Periodiska Systemet-Kullen
Länk till den tidigare tråden: http://rattor.ifokus.se/discussions/520a97dfce12c462cf00154f-radda-2-rattor-gavleborgslan
Igår kom 2 råttor hem till mig, en hona och en hane som bott tillsammans i sitt tidigare hem. Honan fick även en kull som föddes igår och det är dem det kommer handla om i denna tråd.
Antal Födda: 19 Stycken
Antal Levande: 18 Stycken
Vi fick avliva en då den saknade kroppsdelar. Ett ben, en tass och halva svansen. Det känns som om mamman kan ha misstagit de delarna för navelsträngen.
Såg idag när jag kollade igenom dem mer noggrant att en av de levande ungarna saknar hela svansen. Den har alltså blivit avbiten (bild kommer) Men ser ut att må bra i övrigt 🙂
Alla har fått i sig mat förutom en liten som legat längst under alla, så jag försökte få den att hamna överst i högen nu för att öka chansen att få lite mat.
Det ser ut att bli några roans!? Ser att en del har teckning i ansiktet och en del är mörka. Vi får se om någon dag då det syns bättre.
Jag har inte räknat alla kön än men många flickor ser det ut att vara 🙂
Nu hoppas vi att alla överlever och utvecklas som dem ska 🙂
Inget säljarsnack i tråden tack! 🙂
Oj, intressant med svanslösa. Får hoppas på att den klarar av livet utan svansen, blir nog en liten vinglare i början kan jag tro :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Åh fy så söta!! Får tårar i ögonen, jag är sååå sugen på att ha en kull men vill först ta reda lite mer på min ena tös innan huhu. Hoppas att det går superduper bra för er!
#3. Jo den är rätt så charmig 😉Får se om han kanske får stanna också, med tanke på att det kan bli problem med balans och då kanske det inte är så lätt att flytta till ny flock. Ja vi får se 🙂
Är den svanslösa en hona? Jag kan i så fall erbjuda den ett bra och långt liv hos mig, haha. Har en svaghet för det annorlunda :)
(men se på mig, de är knappt en dag gamla och jag vill redan ha en)
Det blir så kul att följa den här kullen!
#5 Haha nästan tur att det är en hane. Jag har egentligen satt ett förbud på mig själv att skaffa fler… men känner att det kommer bli svårt den här gången!
#6. Blir nog lite bråk om vem som skall ha lilla svanslös 😉Vi får se hur den utvecklas sig 🙂
Tass
#6 jag känner lika, annorlunda är intressant så länge de inte mår dåligt av det :p
#7. Gah, skrev jag han XD Shit, jag vet inte med tanke på att svansen blivit bortbiten så är den så svullen för att lyckas se könet än 😞
#11 Ahaa, men då ställer jag mig tillbaka i kö! xD Men precis som du sa, vi får ju allt se hur det går :)
Vilken vacker färg det är på mamman!
Oj vilken räddningsaktion, nästan live här på RiF! Vilka hjältar ni är!
If you fight love, you're always a loser
Men lille svanslös, hoppas hen utvecklar balans på sitt alldeles egna vis! Och vilken tur att de fick komma till dig!
Tass!!! Och så söt, hem oavsett kön borde få heta Pelle. Söta grisar allihopa:)
Hen// kolpa
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Gullebullar! Ska bli roligt att se dem utvecklas! Nästan så man blir sugen på att ha råttor själv ;P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Haha jag tänkte också på Pelle svanslös 😉
Hur är föräldrarna i temprament? :)
Vad du sett hitills i alla fall.
//Nike
#19. Mamman är väldigt äventyrlig av sig.
Pappan är verkligen trevlig och gosig. Jag måste sitta mer med dem för att lära känna dem bättre men pappan är då absolut flocksmart, han håller sig undan bråk om han kan. Tyvärr så var ledaren i flocken en liten suring så jag fick ta ut ledaren och då blev det lugnt. En hane (Elvis) försöker visa att han finns där för honom :)
Tass! Den svanslösa får gärna flytta till mej om det råkar vara en hane :3 Haha! Nämen jag är väldigt svag för annorlunda. Fast de lär väl redan vara lång kö på hen ;)
För att påminne er om vad TS har skrivit…
Inget säljarsnack i tråden tack!
om man vill boka en råtta etc så får ni vänta tills en annons har kommit fram gjord av TS
/ Mod
Åww tass!
ahh tass!! Så glad att det blev bra för dem tillslut :)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Dagens uppdatering:
Jag tog ut alla ungar idag, räknade dem till 17 många gånger och jag hittade ingen i buren heller. Snart slog det mig att den kanske blivit nedgrävd i Toa-lett. Så jag började gräva och där låg den, iskall och inget liv alls. Troligen hade mamman grävt ner den för den låg väl begravd :/
Så nu är det 17 ungar kvar. Mamman hade även delat upp dem i två olika högar vilket gjorde att den ena högen hade fått mindre med mat. Nu ligger alla i en hög och jag hoppas hon låter dem vara så också.
Mamman verkar inte heller vara den där som vill äta barngröt, kycklingen ratade hon också bort. Det kanske beror på stress efter flytt och så vidare men jag försöker hitta mat som hon faktiskt äter utav.
Bild på ungarna tagen nyss.
Ps: Mamman ligger hos hela högen just nu, så jag hoppas att dom som inte fått i sig så mycket får i sig mer nu :)
så synd att en har gått bort.. skickar styrke kramar till hela högen så att dom klarar sig ❤️
Shit vad skönt att någon förbarmade sig över de två stackars råttorna. Verkade ju komma från ett minst sagt trassligt hem…
Och vilka fina marsipangrisar!
Funderade på om honan och hanen är syskon…?
#29. Det vet vi inte men det kan mycket väl vara möjligt tyvärr :/
#30 Åh, stackars små.
Ska bli intressant att följa i alla fall!
Är helt såld på lilla svanslös…
Tass
tass
MVH Ciwi
Uppdatering: Har nyss tittat till ungarna och samma sak som igår saknades en liten unge. Jag letade och grävde i buren och tillslut hittade jag den lilla, fortfarande vid liv men väldigt kall. Mamman hade även 4 ungar som låg utspritt i buren som var kalla.
Alla 17 ungar lever än så länge och jag hoppas även det fortsätter åt det hållet. Det ser ut att bli en hel del Hooded vilket inte är så konstigt heller 🙂Sedan har vi några som blir roans, bland annat blir svanslös en roan 🙂Sedan är det någon jag funderar fortfarande över, åt capped hållet med en litet fläck på pannan 🤔Blir kul att se hur den ser ut med lite mer päls sen.
Jag har nu räknat dem till 5 hanar och 12 honor. Hoppas att jag såg rätt, Haha. 🤪
Bilden från idag :)
Snacka om motsatsen till korvfest!
Jag förstår inte hur mamman lyckas. Idag låg en unge död, den hade fullt med mat i magen men avled ändå 🤔
Jag ska ta en bild lite senare 🙂
Tass
#36 Usch då.. hon kanske känner att det är för många, och försöker gallra ur :/
#38. Jo med tanke på att hon hela tiden flyttar dem. :/
#39 Bra att alla kan lita på att du gör allt du kan för att hålla dem vid liv! :)
Tass
Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 
Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina
Tass 🙂
Uppdatering: Imorgon blir ungarna en hel vecka gammal och dom är fortfarande 16 små knattar. Mamman har slutat delat högen och ligger hos alla vilket är mycket positivt 😃
En annan grej jag funderar på är att vissa ser ut att vara Hooded mm/Variegated hållet. Någon som har en smal bläs i ansiktet, en annan har en fläck i pannan. Vad tror ni? (Bild kommer)
Här är en bild på hela högen 🙂
#48 skulle jag säga variegated mm då den inte har tillräckligt mycket färg för hooded och #47 kan jag inte svara på då jag behöver se rygg.
#49. De flesta är dålig Hooded, Hooded, variegated och striped. Men det är så svårt att veta vad föräldrarna bär på när man inte vet något om dem och deras bakgrund. Är dom zooråttor så undrar jag om det finns variegated i linjen eller om dem faktiskt är roan men ändå enligt ryggen borde dom inte vara roan. Så jag känner mig förvirrad :/
#50 bilden på hela kullen påminner om min kull jag hade och där var det hooded mm, variegated mm och (självklara) roans dessa efter en grossistråtta i grunden (någon linje bakåt) Jag tycker det ser ut som en massa mm så man får helt enkelt kalla dem det de liknar Mest och då är 48 en variegatet i mitt tycke Av de bilder i tråden tycler jag mig bara se en roan, den mitt i klungan på 46. De du är förvirrade kring trlr jag helt enkelt har bläs, dåliga sådana dårå, men det kan ju vara roan, beror ju på rygg. Det visar sig med tiden men gissningen är nu helt enkelt Var mm Du kan inte rada upp dem bredvid varandra så man ser huvud o rygg?
#51. Låter intressant, orkar inte ta fler bilder, ligger i feber. Men jag ska självklart ladda upp en sådan bild senare :)
Tassar här! 🙂
Hehe väldigt lik min kull må jag säga. Ja du har en massa mm i alla fall, en del självklara Hooded mm men sedan några mer hoodigated haha! På bild 1 skulle jag vilja säga att majoriteten ser ut som variegated mest ocb bild w hooded (ja förutom roan bebbarna) Har du lyckats lista ut köp på svanslös? :) man är inte ett dugg kär i sötnosen :) Hoppas blivande hem har en tråd och uppdaterar ofta så man kan följa
Låter ganska troligt, blir kul och se när dem blir äldre :P
Nej, ingen aning ang könet på svanslös, känns som en pojk men jag lovar inte lova något.
Jag måste ju säga att jag har fallit för dem allihop men man kan inte ha kvar alla dock :/ Och jag hoppas som dig att det kommer ut trådar om dem sedan så man får följa dem :)
Men gus min stavning! Hehe.. tur du förstår min surfplattestavning :p
#59. Haha inte så svårt att förstå 😉
Var den svanslösa gullen för kön?
#61 läs 58 ;)
Lite namn jag har hittat åt dem små. Om någon dag framöver kommer bilder att läggas ut och då tänkte jag att vi alla får vara med och bestämma vem som ska heta vad. Namn efter denna lista jag gjort. 🙂
Här kommer listan:
Titan
Järn
Nickel
Koppar
Silver
Guld
Zink
Aluminium
Kol
Bly
Kväve
Syre
Svavel
Klor
Jod
Helium
Tja jag tycker det är bäst att svanslös får hela Guld, eftersom guld är den metall som är värd mest o svanslös så specielll ;D
På bilden i inlägg #54 ser det ut som att tredje ungen från höger har ett hjärta på ryggen :D
#65, åh det såg jag inte! :D
Nummer #48 också ^^
//Nike
Hehe, då kanske den kan heta Järn, för att ja, järn i blodet. Hehe :D
#64 Tyckte det klingade lite fel i huvudet att guld skulle vara den metall som är mest värd, och mycket riktigt, efter en googling hittade jag att platina faktiskt har högre värde än guld :) Inte för att det spelar någon större roll, men ändå :P
#69 syftade på namnen i listan ;)

Åh en massa hd mm och roan bebisar. Så söta
Tass
I think more things before breakfast than people think all day 
Håller på och laddar upp kameran inför en bildbomd! 😃
Tass
Åååh, ser jag i syne eller är det en minipannfläck på hona 4? Får mig att tänka på min älskade Panya, rip
#81. Japp en mini är det alltid ;)
Hona 6 ❤️
//Nike
Ag hanen var bara för vacker! Jisses
#96 Men lilla älsklingen då, det där säg inte alls roligt ut, hoppas det inte gör så ont som det ser ut att, göra :o eller ja, att det inte gör ont alls.
Tycker roan bröderna i #95 ska få heta Svavel och Syre :D
//Nike
#100. Absolut, det ser hemskt ut men han ser ut att må bra än så länge i alla fall :) Vi hoppas att hans kropp läker det där på ett fint sätt :)
#101. Jag skriver upp det så får vi se om fler håller detsamma :P
Tycker svanslös ska hela Guld, lilla guldpojken ;) Hona 7 tycker jag Silver
Tycker Ag hanen (hane ett) borde heta Järn pga hjärtformade teckningen :D
Jag älskar hjärtat på rumpen, så otroligt sött!❤️
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kom igen, fler förslag, alla ungar måste få ett namn 😃
Titan - hona 3 Järn - hane 1 Nickel - hona 10 Koppar - hona 11 Silver - hona 7 Guld - hane 4 (guldgossen) Zink - hane 5 Aluminium - hona 5 Kol - hona 6 Bly - hane 2 Kväve - hona 9 Syre - hona 2 Svavel - hona 1 Klor - hona 8 Jod - hane 3 Helium - hona 4
Vet att du redan valt ut namn från periodiska systemet men tycker att vissa av namnen är lite "negativa". Typ bly som är en tungmetall och klor som inte är något snällt ämne alls. Kanske platina och neon skulle kunna funka istället. Jag menar det absolut inte som någon kritik! Bara satt och reflekterade lite…

Ååh jag dööör. Ag hd mm pojken med pannfläck.
Underbaraste och så färgen. Jag intalar mig väldigt hårt just nu att jag inte ska ha fler bebisar, inte ha fler bebisar………..
Jag vill bara kalla alla pluttinuttifnutti osvosv…
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#107. Toppen, är alla med på det så blir det efter din lista 🙂
#108. Jag vill inte bestämma det, vill ni byta så är det ok men då får gärna fler vara med på det innan 🙂
#109. Jag sitter i samma sits 😉Det typ kliar i fingrarna och hjärnan säger sitt och Hjärtat sitt, men jag har starkt nog bestämt mig att endast svanslös får stanna. Ska bara hålla mig på det spåret också 😉
#110. Nog är man förälskad i dem allt 😍
Hona 7 alltså… Lite smått kär.
#112. Ja, samma här, hon har en vit nos ❤️
Söta :)
Hane 3 tycker jag ska få heta aluminium:)
Beryllium
Titan
Guld
Silver
Koppar
Platina
Kvicksilver
Neon
Argon
Kobolt
Selen
Cesium
Krypton
Xenon
Antimon
Wolfram
Indium
Palladium
Nickel
Brom
(20 namnförslag)
If you fight love, you're always a loser
#116 Gillar din lista skarpt! Indium och Palladium, riktigt coola namn.
KRYPTON! ehehe, skrik men det är ju ett Måste :D
Ja ni är ju med och bestämmer :P
Ska ändra om min lista lite så snart nyinköpta laptopen är klarinstallerad x)
#120. Haha gör så du :P
Insåg idag att det bara är 2 dagar kvar tills dom öppnar ögonen! Har tiden verkligen gått så fort!? 😮
Fast jag längtar ju såklart tills dom blir busiga ❤️
Grattis, du har lyckats göra mig råttsjuk för första gången nånsin. 😉 Har aldrig tyckt de varit äckliga eller så, har bara inte haft intresse. Och nu sitter jag här helt --> 😍
"Tur" jag är allergisk och i ett annat land. Men tråden kommer följas! 😃
Guld kan ju hete Au istället. Förkortningen. :) Fast det är klart, smeknamnet för Guld blir ju Gulle. 😃
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
De flesta ligger mellan 18-20 gram. 10 gram för litet fast det är inte så konstigt heller med tanke på hur många dem är som behöver mat. Vi hoppas det sker en lite större skillnad när de börjar äta riktig mat 🙂
Minstingen i kullen oroar mig, ca 10 gram endast! Det är en liten kämpe i mina ögon, troligen inte fått i sig så mycket mat som de andra syskonen. :/
Dom är så ljuvliga!
#136 <3 Helt bedårande!
#137. Ja jag är så förälskad i henne :P
Svanslös! 😍
Hoppas länken funkar till en liten film på svanslös som äventyrar 😃
https://www.facebook.com/photo.php?v=603619726356929&set=vb.189365394537623&type=2&theater
Hehe påminner lite om en hamster när man ser bakifrån :D
#142. Jag vet, så otroligt charmigt :)
Börjar närma sig för att alla ska få namn, snart dags för annons :)
Tror även att det är dags för nya foton på trollen. Jag hoppas på att få det gjort imorgon! Porträtt + rygg för att kunna se skillnad :p
Hejja Svanslös!!!
Här är en film på hela högen 🙂 https://www.facebook.com/photo.php?v=603923656326536¬if_t=video_processed
Tråden börjar visst bli ganska lång. Men det blir en ny tråd snart, annonstråd :) Jag vill prova en gång till att ni skriver era önskemål namn per unge, annars kommer jag ta den listan som redan gjord av Zakaraa 🙂Lite lat idag på att ta nya bilder, blir imorn eller i helgen. Vågen har totalpajjat också så inga vikter kan jag kolla just nu. Blir att köpa en ny i månadens slut 🙂
För att förtydliga så blir en annons på kullen i helgen vilket gör att jag vill ha in namnlista efter periodiska systemet. Annars blir det att jag tar den listan som redan gjort av Zakaraa. Alla får alltså vara med och bestämma! 😃
#180 Döör ❤️ Alla är jättesöta men hane 5 är alldeles för söt 😭
Hane 3 är ju att dö för! ❤️😭😍
Kan nån uppdatera eller skicka en länk eller nåt? Hehe jag vill veta hur svanslöse har det nu:) det kanske är nån annan tråd men länka gärna då