Kastrering i morgon
I morgonbitti åker sambon med Nero till Valla för kastrering (Av nero alltså 😉) och hämtar honom efter jobbet.
Nero kommer få bo i en duna ca en vecka efteråt så han inte kan klättra och kanske sträcka sej så såret går upp eller liknande.
Sen flyttar han in i sin vanliga bur igen.
När tror ni min hona Dammi kan flytta in till honom??
Vet. sa ca 6-8 veckor.
Jag är dock super orolig inför kastreringen då jag har dåliga erfarenheter av detta.
Nero är över ett år men pigg och frisk.
Är det vanligt att de dör av narkos??
Som sagt, e as nojjig nu å har massa mardröms senarion i skallen.
är ja bara fjollig å kan slappna av eller?
Vad har ni för erfarenheter av kastrering av råtta?
Har det gått bra?
Har bara kastrerat chinchilla innan och han dog av komplikationer efteråt men ja vet att chillor e mkt känsligare men iaf!
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Ja, det är läskigt och har också hört en hel del om komplikationer efter kastrering. Jag mailade Blå Stjärna i GBG och frågade lite hur det gick till och om det var så farligt som man hade hört. De skrev till mig att det inte skulle vara några problem och att de söver med gas, vilket är det säkraste sättet att söva på. Så jag hoppas och antar att de gör det på Valla också 🙂

Risken för att de dör är egentligen störst om de söver med injektion. Det är medlet de ger när de ska vakna som de kan dö av.
Det säkraste är att söva med gas, och det bör man kolla upp så att vet gör. Jag har faktiskt inte hört om någon råtta som dött när de sövts med gas, men det är klart att risken alltid finns.
Jag har själv låtit kastrera en råtta, och han sövdes med gas. Det gick hur bra som helst och han var oförskämt pigg efter operationen. Det jobbigaste är egentligen att hålla koll på dem så de inte pillar på såret och biter av stygnen. Min grabb var visserligen limmad också vill jag minnas.
Jag tror nog att det ska gå bra för din råttentott också!:)
Nu är han hemma och han mår bra :)
Allt hade gått super bra och han hade varit jätte snäll och duktig.
Han har nu 2 stygn som han än så länge inte pillat på… han sysselsätter sej med att tugga sönder sitt hus och han har aldrig gjort detta innan hehe
Äter och dricker gör han med och verkar som vanligt.
Han fick metacam oxå som han ska ha i 3 dagar.
Nu bor han i en nytvättad duna som han ska bo i 1 vecka innan han får komma hem till sin bur igen.
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
#2 det stämmer inte riktigt. Det är inte uppvaket som kan ge dödlig utkomst. Sövningsmedlet är det som dödat alla mina operationsdjur.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag fick min femte hane hittills kastrerad i går. Allt gick bra, som vanligt. Han var lite väl intresserad av sina sår så han har faktiskt en liten "tratt" på sig.
Tidigare gånger har hanarna gått tillbaka till sin flock efter 1-3 dagar.
Enligt min veterinär är de "säkra" efter fyra veckor.
If you fight love, you're always a loser

#4 Jag menar sprutan man ger för att de ska vakna (motmedlet), den gör att andningen påverkas och det brukar vara det de dör av.
#6 för mig är det allt id sövningen som varit kruxet. Min senaste hona dog av det, tyvärr. De andra två var det nog både feldocering som gjorde att de pojkarna dog.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#7 Ja, det är sorgligt att du ska ha behövt vara med om det. Du och jag har så olika erfarenheter av narkos, alla dina har dött och alla mina överlevt. Därför är jag också alltid noga med att säga att det alltid finns en risk att de dör, oavsett vad man söver med. Och de kan ju dö av vad som helst under en narkos egentligen.