Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1500 ggr
PlusPlus
11

Kalla mig blödig men...

…åh vad jag hatar alla bilder från älgjakten! Det är älgjakts veckabhär i värmlands skogarna och så fort jag går in på facebok så är det en massa bilder på döa älgar och stolta jägare elr hundar. Jag har inge emot jakt och allt det där, älgkött är mumma. Jag tycker bara inte om att se en massa bilder på döa älgar elr avhuggna huvuden mm. xD Gubben är jägare och jag skulle aldrig kunna bli med honom ut på älgjakt. Skulle göra såå ont i mig att se när dom skjuter ihjäl sina byten. :p Någon som känner igen sig? :p

RobinEH
5

Kan jag äta det så kan jag se det dö. Inga problem att se döda älgar, förutom om de lemlästats, flåtts och därefter dödats.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

zickan
10

Är köttätare själv och barfar hundarna. Föredrar att se vad jag stoppar i mina hundar.  Ser inge problem med att dela kort med human jakt. Dvs bilder som inte skvallrar om uttdraget lidande. Det jag däremot inte klarar av är alla som ska hålla på och dela alla hemska kort på vanvårdade djur, djur som slaktas levande osv.

Är lite som brukaren på jobbet. Blockerar på var de älskade köttbullarna kommer ifrån, men ratar fisk. Dels pga smaken men ofta kommentar efter om att det är ju synd om dom. Tror folk kan behöva ett ökat medvetande på vad de stoppar i sig. Inte för att göra de veganer, mer bara koll på vad de stoppar i sig och kanske få en tanke i vad de köper/stödjer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elinisa
3

Nuförtiden behöver jag jag äta kött för att kroppen ska funka& då väljer jag gärna kött från vilt, då djuren fått leva det liv de var skapta för& i de flesta fall dött snabbt& relativt smärtfritt. 

Känns betydligt värre att köpa kött, el köttprodukter från massupfödda djur, som tex kyckling. De lever inget kul liv. Som tur är för dem så är det ett kort liv iaf.

Fisk är inge vidare humant, eg, med tanke på hur de dör. Visserligen har de levt ett naturligt liv den tid de lever& man kan iaf välja MSC-certifierade produker i butik.

Har alltid tänkt som så att kan jag inte se vad det jag äter kommer ifrån så får jag allt låta bli att äta det, men förstår förstås att endel har svårt för blod& död (har jag med, om det inte går snabbt& relativt smärtfritt) -& måste man äta det för att överleva själv, så är det väl inte mkt mer att göra än att äta, -& behöver man blunda  för att kunna äta, så får man väl göra det. 

Men man kan alltid välja bland de produkter som inneburit minst lidande för individerna& minst belastning på arter& på planeten, -utefter den info man kan finna.

Välj gärna kött från vilt, kravmärkt& MSC-certifierat, utefter vad ekonomin klarar. 

Mkt bättre än köttprodukter med okänt ursprung där man knappt har en aning om hur djuren haft det.

PlusPlus
0

Ja jag kan äta det och jag kan se rått kött när det inte syns tydliga delar. Vi skulle stycka lamm i skolan, slaktaren kom med säckar med flådda lammkroppar där huvud och fötter var borttagna. Jag klarade inte av det så jag fick koka morotsoppa i ett annat kök xD jag är liksom skit löjlig så. Jag klarar inte av att se det som kroppar :p förr klarade jag inte ens av att ta i rått kött och jag är fruktansvärt kräsen när det kommer till kött. Allra helst kyckling där man kan köpa helgrillade kycklingar. Äter endast filén då och ser jag in där inälvorna varit så tappar jag matlusten direkt xD Håller med dig zickan om alla bilder på vanvårdade djur av alla dess slag. Dom är hemska :( Jag har inget emot att folk lägger upp bilder från jakten bara JAG slipper se dom på något vis :p kött äcklar mig men är ändå väldigt gott ^^ äter jag grillat tex så är det fläskkottletger som gäller och dom ska vara fruktansvärt torra om jag ska kunna äta. Gäller iofs allt kött, så torrt det går utan att det är bränt och inget "slaim" ^^

dyoxide
2

Jag är (semi)vegetarian, äter inget rött kött, blir rätt äcklad av såna bilder… Fast det har nog inte med att jag är vegetarian att göra, det har jag varit hela livet, enda sen jag föddes 😛 tycker liksom att man kanske ska respektera i alla fall liiiite att alla inte vill se bilder på döda djur, även om dom är dödade på ett "humant" sätt (beror ju på vem som gjort det och hur, därför inom citationstecken).

Har en vän som jagar ibland, och har sagt att om det blir kött över så snor jag gärna det åt råttorna, men ja, som sagt. Tycker man kan respektera det lite i alla fall. Men det är bara min åsikt.

Alenzi
1

Du kan välja att bilder från vissa personer inte dyker upp i din feed, så slipper du se dem :)

dyoxide
0

#6 Ja, men det är just dom bilderna jag inte vill se, resten av bilderna har jag inget emot liksom då det framförallt är en av mina bra vänner som lägger upp sånt ibland. Resten vill jag se :P

fiore
1

Jag funkar precis som du, TS.
Så du är inte ensam! 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

deeremf
1

Jag är utbildad naturbrukare med jakt i bagaget så nej, jag blir mer avundsjuk och saknar de dagarna då jag var med på jakt.

[Iyen]
1

Jag håller med ts. Varför posera på bild med döda kroppar? :/

[Lillmatten]
1

Jag har inget emot det. Jag bor i en jägarfamilj och är uppvuxen med att se döda djur, både med päls och utan. Dock så blev jag lite blödig när pappa kom hem med ett rådjurskid för något år sedan, den var inte flådd ännu och det hade runnit blod från näsborrarna. Att titta in i dem tomma ögonen var faktist lite jobbigt :S

[Anyniel]
6

Jag äter kött och är helt medveten om vad det är jag stoppar i mig. Men samtidigt har jag viss respekt för de djur som dött för att jag ska äta - så jag vill helst inte se någon sitta och storflina bredvid en död älg med tungan ute ur käften. Känns bara så lustigt.

Tänk om man gjorde så på slakteriet liksom? Satte sig bredvid ett blodigt nötdjur och gjorde tummen upp samtidigt som kollegan tar en bild?

Den person som kastar sig över en älg med tänder, händer och råstyrka - stryper den och sen tar en bild, fine. Då förstår jag att man vill stoltsera och föreviga den stunden på foto!
För ja, jakt i all ära men det är inte riktigt som om djuret hade en chans så varför skryta på Facebook liksom..?

[Mustangcab]
1

Min man jagar så det har jag inga problme med. Tillhör dem som vuxit upp och man har köpte en halv gris till jul. Ja  grisen var halv när den kom hem, stycka fick vi göra själva.

deeremf
1

#12 Jodå Älgen har alltid en chans, bara fråga min lärare som hade suttit i flera timmar i bitande kyla och väntat på den där älgen och när den äntligen kom tog den ett par steg ut på öppen mark så såg han bara älgens öron vända sig åt hans håll, tvärvänder och går tillbaka in i skogen.

Deras sinnen är mycket mer finjusterade än våra så utifrån det har de ganska bra chanser på att överleva om man har posteringsjakt.

Elinisa
2

#12 Om min far, som jagat& skjutit älg under många år, överh kunnat slå på en dator& navigera sej hit för att läsa ditt inlägg, -hade han gillat det många gånger om. 

Han anser att det är en aning "sjukt", -el iaf att han upplever det fel att posera glatt med ett blodigt ihjälskjutet djur. Lite respekt kan man kanske ändå visa ..& jag är beredd att hålla med där.

Fast folk får väl göra som de vill då djuret ändå är dött& det struntar i om någon vill göra roliga grimaser med liket på foto. Jag skulle dock aldrig finna nöje i att göra så.

Däremot har jag inget emot foton som dokumenterar arbetet att ta hand om kött el skinn.