Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 644 ggr
emdi
0

olydig/biter på allt å alla. råd?

hejsan, längesen jag var här nu.

har en fundering ang mina råttisar, dom har blivit så himla bitiga.

börjat bita på sladdar å blommor när dom är ute och leker, sen efter dom varit ute å busat i kanske ½h-h så kommer dom upp i soffan å biter mig å pojkvännen i fötter å kläder. 

inte hårt bitande men det känns som att dom vet att man inte får göra så för dom blir rädda när man säger åt dom.

är det något slags uttråkad eller olydig eller är det en ålder? dominans? uppmärksamhetsgrej?

för de biter oss inte när man ska ta upp dom eller klappa på dom osv, bara när dom är busiga/väldigt aktiva ute å springer runt.

dom är nu nästan exakt 5 månader.

/emdi

mikeiko
0

Låter som busnaffs tycker jag, särskilt med tanke på åldern. Vissa råttor är mer orala än andra, tycker du att det är besvärande så markera med ett ljud samt blås på dem när de kommer och nyper.

Sugar Mist
0

Tänker ju spontant att de kanske vill ha fler gnagmöjligheter i buren? Har noll koll på råttors gnag-behov men det är ju vad jag tänker verkar logiskt

-

fridaanna87
0

Har samma problem med en av mina, han biter sönder plast, borrismattor och nu senast min tapet! >_< Men det är bara nu dom senaste två veckorna, och han är ca 4 månader.. Dom har en pinne och en trästege att bita på i buren, som dom andra använder, men det verkar inte vara tillräckligt för honom. Riktigt jobbigt, och vet inte heller riktigt vad jag ska göra åt det.

wigitri
0

Såna Gnagar stänger som finns i butik kan man väl ge till dom att bita på??