Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 683 ggr
[holypinata]
0

Nybörjare på hanar!

Jag har nyligen hämtat två hanar på 6 månader av en tjej där jag bor som inte kunde ha kvar dom. Jag och min sambo har 5 damer hemma allt ifrån 6 månader till nästan 2 år. Vilket gör att jag känner till damernas brunst m.m.

Jag har läst på om hanar och så, men jag kan inget om deras brunst m.m sånt som utmärker hanar. La märke till att den ena hanen som vi valt att döpa till Marley gick och strök med hela kroppen mot armstödet. Och sen håller han och Ziggy på att moppsa upp sig mot varandra, inte alls likt så som tjejerna gör det under löpet.

Så den som vet lite om hanar får gärna skriva några rader :) Bara sånt som utmärker lite mer manligt beteende, please:)!

Zakaraa
0

Det som Marley gjorde handlar om Dominans.
Strykandet gör de för att markera att de bestämmer och sedan mopsade han upp sig mot sin burskamrat. Håll koll på M så hans dominans inte går över i aggressivitet.

Sök om Dominans här på RiF så kommer du få upp massor med info, tror det ska finnas artiklar om det också.

Vet inte riktigt vad du är ute efter när du frågar om hanars brunst, hanar brunstar(löper) inte. Det gör ju endast hondjur.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[holypinata]
0

Okej, jätte bra! Då vet jag det…ska hålla ett öga på honom. Har haft dom i ca 12 månader än så länge så det finns mycket att upptäcka med dom… 

Är det ofta det blir så att dominansa hanar blir aggressiva? Vet bara att i min flickflock så ändras det hela tiden med dominansen så det är aldrig någon som kommer till den gränsen att det blir aggressivt!

Haha jo jag vet! Blev nog aningen fel när jag skrev ovanför;) Det var just den infon jag behövde!

Zakaraa
0

Hehe du har haft dem i 12 månader men de är bara 6 månader gammla? 😃 (sorry kunde inte låta bli)

Nej de behöver inte bli aggressiva men man bör hålla koll för det händer. Just strykningarna bör man se upp med framför allt om de stryker mot Dig, för då markerar han liksom att han bestämmer över Dig också. Om man känner att dominansen kan bli för stor på hanar kan man kastrera dem, det brukar hjälpa då hormonerna hämmas dock är ju operationen en stor risk.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[holypinata]
0

Haha 12 timmar menar jag ju, söndagkväll får jag skylla på!! 

Okej, då är det något jag ska hålla koll på. Mig kan dom allt inte bestämma över, så det ska jag vara hård på att kolla upp. Kastrering borde kanske kollas lite på med då om det händer att han blir för manlig;) 

Tack så jätte mycket för svaren!

Lancia
0

Dina 6 månader gamla killar har just kommit in i sin "mentala pubertet". (Kan inte komma på någon bättre benämning för det.) Hormonerna har slagit till och tonårstrotsen sätter in. Dom testar sin omgivning och ska hävda sig mot allt och alla. Och det är fullt normalt. Alla pojkar går igenom denna fas mer eller mindre! Den går sedan oftast över vid runt 10 månaders ålder.

Däremot om den här herren blir direkt elak mot som kamrat eller börjar nafsa på dig, då har du fått ett dominansproblem på halsen.

[holypinata]
0

Det kunde jag nästan förstå. Då har jag några månader på mig att kolla till den lilla djävulen;) Ska man fösa bort dom ifrån dom ifrån sig själv och det dom gnider sig emot ? Finns det något man kan göra själv för att han ska förstå att det inte är okej?

Jag är jätte bestämd mot dom att golvet inte är okej än att prova på( dom var ute ca 10 minuter på soffan) och att inte tugga på saker. Det startar jag med nu…Men "tror" du att dom förstår lika väl när man säger åt dom att inte gnida sig?? Eller äre inget man kan ta bort? TUSEN FRÅGOR!! 

Okej, för han har vart först ut ur buren och "spelat" lite cool och tuffar på sig inför brorsan. Men det är kanske bara något han gör för att han inte helt enkelt är feg. Men jag ska hålla koll på honom så han är en snäll pojke.

Lancia
0

Hur tuffar han till sig mot brorsan? Burrar han upp sig och går i sidled mot brorsan?

Du kan testa putta bort honom när han gnider sig, det kan fungera men risken finns också att han blir provocerad. För hanar kan det vara väldigt provocerande att bli petade och buffade på rumpan nämligen.

Att han gnider sig mot dig är egentligen inte värre än att han gnider sig mot något annat föremål. Gnidandet är för honom ett sätt att sprida sin doft. Råttor har doftkörtlar på sidan/ryggen, och det är dessa, samt undersidan av tassarna, som dom sprider dofter med(utöver att urinmarkera). Han dominerar dig inte genom att markera dig, han bara markerar dig som sin. Däremot om han börjar nafsa eller "rida" på dig, då dominerar han dig och då måste du sätta stopp direkt.

[holypinata]
0

Jaa precis, går baklänges, hoppar snett och sidleds. Ser ganska muppigt ut. hehe

Okej, då blir det inget överdrivet buffande på rumpan. Redan på naffset sätter jag stopp för, det är inget jag tillåter från mina andra råttor så det ska jag se till. Men då har jag i stortsätt allt jag behöver veta om hanar. Tack så jätte mycket, då vet jag lite hur allt ligger till och vad jag ska ta som varningar. Så nu är det bara hoppas på att karln inte lite aggressiv!

Lancia
0

Hur reagerar din andra kille på det där beteendet? Säger han ifrån eller ger han upp direkt? Förhoppningsvis går det över. Så länge det är tomma hot brukar det vara lugnt, men om dom börjar slåss rejält så det blöder, då bör man kanske överväga en kastrering, som i dom allra flesta fall ger väldigt goda resultat.

Bara fråga på om du undrar över något, så försöker vi hjälpa till. :)

[holypinata]
0

Han bara typ står och glor på honom. Som ungefär "är du totalt bombad", haha! Sen har han typ sagt emot en gång men gett sig. Så tror dom är ganska medvetna om varandras roller. Det märks även på storleken, typ matmässigt och så har vi märkt!! 

Visste inte om det var så bra att kastrera, men risker finns överallt. Men då vet jag det om det är så att det blir värre! :)

Tack så mycket!!

[Hejkungen]
0

Har också mina första hanråttor just nu. Det jag tycker är skönt är att dem inte ändrar om allt i buren! Och att dem varit rumsrena sen första dagen. Lite småstänk här och där men inte överallt i buren utan jag vet vart lukterna sitter! Tycker de är superhärliga! Sen vet jag inte om det beror på deras personligheter eller på grund av att det är hanar men jag tycker i alla fall att buren har varit mer lättskött med hanarna :D

[holypinata]
0

Hanar är verkligen mer lugna än honor har jag märkt nu efter snart två veckor. Men samtidigt är dom väldigt påflugna och vill pussas o ha sig. Inga av mina 7 damer och herrar är rumsrena men har vääääldigt snara planer på att börja "pott träna" dom. Skulle vara aningen lättare med rengöring plus annat. :)