Några frågor om introducering + lite annat.
Jag har ju en råtthona hemma, och väntar på kompis till henne (dom är 2 veckor idag ungarna). Jag tänkte på om det skulle va bäst med 1 eller 2 kompisar till henne? Jag känner att jag skulle kunna ha 3 råttor, tjejen ska ha en till kull på en annan hona så om jag ska ta en unge från den här kullen och en från den andra eller båda isåfall från den här? Vilket tror ni blir bäst för min hona? Att det kommer två små gangsters :) på samma gång , eller en och sedan en till, för hon har ju som sagt suttit ensam en månad när dom kommer..
Sen bästa sättet med introduceringen. Första kanske träffas i sängen? Sen ska ungen/ungarna in i buren först eller ska hon? Sen tänkte jag på, ska jag ha många saker i buren eller kanske bara nån hängmatta eller ska jag ha sakerna som jag har nu? Och ska jag ha dom i varsin bur några dagar eller tror ni jag kan släppa ihop dom direkt tillsammans i buren?
Jag är ju ingen expert men jag hade en ensam hona som hade vart ensam ett år, jag visste inte då att dom inte fick vara själv. Men jag skaffade två små kompisar till henne. Jag tror iallafall att det är bäst med två små på en gång för då har dom ju varandra ifall introduceringen inte går så bra i början.
Jag hade en varsin bur åt mina först, dom små i en bur och gammelhonan i sin bur, sen lät jag dom träffas på min säng en kort stund varje dag i två veckor ungefär. Jag trodde inte att det skulle funka för dom små skrek hemskt varje gång den gamla råttan var i närheten av dom och hon verkade inte gilla dom små. Men det funka till slut. Så skaffade jag en helt ny bur som ingen hade sitt revir i och satte in nya grejer. Oxå flera gömställen så att alla kunde gömma sig om det vart jobbigt.
Dom första dagarna bråkade dom lite, speciellt när alla skulle trängas vid samma matskål men det tog inte så lång stund så låg dom och sov tillsammans i en hög:)
JAg tror inte att det funkar så bra om man släpper in dom små direkt i ensamråttans bur, hon ser nog det som sitt ställe. Kanske om du skurar allt i buren först.