Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1164 ggr
missporcelain
0

Idag räddades lilla Rolf!

Jag har tidigare skrivit en inlägg om en galen ägare och en stackars liten råttpojk. Idag hämtade min kompis honom för att sedan ta honom till mig. Han är jättemysig, fint temperament och helt underbar! Min kompis har undersökt honom, hon har hittat två ärr på svansen och även ett hugg in i svansen som om att någon har bitit av en bit. Nu ska jag bli vän med honom, sen hitta en liten burskompis. :3 Vi funderar på att lägga en anmälan på bruden pga att hon jobbar heltid, har en häst, två STORA aggressiva hundar och misskötta råttor. Vad säger ni?

missporcelain
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Rolf :3

[00emi07]
2

Hade anmält direkt! Vad kul för dig och honom! Kan man få se en bild? (:

missporcelain
0

Bild laddades upp precis innan din kommentar kom upp! ;) Ja, vi ska prata imorgon, jag och vännen om alla fel och sen ringa in och anmäla.

Sahjoh
2

Anmäl om misskötta råttor men att hon jobbar heltid och har en häst förstår jag inte relevansen för riktigt.

JoySurrender
0

#4 I så fall borde jag blivit anmäld för länge sen :)

Men miss-skötta råttor ska man inte ha! Finns det råttor kvar i hemmet? Är det dokumenterat hur de har det? Är Rolfs tillstånd dokumenterat?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[00emi07]
0

å, han är helt underbar!

[JessyVestlund]
0

Vilken sötis! Hoppas allt kommer gå bra! :)

missporcelain
3

Inget illa mot er som jobbar fulltid och har djur. Jag omformulerar mig: Hon har intr tid till alla djuren utan de blir lidande. Enligt min kompis så var hästen i bra skick men inte de andra djuren. Därav nämnde jag hästen, så att det blir lättare att förstå situationen hemma hos henne. Jag ska träffa kompisen imorgon, höra vad som är fel där hemma också får jag också kolla på lillkillen :) Ännu en bild förresten, han myser satan :)

AliciaRing
0

Gud så söt! :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

wigitri
0

Underbart söt pojke ❤️ Så underbart att det finns människor med empati och räddar djur i missär. All cred till er!

Mskristina
0

Åh, skruttkillen, all kärlek till honom - och till dig som hjälper honom till ett värdigt liv.

marathos
0

Finns det fler råttor också?

missporcelain
1

Där finns fler råttor hemma hos henne så jag ska fan se till att hon inte får ha fler längre. Han är hur go som helst så det blir att skaffa en kompis till honom. Och tack alla, kompisen har nu gett honom ett bad för så här såg hans svans ut, p.s kommer efter bild med.

missporcelain
0

Han har även jättelånga klor och tänder, så det blir en heldag med killen imorgon så att han verkligen kommer i bra skick igen. Vi kan säga så här, han kan knappt stänga munnen för tillfället… Efterbild:

Sahjoh
0

Åh men nej titta på den svansen! Stackars lilla kille! Så.skönt att han fått bli ren från all skit eller urinrester! Så fin han blev efter bad ich lite skrubb:)

Charlott_
1

#8 Hundar måste rastas var 6:e timme enligt lag (Jordbruksverket). Valpar och äldre hundare dock oftare.
Hundar i hundgård måste rastas utanför hundgård var 6:e timma!

Rätt påläst (a) Så anmäl henne om hon inte har någon som tar han om hundarna om dagarna. De är djurplågeri!

BellaLjungberg
0

Min killes svans är också sån. Liten och tunn!
Tog över honom från en annan tjej som inte hade tid för honom och jag försöker verkligen få honom att bli större. Men han blir bara tanigare för varje dag :(
Får bli veterinären den kommande veckan!

JoySurrender
0

Rolf är en väldigt lycklig råtta. <3

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Gasoline
0

Skönt att han kommit till ett nytt hem, och vilken skillnad det är så svansen :-o #16 det står dock på jordbrukets hemsida "Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag." http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Charlott_
0

#19 Fel av mig men förväntade svar av TS :)

kundvagnsgnu
0

Nämen skrutten, titta så fiiiin svansen blev!

Felliiis
0

Va fin svansen blev! Hur lyckades du få den så ren? :o Jag prövade med min ena råtta för hon har lite sådant på sin svans men det gick typ inte(skrubbade visserligen inte, vågade inte göra det)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Elinisa
3

Vad roligt att höra att Rolf& Du verkar trivas tillsammans! :-) 

Han ser fin ut& verkar ha lagom hull, utefter vad man kan se på bilderna, så det är jättebra han inte verkar lidit några större fysiska men ändå.. :-)

Om han har haft svårigheter att slipa ner sina tänder kan han ha  ett medfött bettfel, så var beredd på att hålla koll på hans tänder resten av hans liv.. Hade två bröder, som inte heller kunde slipa ner tänderna normalt själva& var tvungen fixa det hos veterinär, tills jag lärde mej att kapa tänderna åt dem. De hatade det förstås, men var glada efteråt. :-)

Råttor ska ju normalt slipa ner tänderna själva genom att gnida dem mot varandra, men sitter tänderna fel i munnen från början, så kan de inte riktigt göra det som de ska. Hjälper inte mycket med massor av gnagmaterial, då tänderna redan sitter fel.

Att hans svans var skitig hopas jag att du inte oroar dej över, då det är väldigt vanligt att råttor lämnar svansen till sist i tvättningsproceduren& ofta struntar i den helt. Har sett riktigt lortiga svansar på friska glada& välmlående råttor hos mycket kunniga& omtänksamma ägare. Däremot har jag själv upplevt att några av mina råttor blir torra& "uppruggade" på svansen då jag inte tvättar& smörjer den åt dem. :-) Är nog lite olika för olika individer.. 

Såren lär läka på nolltid. :-)

Det var synd att den tidigare ägaren inte hade vetskap om att det kan sluta riktigt illa om man inte separerar råttor som bråkar så mycket att de skadar varandra!

Nu förstod jag inte riktigt om det var "Din" råtta eller burkamraterna som startade bråken, eller om det var ngnslags kombo; att de heltenkelt inte funkade ihop.. Men oavsett så är det viktigt att ta itu med problemet i tid& inte avvakta för länge i väntan på en lösning, då råttorna kan få allvarliga men, -både fysiskt& psykiskt. (Har själv gjort detta fruktansvärda misstag.) Synd att tidigare ägaren lät det gå såpass långt.

Även om du upplever ägaren som okunnig& oengagerad, så antar jag att du ändå tänkt på, -& är beredd på att din nya råtta kan ha svårt att gå ihop med andra råttor. -Oavsett om det beror på att han själv är "våldsam", eller att han har blivit utsatt för saker som gör det svårt för honom att lita på andra råttor i fortsättningen..

..Så när du skaffar en ny liten vän till honom; var gärna beredd på att det kanske inte funkar& Rolf att kanske kan behöva mer tid själv, eller bli ensamråtta för gott, -& att; om du inte har möjlighet till två flockar (dvs den lille+ nya vänner.) -så är det bra att du kollar upp så du har möjlighet att lämna tillbaka det nya lilla råttan.

Hoppas iaf att det löser sej på bästa sätt& att Roffe är redo att börja om på nytt med nya vänner! :-)

missporcelain
1

Hej! Tack för alla fina kommentarer. Nu har Rolf varit hos mig i ett dyn och han är helt underbar. Han har hälsat på flickorna och alla tre funkade bra ihop. Vi har klippt klorna och filat ner tänderna en bit, men det får vi fortsätta med. Han bodde förmodligen i en resebur och därav kan inte klättra så bra. Jag hade buren öppen hela dagen igår, så nu klättrar han, myser och lägger lortar lite här och var. Han har inte försökt bita, visst tecket på aggression eller något, inte ens när vi har pillat i munnen! Men skriver mer strax. :D

missporcelain
0

Han är med oss hela tiden hihi. Han är väldigt stor för sin ålder så det blir lite träning och förhoppningsvis bättre kost än hos förra ägaren. Lämnar en fin liten bild som min polare tog igår.

R8bus
0

Stackars liten. All beröm till dig som orkar ta dig an honom.