Lukt - Vad ska jag göra?
Jag har tidigare haft trä-hyllor i min bur men det luktade så fruktansvärt, så morsan sa att jag skulle testa att ta bort dom å se om lukten blev bättre. Nu har det börjat lukta illa igen, jag tvättar allt och rengör hela buren, varenda dag. Både jag och mina kläder har börjat lukta råtta, inte på ett bra sätt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, vi är 4 stycken i familjen å två katter, alla äcklas av det å folk som hälsar på.. Vad ska jag göra? Jag använder borrismattor som underlägg, kan man testa nått åt strö-hållet eller någon platta? Det är två honor jag har, systrarna är 5 månader gamla!
Borrismattor kan tyvärr lukta rätt mycket att du måste tvätta mattorna ofta för att ha det så mycket luktfritt som möjligt om du har pissiga råttor.
Du kan prova med olika strö som passar dig och se om det blir bättre.
Kanske behöver råttorna bada, om det är de själva som luktar?
Går dina råttor på låda? Vad har du för bur?
don't let anyone destroy your happiness 
#1 Jo, jag ska nog testa något strö! Men vad för något? Vill gärna ha något som ni medlemmar betygsatt och tycker är bra, så att jag inte köper något uruselt :( Jag badar mina råttor då å då, badade dom idag men känner ingen vidare förändring.. Jag har en bur på 150 com så den är väääldigt stor, inget märke då det var en som byggt den själv. Men det är vanligt galler osv som på alla andra märkes-burar om man säger så :) Nej, mina råttor går inte på toa.. Försöker lära dom men, nja.
Kan man inte få se bild på buren?
Jag skulle ge dig tipset om möjligt att tvätta buren i duschen. Finns ej möjlighet så ta ut allt i buren, lukta på allt, släng allt som luktar väldigt mycket och som ej går att rengöra så som trä. Tvätta allt som är tvättbart i dusch ordentligt med diskborste. Skrubba ut buren och låt torka, lukta sedan efter i buren vart lukten kommer ifrån och tvätta därifrån.
Jag använder ica basics doftfria tvättlappar med att göra rent galler och så vidare. Har hållt rent bra än så länge! :) Tvättar dock hela buren med diskborste på gallret i duschen vid behov.
#4 buren år såpass stor att jag vart tvungen att skruva loss den för att få in i mitt rum haha.. Lägger upp bild strax! #5 nejdå, det är inte utav trä, vanlig metall eller vad man säger. Tack för sidan, ska kolla! :-)
Är buren gjort i obehandlad metall så drar det åt sig lukt som heter duga. Hade en bur en gång där gallret inte var behandlat, och fy, 6 mån in så stank hela lägenheten.
Kanske kan vara det?
FÖr mig gick det inte att göra rent, när jag försökte skrubba gallret blev det nästan bara värre, jag kasta hela buren!
*Testa när du gör rent att spraya ytan med en del piss off, halv del klorin och 9 delar vatten. då dödar du alla bakterier och piss offen tar det mesta av urindoften.
*Ett exempel på strö är cellulosa pellets, finns att köpa på bl a lantmännen.
*Att använda tvättservetter till rengöring av galler osv är både enkelt och smart.
Lycka till!
#8 Nu har jag skrubbat och donat med buren, även köpt någon slags doft-sugare som ska hjälpa :D tack för tipsen!!
Hoppas det hjälper! :)
don't let anyone destroy your happiness 
#10 Jadå, känner redan förbättring! Slängt lite myshyddor oså gjort nya (Y)