Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 485 ggr
kundvagnsgnu
0

Färg på Sookie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag antar att hon är en amber? Ursäkta den extremt dåliga mobilkamerabilden på en råtta som är helt omöjlig att fota…

Funderade också på vad skillnaden på röda ögon och rubinögon är?

[Sukiluki]
0

Ja, hon ser ut att vara en Amber :)

Detta med ögonen överlåter jag till någon annan mer kunnig. :P

kundvagnsgnu
0

#1 Ja, tack! (:

Zakaraa
0

Det finns lite olika slag av ögon
(Pink, ljust röda)
Röd, klart röda ögon
Rubin, mörkt röd till nästan svart
Svart, svarta ögon
Roan, Siames och Oddeye finns också

Här längst ner kan du titta på lite bildtrådar med just ögon i fokus
VARIANTER

Din råtta ser som sagt ut som en Amber (fd. Silver Fawn) om hon har röda ögon (bilden kan ju ljuga om du använt blixt) Har hon däremot rubinögon så är hon en Fawn :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Råttan är en amber. Men det kan även vara en argente creme. Skillnaden är inte så stor. Men jag tror vi har chinchilla genen mer i sv än vad folk tänker på. Har en amber här hemma som inte ser ut som en amber. Började läsa på mer om argente creme och känns mer passande. Men det alla är inklumpade under amber här i sv. Så kör på det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kundvagnsgnu
0

Haha alltså detta med färger verkar ju så sjukt krångligt. Har kollat under varianter tusen gånger, men blir aldrig riktigt klok på det. Vissa är så lika! Nej ingen blixt, och hon har snarare ljusröda än mörkröda ögon! Argente creme, vad är det för skillnad alls? Mörkare? 
Haha, yes. Jag kör på det! Tack för svar kompisar!

zickan
0

Nej hon är nog en amber. Och så stor skillnad mellan argente creme(chinchilla baserad amber) är det inte. Är en del kännetecken. Men då chinchilla genen inte är utvceklad i sv övh. och den termen inte används i sv så kör på amber.

Det som skiljer färgerna åt är vilken "blek gen" som gör dom och vad de tillhör för basfärg, agouti eller black. Samt om mer färger är inblandade.
Närvaron av olika ögon gener kan ändra en basfärg. Men inblandning av annat kan även bleka ögon och färger ytterligare, eller ge en annan nyans mot standard till en annan nyans och en helt annan färg.rr (ruby/red), pp(pink eye/ped)
Blekt agouti av pp/rr ger
Amber = Röda ögon (pp blekning)
Fawn = Rubin mot nästan svart (rr blekning)

Blekt black av pp/rr ger
Champange = röda ögon (pp blekning)
Beige = rubin mot nästan svart (rr blekning)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.