Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 685 ggr
mofis
0

Introducera ny råttkompis

Vi har tagit hand om 2 fantastiska råttpojkar på ca 1 år. Är sugna på att köpa 1-2 bebisråttor. Hur gör man bäst? Är rädd för bråk. Pojkarna är jättesnälla o lugna. Ganska stora, i mina ögon. Den ena väger ca 650 gram o den andra ca 600 gram. Zooråttor. Tacksam för råd. Även om någon har eller väntar ungar i Stockholm.

R8bus
0

Hej. Ifall de nya råttorna är ungar så kommer det säkert att gå bra, bara du tar det lugnt och låter det ta sin tid. Läs denna artickel för info om introducering: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor

Fridborg
1

Artikeln är jättebra, men ska påpeka att den mest är till för svåra introduceringar. Oftast räcker det med att släppa lös alla på en neutral plats, tex badkaret eller sängen om de inte får vara där annars så löser de oftast det där själva. Märker man att det kan bli lite gruff kan man ha en bok redo i handen att sära på dem (ta aldrig handen för då kan man bli biten).

95% av gångerna går en vanlig intro bra :)

:')
0

2/2 av de intron jag har haft har gått dåligt. Så ta det säkra före det osäkra och kör ett lite längre intro. Speciellt när du har att göra med hanar i 1 års åldern! :)

Fridborg
0

2 intron är ju inte så många och du haft otur. Jag har gjort måååånga intron och det har egentligen aldrig gått dåligt för mig :) Säkert väldigt skilda upplevelser man har men man kan börja med den enkla vägen. Även om de är 1 år så ska de inte betyda så mycket då de andra är bebisar, de flesta är snälla mot bebisar. Är de inte det så kan man börja fundera på om man inte ska ha två flockar för sånt beteende kommer att sitta i. Har själv en hane här hemma som inte klarar av yngre, speciellt inte rangklättrare och sedan de yngsta fick flytta har han blivit lugn och harmonisk.

Man ska lyssna på sina råttor och deras behov helt enkelt och känner man dem bra kommer det att gå bra :)

R8bus
0

Oftast går det bra att bara kasta ihop råttor. Men jag skulle aldrig sätta samman två råttor om jag inte innan iaf studerat hur de reagerar på lukten från den andre. Har man riktigt otur har man en råtta mindre innan man hinner inse vad som hänt, speciellt om man inte är 100% på råttspråk. Det är dock inte alls säkert att en råtta som först är aggressiv mot småttingar kommer att vara det alltid, för mig har alla introduceringar gått bra tillslut, även de som varit riktigt svåra och tagit månader. Men ja nyckeln är väl att känna sina små.

Apootie
0

Säger som de andra, det gäller att man känner sin råtta någorlunda och vet deras beteende ganska bra iallafall. Har introducerat två gånger, första gången en bebis till mina 3månaders pojkar, och andra gången två bebisar till samma råttor som då var 10 resp 7 månader. Det gick hur bra som helst och de bodde i samma bur direkt. Visst blir det tjafs, rangtjafs, men det får man räkna med..