Chansen för nytt hem?
Ja, har precis skrivit klart annonsen om min Tuff här på iFokus och inser ju atta chanserna för honom att få ett nytt hem inte är stora. :(
En gammal råtta som bitit både människor och andra råttor som dessutom nog skulle må bäst som ensamråtta har ju inget stort intresse på sin sida precis!
Men när jag sitter och läser alla säljes annonser idag så verkar det bli lättare och lättare att bli "av med" honor än hanar, kanske är helt fel men jag tycker att dom som omplacerar honor eller säljer honor har överlag fler svar fler intressenter etc.
Vad kan det bero på tro? Nu har jag inte gjort statistik eller så men ja, bara en fundering! :P
Det kan vara så att de flesta kanske inte har plats för fler stora burar än 1-2, och sen när man får en annan ensamråtta så ska man ha ännu en bur. Det gör så himla ont i mig att det är så, för jag skulle själv vilja ha honom. Men jag har inte plats för ännu en bur till. Jag hoppas att du hittar ett hem till honom!
Ensamråttor kräver mycket mer än råttor som kan stimulera varandra i flock, få har den tiden. Och inte många som har kunskap eller ork att ta på sig en aggresiv råtta. Oftare hanar som inte funkar i flock än honor. Och pga testrostron är det enklare att inte omplacera hanar, de kan ha svårare med miljö ombyte, få in i flock som att alla i flocken skall acceptera.
Jag som troligen svarade dig på fb ;-).
Skrev detta.
För det första. Om en råtta biter rejält hål eller stör ovanligt mycket i flocken. Separera den genast för att akta så den inte tillför mer onödiga skador.
Även transportbur över natten är bra, eller låsa in den på toan om man inte har en extra bur. Skydda de andra lite.
Dominans är ärftligt som andra orsaker bakom. Inte allt för ovanligt att råttor flipprar, blir ostabila, biter allt. Då är det nått som är fel. Är råttan så pass gammal som bra över 2½. Med tanke på att han bott ensam hela 2½år redan innan han kom till dig. Så skulle jag tro att han har ont någonstanns. Kanske ålderskrämpor, tumör inne i kroppen, gjort sig illa, eller bara blivit mentalt ostabil av annan orsak.
Själv hade ja inte flyttat på en så gammal hane. Hade antigen behållit den själv eller låtit den somna in. Flytt är en stress i sig och råttor lever sällan mer än till 2½-3år om man inte har riktigt tur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Haha sorry. Skriver ursäkt här med på att jag misstolkade ålder och annat på det du skrev.
# 1 Jo visst är det så,nu var det bara en instickare på varför frågan kom upp i huvudet på mig, jag måste i min tristess skriva väääldigt klumpigt idag! haha..
Att ensamråttor är svårare av alla olika förklaringar är förståeligt!
Det jag mest undrar om honor blivit mer populära och hanar mindre, om ni hajjar? Och varför! :)
För n'r jag börja hålla på med råttor så var hanar mer poppis än honor (var dock 10 år sen).
#2 och #3 Ja det var du ser jag! ;) Hehe, kul köpte råttor av dig för typ 8 år sen! :) 3 stycken totalt. Kul att se att du fortf. håller på!
#4 Jaha du menar så! ;) Jadu jag vet faktiskt inte! Jag har alltid velat ha hanar, men när jag kom till skott och skulle köpa råttor så fanns där bara honor så det blev det. Nu har jag ju min lille Rolf också, som jag ska försöka hitta en kompis till! Så nu leter jag ännu en gång efter hanar.
# 4 okej!
Ja jag har läst om din Rolf.. Kul! :) Hoppas du hittar honom en kompis eller kompisar snart! :)
#4 jäklar vad skoj. Nu blev jag nyfiken. Mins du när de var födda, vilken kull lr ev kullnamn?
Ja jag kan inte låta bli. Ju mer tid som går ju mer fäst blir man vid de små och ju klokare blir man på allt vilket gör saken roligare.
Hehe massa misstolkningar.
Jag föredrar hanar och det jag oftast har flest av. Går jag efter förfrågnings statistik. Så känns det lite bergodalbana. Sista tiden har det varit stort önskemål på honor. Både unga som äldre.
Men i somras var det tvärt om. Så det kan vända rätt fort.
Nu när jag tänkt på det lite mer. Så kika här inne på annonser. Har för mig det varit nån som önskat en ensam råtta och letat just hane som inte funkar med andra.
Och även för mig att pellepojken, tror jag det var. Som erbjudit att ta hand om svåra hanar. Var i kontakt med nån kille för flera månader sedan när det var ett par som behövde jourhem. Helt hundra på att det var han iaf.
#7 Hehe ja! Såg att det var 7 år sen nu när jag börja bläddra i råttpärmen.
Köpte dom 2006.
Den ena hade stamtavla som jag dock inte har, men han kallade jag Hexagon( född 8 maj 2006), var en s-black dumbo efter Tösen ( som var efter en S-bl dumbo och far var Hugo ch ro dumbo , enligt ett litet handskrivet papper jag har här:P) och pappa till Hexagon var Omigos (Reg: E1794/06 mink dumbo) Han var en av mina favoriter genom tiderna, så satans underbar råtta, och stor var han, hitta ett gammalt vikt papper från 13 sep 2007 där han vägde hela 859 g .
Sen köpte jag tre råttor till i samma veva som inte var bokade innan, tror dom kom från en kull du tog hand om (alltså inte egen kull), dom var födda ca 1 maj 2006 står det i mina papper, och det var Pentagon, Majsan och Lepra.
Mamman var tydligen silver fawn.
Penta var en black hooded rex, Majsan en ag hooded rex och Lepra var en black hooded dubbelrex.
Ur trevliga dom med. Penta blev över 3 år gammal.
Ja jag har också alltid föredragit hanar och alltid haft mest hanar, men det är väll som du säger, det går i vågor! :)
Har kikat igenom annonser för har också för mig att det var någons o msökte ensamråtta men får kolla igen!
SKa kontakta pellepojken också! Tack!
Åh vad kul :-).
Vet precis vilka du menar. Tror det var en oddeye hona född i den kullen efter Tösen som kallades Arla, eller om det var Tösens dotters kull. Blev lite nervig efter prat om highwhite anlag och megacolon risk, hon var roan har jag för mig. Så jag lade ned den linjen med Tösen i dumt nog. Men ogmios del lever ännu vidare i linjerna jag har idag. Han var verkligen riktigt speciell. Så flocksmart och mysig.
Andra kullen var nog min innebeondes. Jag har kullboken kvar om all info som sparat ned alla bebis bilder på cd skivor.
Så kul när det dyker upp gamla råttköpare så här :-).
Haha ja. Lite väl off topic. Men det är så kul när man går på gamla saker. Speciellt den tidpunkten. Förlorade massa information när jag inte tänkte på att ta egna kopior på stamtavlor jag skicka in till srs. Skrev bara färg, föräldrar,född. Brukade skriva upp ägare och reggnr när de kom åter från registratorn. Registratorn som satt då fifflade lite med papper. Fick aldrig mina reggpapper åter fast massa kontakt med registratorn som skulle fixa osv :-/. Skickade massa frakt pengar för att få mina papper. Men efter jag skickat över 100spänn i frimärken hade jag ännu inte fått och valde att begära avgång ur srs det året.
Kikade upp de andra från 1maj 06. Mamman hette poisen ivy. Pappan var min underbara frodo. Avlade inte vidare på nått efter Ivy. Men frodo har verkligen gynnat min linje på bra livsålder med annan hona. Många över 3år efter honom. Senaste som blev över tre var hans dotter, skrotum feona. Hon gick vidare i två kullar. Och jag tror att päronsoda som sorklands ägde blev närmare 3år.