hur vet man?
hur vet man att en råtta kommer dö troligtvis den natten eller så snart som möjligt? alltså av ålder? ser man det på nått sätt förutom att den blir slö osv?
Man ser ibland ingenting som förebådar att råttans liv närmar sig slutet. Som du själv säger så kan den bli trött o slö.
Den kanske inte vill äta. Kan också dra sig undan för sig själv. Vissa råttisar kan visa oro o flytta sig från plats till plats.
Har upplevt flera gånger att när råttan blir orolig så söker den sig till sin ägare. Men vanligast är nog att den vill vara ifred i det läget.
okej tack så mycket för svaret
Min erfarenhet säger att de ofta har en sista "pigg" dag, då de förbrukar all sin sista energi. Sjuka och gamla råttor kan då felaktigt lätt uppfattas som att plötsligt vara på bättringsvägen.
tass!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#3 min ena gubbe var så sista dagen. Han visade att han ville ut ur buren, något han inte hade gjort på länge. Sen gick han runt i köket och var ovanligt pigg. Sen när han gick in i buren la han sig för att sova med sina kompisar och vaknade inte mer.
Tänka igenom på alla här så känns det rätt olika. Samt mertalet har fått hjälp sista biten över med avlivning.
En del har jag inte märkt nått på alls och varit chockad på hur råttan myste med mig kort innan jag hittar den död i buren.
En del som varit sega och dåliga har fått ett sista pigg ryck och man trott att de hållit på att bli bättre.
En del har varit mycket kärvänliga och velat vara med mig eller burkompis/ar.
En del har hela flocken blivit i obalans och man sett att nått är fel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
tack för svaren, har en liten gammtant här hemma som blivit lite extra seg, vill bara ligga och gosa och ta det lungt.