar en matbit och går ut igen som vanligt! :-S Kan ni se något fel jag gjort här? Idéer?

Zakaraa
3

En bitande råtta är inte acceptabelt Framför allt inte om det är totalt oprovocerat och så illa så det går hål i huden (än värre nu när det gick djupt) Känner du sedan tidigare att han varit opålitlig så skulle jag faktiskt råda att ta bort, även fast jag är emot att avliva friska djur, dock är ju inte ett djur som biter oprovocerat helt friskt skulle jag säga. Vågar du kan du ju ge honom en till chans men ett så pass djupt bett skulle inte jag våga passera helt ärligt. Är dominans problemet kan en kastrering hjälpa men bett mot människa, ja jag ska inte upprepa mig. Tycker det låter som en dominant hane som har sina problem och då inte enbart mot andra råttor..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ellasratties
0

Jag hade en hane som bet mig illa (blev så djupt och långt då han slant en del med tänderna) och han gjorde det när jag petade på honom för att han reste ragg. Jag sa alltså ifrån och han skulle då sätta mig på plats, han höll kvar i någon minut. Skulle detta varit en annan råtta skulle den varit ganska död. Han blev aldrig frisk från detta och han är nu avlivad. Gav honom en månad för att se eventuell förändring men han var en testosteronbomb som inte gick att bota.

Har tyvärr inga tips, men jag känner igen beteendet (jag hade det också på känn).

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

labbetrubbel
0

Jo! Han är väldigt dominant men som ni säger är inte detta acceptabelt. Helt ärligt känns det just nu att jag inte har lust att ens prova ta i han igen för detta bett är inte och leka med och när han biter hårdare och hårdare in till benet så det knakar, ja, då är det inte normalt! Haft en råtta innan som var "knäpp" men han bet aldrig så här! Hon tog jag bort efter in tid, som ni säger, då dom inte är friska! Att kastrera honom är som #3 säger bara ett hjälp mot dom andra råttorna! En omplacering igen känns inte heller helt rätt dels för att vem vill ta sig Ann en dominant bitande råtta, dels för att det blir ännu mer stress för han igen! Jag är kluven, samtidigt som jag vill ge han en chans till så vet jag inte om det är lönt och riskera ett sånt här bett igen, jag vill ju kunna hantera mina råttor utan att vara rädd för ett bett som kan komma hur som! Ja nä! Fy vilken jobbig situation! :-(

sarakaka
3

SKADAN
Man har så många små blodkärl, kapillärer, i fingrarna så det blöder väldigt mycket därifrån. Så det är nog inte så farligt som det ser ut! Där emot låter det som att han kan ha mosat till en nerv eftersom du har ont i armen.

När jag blev biten i tumleden fick jag ont upp över armbågen. Det eskalerade under de närmaste timmarna men sedan började det försvinna. Hur gammal är du? Har du tagit stelkrampsspruta i fyran? När du kommer till vårdcentralen imorgon bör du berätta att du blev biten av en råtta och be dem titta i din journal om du kan behöva stelkrampsspruta eller om du redan har skydd.

Det du bör göra nu är att ta en kompress eller bomullsrondell och fylla med alsolsprit eller liknande desinfektion. Lägg runt såret och sätt fast med kirurgtape eller gaslinda. Detta för att huden liksom ska absorbera spriten så att det blir ordentligt rent. När det blivit ordentligt rent är det bra att lufta så att en fin skorpa kan bildas.

labbetrubbel
3

#6 jag har varit på vc imorse och dom tyckte även dom att det såg riktigt djupt ut!:-/ dom gjorde rent, la om det och så sk jag tillbaka på måndag! Jag är 25 år och har skydd för stelkramp, fick påfyllning för ca 4 år sen så det ska sitta i!:-) Sköterskan poängterade tydligt att råttor kan man ju inte Ha som husdjur!;-P blev en lång föreläsning om att det var ett väldigt ovanligt fall!;-) Läkarn skämtade även hon till det med att ordinera en avlivning för råttan, det kan man dock diskutera över hur kul det egentligen var, men tror hon fattade själv att det var klumpigt sagt efter ett tag!;-P Jo nerver snacka läkarn om också och antagligen därför jag har ont ut i armbågen samt på ett väldigt konstigt ställe mitt i handen! Pencellin satte dom också in så nu blir det att knapra på tills det börjat läka snyggt! Det sitter på ett väldigt jobbigt ställe också svårt att hålla det torrt samt ramlar omläggningen av stup i kvarten! Hua… Men tack för alla tips där! Dom kan verkligen bitas dessa djur!:-P

missporcelain
0

Hur gick det sen med ena råttan som bits? Är ganska nyfiken!

labbetrubbel
1

#8 Det är Tuff det skrivs om här som nu söker hem som ensamråtta! Lite mer har dock hänt sedan dess!

pellepojken
1

# 2  Nä, du gjorde inget fel där.

Det har varit många diskussioner här på Forumet om bitande råttor o en del förespråkar avlivning omgående o andra vill kämpa vidare med sin vän.

Jag säger inte vad som är rätt eller fel men jag har under många år tagit hand om omplaceringsråttor alltifrån goseråttisar till rena monster.

Jag har använt mig av den taktiken att lägga råttan på rygg. Vissa säger att det inte funkat för dom. För mig har det funkat i alla år. Jag har aldrig behövt lägga en o samma råtta på rygg mer än 2 gånger. Sen har dom fattat galoppen att inte bita sin husse/matte.

Men självklart är ryggläggning inte allt. Man måste jobba vidare med kontakt o mycket kärlek osv.