Råttan tutar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
Våra råttor var hos veterinären i fredags(igår) för vi var orolig att en av dem var sjuk. Men fick beskedet att allt var bra. Den har låtit lite konstigt, typ fylle hicka, så vi misstänkte att det var något.
Nu ikväll så hörde vi hur det låter från buren. Jag har bifogat en länk där ni kan höra hur hon låter. Det höll på i ungefär 5 minuter och har slutat nu.
Är det ljudet av en kaffekokare/marsvin som jag har sett ska vara ett tecken på mycoplasma? För när man lyssnar mot lungorna så hörs det inge rossel och lätet verkar vara något hon gör genom näsan inte komma från lungorna.
Vi undrar om den kan vara allergisk. Jag har försökt leta efter informationen om råttor kan vara allergiska mot något, men det enda jag hittar är information om hur allergi framkallande råttor är. Skulle någon möjligtvis ha svar på detta eller peka mig åt ett håll där jag kan hitta detta svar.
// Amanujacko
Det där är tydliga luftvägsproblem.
Lät hon såhär hos veterinären och denne sa att det var OK så byt veterinär. Däremot brukar de flesta råttor vara så dryga att de framstår som krya när man åker till vet. när de faktiskt är sjuka. Så det kan ha varit ett sådant fall.
Men ja det är luftvägsproblem. Om du lyssnar så låter det som att någonting är ivägen för luftvägarna, hör du det?
Av videon att se så tycker jag det låter som yttre luftvägarna (annars brukar det inte höras så tydligt ut ich eftersaom det inte hört något i lungorna)
Tänkt dig ungefär som att du är förkyld och har täppt näsa, ungefär så kan man sammanfatta det riktigt enkelt för att förklara
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Antagligen övre luftvägsinfektion, lite medicin från vet brukar hjälpa:)
Min lät precis likadant, det var antagligen dock inte mycoplasma då baytril inte hjälpte som tydligen ska hjälpa mot det, men somsagt det sitter mer i näsan än ner mot lungorna. Jag fick bactrim i 14 dagar och nu låter han ej längre :)
Råttan har inte låtit så något mer under dagen. Borde det inte låta kontinuerligt?
När era råttor låtit så har det varit under korta perioder återkommande eller ett kontinuerligt ljud?
Mitt började då och då, men sedan blev det att han lät hela tiden så åk till vetrinären så slipper du permanent skada på antingen lungor eller luftvägar :)