Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 494 ggr
Sarrebanan
0

Knasiga råttor?

Hej! Igår hände någonting jättekonstigt med mina två sötnosar. Varje dag leker jag med dem utanför buren i ca 1 timme. Dom älskar det och är alltid superglada och jättepigga. Jag har haft dem sen andra september och de är jättesociala, handtama och springer efter bara några sekunders tveksamhet upp på handen när man tar ut dem. Igår hade jag dem utanför buren i ca 40-50 minuter, inga problem där, sen släppte jag in dem (allt var precis som vanligt). Men när jag en timme senare tänkte kela lite mer med dem, så var det precis som första gången de var hemma hos mig! Humlan sprang iväg så fort jag öppnade buren och var helt omöjlig att nå, när jag väl fick upp henne så skrek hon verkligen, inte ett vanligt råttpip, utan det var verkligen ett skrik. Jag gjorde hälskontroll (jag läser djurvård så jag vet hur allt ska vara för att vara okej) och det var verkligen ingenting fel. Så jag lät henne krypa runt lite i mitt knä och på min axel, men när jag tog i henne för att sätta in henne igen skrek hon exakt likadant. Tro inte nu att jag sliter tag i mina råttor och klämmer ihjäl dem, för det är det sista jag skulle göra. Väl inne i buren var bägge två livrädda och vågade knappt komma upp och nosa på min hand. Jag förstår verkligen ingenting! Men imorse, innan jag drog mig till skolan var allt precis som vanligt. 

Och jag kan garantera att ingenting hände när de var ute heller, jag sitter alltid och har noggrann koll på vad de gör. Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?

Jag funderar även på att ringa veterinär om hon skriker sådär igen och verkar lika rädd för att bli rörd. Kan vara någonting som inte märks från utsidan, vill bara höra vad ni har för tankar kring detta?

mikeiko
0

Kan hon ha ramlat och skadat sig i buren?

Annars kan det vara ett "protestpip" också.

EmelieSaraViola
0

Kanske någonting som skrämt dem? :o så att dem var på "spänn" när du kom in, och därför pep i protest eller av rädsla.

Sarrebanan
0

Jag tror inte att hon ramlat, då mitt skrivbord är precis intill råttburen så jag ser dem praktiskt taget hela tiden ur ögonvrån och det skulle ju låta åtminstone lite grann om hon föll.. :/ 

Funderar på om hon blev rädd för något, men de betedde sig helt vanligt när jag inte hade handen i buren. Det var som att de helt plötsligt bestämde sig för att bli sjukt rädda för människor :/

EmelieSaraViola
0

Konstigt… det var säkert bara en fixidee du får väl hålla extra utkik bara! :)

Elinisa
0

Vid ett tillfälle har en av mina råttor betett sej lite som du beskriver. Han pep el skrek inte, men betedde sej som att han inte kände igen mej. Han var inte gamma el sjuk. Funderade på om han fått en stroke, el ngt liknande. (Kollade också igenom kroppen.) Den enda vettiga förklaringen jag kunde komma på var att jag råkade väcka honom mitt i ngnslags djupsömn, så han inte var riktigt vaken då det blev sådär. Han var konstig kanske 20min nåtsånt innan han blev sejsjälv igen. 

En annan av mina råttor hade en period på ca 1.5 vecka då han var nojig, rädd& nervös för allt, - tom mej! Hann bli riktigt orolig& ledsen. Tänkte avvakta& kolla läget ngra dagar& såg just då ett intressant inlägg på FB-sidan "Neuroscience Research Techniques", där man funnit att råttor kan liksom endel människor (tex. jag, som också blir konstig på våren) -kan reagera med oro& depressionsliknande symptom då vi överöses av solljus på våren. I just det fallet med min råtta kanske det var så (?), för han återgick ju till sitt vanliga jag igen. 

Detdär sista verkade kanske inte riktigt höra till saken, men vad jag ville säga var att endel råttor, liksom endel av oss människor kan vakna en dag& känna oss rädda& nervösa för allt i hela världen trots att vi är rättså normala för det mesta. Om dina råttor är sejsjälva& mår bra igen så hoppas& tror jag att du inte behöver oroa dej över det som hände.