Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1056 ggr
Issie
8

Dagens uppfödare...

Okej, alltså.. Nu är jag inte så väldigt insatt i vad som pågår i råttvärlden, vilka nya uppfödare som finns o.s.v. Jag sitter glatt hemma och pussar på mina egna små älsklingar, och tar dagen som den kommer, trots att jag är råttägare sen ungefär 10 år tillbaka och flitig på att använda dumburken.

Däremot har jag något så när koll på vilka uppfödare jag inte har likadana värderingar som, för vissa verkar rätt och slätt helt j*vla vilse med vad avel faktiskt innebär, sorgligt men sant!!

Det har kommit till min kännedom om ett samarbete mellan två uppfödare, varav den ena har dåligt rykte av en anledning, och den andra vet om detta, men tycks inte alls bry sig. Personen tänker ge ett par råttor till den "ökända" uppfödaren, trots att denne vet alla tråkigheter om denna människa. Och det är verkligen tråkiga, tråkiga grejer… Sådant som gör att vettiga människor inte alls skulle vilja placera råttor hos en sådan människa. Men det struntar den andra uppfödaren i eftersom denne är "rädd" för att råka illa ut, p.g.a uppfödarens rykte om att vara rätt bra på att skrämmas.

Ingen behöver känna sig träffad, men jag funderar bara på hur man tänker när man gör på det sättet? Det är urbota korkat i min mening! HUR kan man sätta djurens hälsa och välmående åt sidan för en sådan sak? Jag blir bara så arg och besviken på dagens råttsamhälle, att jag är glad att jag vanligtvis håller mig undan andras "business" så att säga. Fy…

Ville mest vädra mina tankar lite. Jag var nyfiken och kollade runt bland de för mig okända nya uppfödare som dykt upp sedan sist jag köpte råttor från någon annan. Det verkar ha kommit en hel del bra, men när jag ser sådant här vill jag bara gräva ner mig och aldrig mer titta upp!!

Issie
0

Det tråkiga med det hela är att jag fattat tycke för den andra uppfödaren som verkade vettig. Sedan kom detta fram, och jag blev rätt besviken. Känner inte riktigt att jag kan stötta sådant.

Hur hade ni sett på saken?

Melissa V
6

Finns många stora uppfödare som ja..många gånger inte borde ha något på 4 ben över huvudtaget. Sånt kommer man aldrig ifrån och egentligen inget man kan göra åt heller. 
Allt man kan göra är att själv inte sponsra dom på något sätt, vare sig att ge dom pengar eller ta emot omplaceringar från dom. Bara ge blanka tusan i dom

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Lancia
2

Jag känner till en eller ett par liknande situationer. Den "snälla" uppfödaren är dessutom väldigt duktig på att snacka skit om den "dåliga", men likväl fortsätter samarbetet och råttor placeras där. Jag vet verkligen inte vad man kan göra här…

malin.maria
6

Förstår att man inte kan hänga ut uppfödare med namn här, men för oss som är lite nykomlingar i råttvärlden känns det ju oroande att det finns aktiva uppfödare som inte är måna om djuren :( 

Jag skaffade tack och lov mina två första råttor av en fantastisk uppfödare. Är inne på att skaffa två killar till mot hösten, men då vill jag ju inte sponsra något oseriöst om det skulle vara så att jag köper av en annan uppfödare.. Svårt detta :/

Vänliga Hälsningar

Malin

Melissa V
4

#4 att söka runt här är bra tips också om man oroar sig Och kolla med PM/telefon runt med olika andra om de kan rekommendera personen men då får man nog kolla med mer än en för att få en klar bild. 

Man kan aldrig göra för mycket research helt enkelt 🙂

Fjordell
9

Verkligheten är tråkig… det är den verkligen. Skulle inte heller vilja sponsra en uppfödare med ett sådant samarbete. Jag har haft lite otur i början i mitt val av uppfödare och så, men jag tog mig ur det och nu är jag glad att jag fått gå igenom det jag ändå gjort. Erfarenheter är himla bra att ha!

Jag kan nog ana vilka du menar, faktiskt. Och jag kunde inte hålla med dig mer, det är oerhört tragisk att de yngre förmågorna ska beblanda sig med den lite tråkigare sidan av råttvärlden. Att man samarbetar med någon man vet inte håller den standard man själv håller är ju helt galet, det visar ju att man någonstans tycker att det ändå är okej.

Som uppfödare ska man kunna stå för valen man gör, och det lönar sig i slutändan! Jag har råkat på några fantastiska människor längs vägen, och jag ångrar inte en sekund allt jag sagt och gjort. Människor märker rätt snabbt om man är äkta eller ej, det måste man komma ihåg.

Melissa V
1

#6 word 🙂

JoySurrender
3

Att man aldrig kan göra för mycket research håller jag på¨att lära mig… Det är som med hästar - min andra passion - och egentligen allt annat; med tiden lär man sig vem man kan lita på.

Känns som om jag börjar få LITE koll.

JoyS, som har en väldigt bra samarbetspartner 🙂

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

wintermynta
6

Dagens sanning. När du som uppfödare fått skinn på näsan , kan stå på dina egna ben, avgöra vad som är skitsnack eller inte, den dagen kommer dom flesta uppfödare att sluta prata med dig . Istället kommer dom prata om dig .

Jag har slutat att lyssna på vad andra säger om andra bakom ryggen.
Vill bilda min egen uppfattning och vet hur det känns att vara den uppfödaren alla pratar om istället för med. Jag vet vad folk säger bakom min rygg och vilka rykten som går. Sådana människor som alltid lyssnar på andra bidrar ofta genom att hålla skitsnacket vid liv.
Jag sammararbetar med några få uppfödare, uppfödare som har samma avelsetik som mig. Visst har omkretsen varit större men ibland så har det visat sig att dom man litade på inte var något att ha. Sådana människor sållar jag ut rätt fort , jag behöver inte dom.
Så istället för att sitta här och snacka , ta reda på hur saker egentligen ligger till. Vem vet ni kanske blir förvånade?

Lamina
16

#9 Säger hon som som för bara 2 dagar sen satt och öppet snackade skit om en annan uppfödare..?😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fjordell
12

Jag går aldrig efter rykten, vilket ibland tar rätt hårt på mig. Man ska alltid bilda sin egen uppfattning om folk, men det är väldigt svårt att få den korrekta bilden förrän man verkligen upplevt en människa. Folk ljuger MYCKET, det har jag sannerligen märkt. 

Jag fick höra massor av rykten om en viss person, men struntade i det eftersom jag först fick en mycket bra uppfattning om denne. Fler och fler frågetecken dök dock upp allt eftersom, och till slut brast det. För en ynka liten skitsak fick jag ta emot tonvis med skit, höra på skitsnacket som gick bakom min rygg och till och med ta emot hot. Vad jag än sa, så dög det inte. Jag brukar vilja hålla mig på god fot med alla, även dem jag inte delar åsikter med, men det går bara till en viss gräns… Man kan inte stå ut med hur mycket som helst, speciellt inte när personen inte lyssnar på ett ord av det man säger.

Det räckte för mig. Ingen ska behöva behandlas på det viset jag blev behandlad på, och kan jag förebygga sådana tråkigheter så gör jag det. En vuxen människa som inte kan bete sig som annat än en mobbare är ingenting att ha.

Folk begår misstag, det är så man lär sig. Men man måste kunna glömma och förlåta, annars kommer ingenting att hålla i längden. Man ska lära sig av sina felsteg. Man kan inte spåra helt bara för att man inte alltid får som man vill, och det ger en heller inte rätten att smutskasta folk hur som helst.

Att hålla inne på viktiga saker som uppfödare är att ljuga, speciellt när det handlar om levande och kännande varelser.

Men så är det, alla ska förstås få sin chans att lära känna en människa utan att andra lägger sig i. Det som stör mig är att folk skiter i att en samarbetspartner sysslar med sådant de själv inte tycker är okej. Varför i hela friden fortsätter man samarbetet då?

Grodan
4

Det är väldigt mobbat i råttvärlden, tyvärr.

Jag själv försöker att mobba så lite som möjligt. Just nu tycker jag att SRS är väldigt omobbat. Det var som att komma hem på utställningen sist. Vi hade alla väldigt trevligt. Jag anser att det är det viktigaste. Att kunna ha trevligt. Att ha en avslappnad attityd. Och om något känns fel kunna prata om det. (Det funkar inte alltid, men det är en fin tanke)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DaniPoo
6

Det är väldigt svårt för mig att ta ställning i det här. då jag inte får veta vad för "hemskt" den här uppfadaren är kännd för..

1. Alla kan göra misstag
2. Alla har inte samma syn på allt, ibland får man helt enkelt acceptera det. även om det gör ont i själen. Precis som vissa vegetarianer får stå ut med att andra människor äter djur. 
3. Bilda din egna uppfattning och skit i andra
4. Rykten är rykten.. Ofta är dem vinklade åt något håll.

Kanske den här uppfödaren förstår den "hemska" uppfödaren bättre än dig? Om jag var du och mådde dåligt över det här så hade jag hört av mig till uppfödarna i fråga och pratat med dem istället för att ta det med ett gäng frågetecken på nätet.